„Zavedení společné evropské měny bude mít na export spíše pozitivní vliv“

Exportní cena DHL

Již popatnácté se letos v dubnu uskutečnil Exportní výzkum DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události v České republice i zahraničí. Průzkum zajišťovala společnost GfK, která se telefonicky dotazovala ředitelů a členů top managementu zodpovědných za export ve 250 významných českých firmách. O výsledcích průzkumu DHL informovala v květnu na tiskové konferenci v Praze.

Podle výzkumu očekává nárůst objemu exportu většina (55 %) exportních firem. Jejich odhady zaměstnanosti jsou nadále rovněž mírně optimistické: Nárůst počtu zaměstnanců očekává pětina exportních podniků (19 %).

Exportní výzkum DHL znovu potvrdil, že země Evropské unie jsou pro české exportéry stabilně klíčovým trhem. Největší exportní příležitost do budoucna představuje podle čtvrtiny exportních firem (24 %) Německo, následuje Rusko (22 %)

a ostatní země EU bez Německa a Slovenska (20 %). Nepříznivým vlivem ovlivňujícím obchody do zahraničí v příštích dvanácti měsících bude podle pětiny (19,2 %) respondentů kurzová a měnová nestabilita. Celkem 80 % respondentů vnímá podmínky k exportu v České republice jako dobré.

Zavedení společné evropské měny bude mít podle vývozců na export spíše pozitivní vliv. Dvě pětiny z nich (38 %) očekávají pozitivní dopady. Třetina (27 %) uvedla například snazší přepočet nebo jednodušší účetnictví, čtvrtina (24 %) respondentů vnímá jako pozitivní dopad zavedení měny euro odstranění kurzovního rizika.

Další rozšiřování mýtného zdraží dopravu

Dvě pětiny (41 %) respondentů hodnotí zavedení mýtného v České republice negativně (zcela + spíše). Ani pozitivně, ani negativně je hodnotí 27 procent respondentů. Třetina z nich (28 %) se staví ke spuštění mýtného pozitivně (zcela + spíše). Třetina (30 %) respondentů uvedla, že jejich firmy byly v souvislosti se zavedením mýtného nuceny zdražit služby. Více než polovina (54 %) exportérů naopak služby nezdražila. U patnácti procent respondentů se zavedení mýtného zatím neprojevilo, případné zdražení však nevylučují. Druhá etapa – zpoplatnění dalších silnic první a druhé třídy – povede ke zdražení dopravy podle názoru více než dvou třetin (68 %) respondentů.

V dlouhodobějším horizontu následujících dvanácti měsíců očekává meziroční nárůst objemu exportu většina (55 %) exportních firem. Třetina (32 %) se domnívá, že objem exportu jejich firmy zůstane stejný. Pouze pět procent exportních podniků se obává, že se sníží.

V krátkodobějším horizontu následujících tří měsíců třetina (33 %) exportních podniků očekává, že se jejich objem exportu ve srovnání

s posledním čtvrtletím zvýší. Celkem 54 procent respondentů si myslí, že objem exportu zůstane stejný, desetina (10 %) respondentů se domnívá, že se sníží.

Vývoj zaměstnanosti v exportních firmách

Odhady zaměstnanosti v exportních firmách zůstávají nadále mírně optimistické. Ve většině z nich by se měl počet zaměstnanců stabilizovat (66 %). Nárůst počtu zaměstnanců očekává pětina exportních podniků (19 %). Pokles očekává jen desetina podniků (9 %), méně než při poslední, podzimní vlně průzkumu, kdy jej očekávalo celých 14 % exportních podniků.

Již šestou vlnu po sobě se nachází index zaměstnanosti (rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí) v kladném pásmu. Jeho hodnota se mírně zvýšila na +10 (na podzim roku 2006 to bylo +8). Očekávání exportérů se dlouhodobě zlepšuje od jara roku 2002.

Klíčové trhy

Země Evropské unie jsou stabilně klíčovými trhy. V předchozích dvanácti měsících exportovaly do členských zemí více než čtyři pětiny firem (87 %) (bez Německa a Slovenska); čtyři pětiny (79 %) vyvážely do Německa a tři čtvrtiny firem (74 %) na Slovensko. Tyto tři regiony s velkým náskokem vládnou českému exportu. Následuje Rusko, které uvedla třetina respondentů (31 %). Očekávání exportních firem z hlediska nárůstu exportu v příštích dvanácti měsících jsou u všech regionů spíše pozitivní. Exportéři očekávají získání nových odbytišť především na unijním trhu (bez Německa a Slovenska). Uvedla to pětina (18 %) respondentů.

Největší exportní příležitost do budoucna představuje podle názoru čtvrtiny exportních firem (24 %) Německo, dále Rusko (22 %) a země EU bez Německa a Slovenska

(20 %). Pro Slovensko a Čínu se vyslovilo po pěti procentech respondentů, Severní Ameriku uvedla čtyři procenta respondentů. Za perspektivní oblast českého exportu obecně z oborového hlediska považuje

31 procent exportních firem automobilový průmysl; 28 procent stroje, strojírenství, strojírenská zařízení.

Ekonomická situace exportních firem

Ekonomická situace exportních firem se podle respondentů dále zlepšuje. Pouze osm procent exportních firem označilo svou situaci za horší než před rokem (na podzim loňského roku ji tak označilo 12 % exportních podniků). Více než polovina (55 %) ji naopak hodnotí jako lepší. Třetina (35 %) respondentů ji považuje za stejnou.

Vlivy působící na export

Nepříznivým vlivem ovlivňujícím obchody do zahraničí v příštích dvanácti měsících zůstává podle názoru pětiny (19,2 %) respondentů kurzová a měnová nestabilita. Desetina respondentů

(11 %) uvedla zdražení vstupů pro produkci a zhruba stejný počet (10 %) uvedl jako nepříznivý vliv rostoucí konkurenci na cílových trzích. Politickou situaci označilo šest procent respondentů. Kurzová a měnová nestabilita je pro čtvrtinu (23 %) z nich hlavním vlivem působícím proti současnému růstu exportu. Následuje cenová nekonkurences­chopnost související především s růstem mezd

(12 %).

Nárůstu českého exportu podle vývozců naopak nejvíce pomáhá konkurenceschopnost z hlediska kvality (17 % respondentů); dále rostoucí produktivita práce a vlastní úsilí firem (10 % respondentů) a cenová konkurenceschopnost (10 % respondentů). Exportérům v posledních dvanácti měsících nejvíce pomohl rozvoj osobních kontaktů a nové kontakty v zahraničí (22 %). Ve 14 procentech případů to bylo vlastní úsilí firmy (produktivita práce). Ve 12 procentech případů pomohly technologické inovace a investice. Nejvíce by exportním firmám pomohla stabilizace kurzu (12 %).

Podmínky exportu

Čtyři pětiny respondentů vnímají podmínky k exportu v České republice jako dobré (velmi dobré + spíše dobré), zatímco loni je tak vnímalo 71 % respondentů. Toto pozitivní hodnocení pokračuje od vstupu do EU. Třetina (31 %) respondentů se domnívá, že se podmínky pro export za poslední rok změnily. Dvě třetiny (62 %) z nich se domnívají, že se změnily k lepšímu (výrazně k lepšímu + spíše k lepšímu). Většina exportérů (55 %) je o podpůrných programech pro české exportéry dostatečně informována (rozhodně ano + spíše ano). Informace o nich čerpají hlavně z internetu

(47 % exportérů).

Více než dvě pětiny respondentů (42 %) hodnotí z pohledu exportéra negativně (spíše + zcela) možné odložení termínu zavedení společné měny euro v České republice na neurčito, když státy jako Slovensko nebo pobaltské země evropskou měnu pravděpodobně přijmou do roku 2010. Neutrálně hodnotí možné odložení třetina respondentů (36 %). Pozitivně je hodnotí pouze 14 procent exportérů (zcela + spíše).

Z možností podpory CzechTrade využívají respondenti nejvíce konzultace a poradenství (15 %). Společné výstavy v zahraničí využívá pět procent respondentů. Z odpovědí respondentů lze dovodit, že značná část českých exportérů ještě stále všech možností podpory pro svůj vstup na zahraniční trhy dosud plně využívat neumí.

(pat)

www.dhl.cz

Exportní cena DHL letos vstoupila do jubilejního, 10. ročníku. Na tiskové konferenci k výsledkům exportního průzkumu společnost DHL rovněž vyhlásila jubilejní, desátý ročník soutěže pro malé a střední exportéry – Exportní cenu DHL. Úspěšný koncept čtyř nových soutěžních kategorií bude pokračovat i v letošním roce, a bude navíc rozšířen o specializovaný seminář CzechTrade zaměřený na praktické využití logistiky pro zvýšení exportu. Firmy zapojené do soutěže o Exportní cenu DHL získají možnost účasti na semináři zdarma.

V loňském roce získala Exportní cena DHL novou podobu. Hlavním důvodem její inovace byla snaha soutěž otevřít a zpřístupnit širšímu okruhu českých podnikatelů. Důraz byl kladen také na potřebu zvýšení motivace exportérů ve vybraných regionech České republiky. Exportní cenu DHL nyní tvoří čtyři nové kategorie: Malá společnost, Středně velká společnost, Exportér teritoria a Exportér regionu.

Stejně jako nad předchozími ročníky i nad tím letošním převzala záštitu vládní agentura CzechTrade, která si v letošním roce rovněž připomíná desáté výročí své existence. Exportní cena DHL je zároveň nejvýznamnější akcí Exportního klubu CzechTrade, který pro exportéry organizuje odborné konference, semináře a další příležitosti pro vzájemnou výměnu zkušeností ze zahraničních trhů. Výsledky soutěže pořadatelé vyhlásí v listopadu.

spinner