17. ročník Exportní ceny DHL Unicredit

Exportní cena letos hledá firmy s globálním exportem

Exportní cena letos hledá firmy s globálním exportem

Ekonomika ve světě roste a v České republice táhne její pozvolný rozvoj zejména export. Není proto divu, že organizátoři soutěže Exportní cena DHL Unicredit očekávají velký zájem o letošní, již sedmnáctý ročník této soutěže, který v polovině května slavnostně vyhlásili v Praze.

Již sedmnáctým rokem usilují české exportní firmy v této soutěži o nejlepší umístění v kategoriích Malá společnost a Středně velká společnost. Další tradiční kategorií je Exportér teritoria; letos se bude týkat vývozců do Afriky. A jako zcela nová kategorie přibyl letos Globální exportér. V této kategorii budou exportéři soutěžit, který z nich vyvážejí výrobky do nejvíce zemí světa.

„Věřím, že postupné oživování české i globální ekonomiky mělo už v loňském roce pozitivní dopad na naše exportéry a že se projeví také v nárůstu počtu soutěžících firem. Přistoupili jsme proto k úpravám některých kategorií, abychom více zviditelnili ty malé a střední firmy, které exportují skutečně globálně a nebojí se ani méně tradičních teritorií,“ vysvětlil Luděk Drnec, obchodní ředitel DHL Express CZ a CEU. DHL Express v roce 1997 soutěž Exportní cena založila.

Dynamické malé a střední firmy

Podle zástupce odborného poradce soutěže Martina Růžičky, country managera Coface Czech, je důležitou vlastností malý a středních firem jejich dynamika vývoje a schopnost pružně reagovat. „To je činí odlišnými a dává jim i jistou konkurenční výhodu ve srovnání s velkými globálními společnostmi,“ řekl Martin Růžička. Proto se exportní cena zaměřuje právě na malé a střední podniky, které se nebojí globální konkurence a dokáží úspěšně vyvážet na zahraniční trhy. Kategorie Exportér teritoria chce letos povzbudit zájem českých firem o Afriku. „Africké země totiž zatím stále znamenají pro české firmy bariéru, kterou je potřeba překonat, podpořit vedle subdodávek i samotný vývoz zboží a služeb, a svézt se tak na vlně ekonomického růstu vybraných afrických zemí,“ uvedl Milan Ráž pověřený řízením agentury CzechTrade, která i letos převzala nad soutěží Exportní cena záštitu. Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechTrade má na africkém kontinentu tři zastoupení – v Egyptě, JAR a Maroku. Otevření čtvrtého zastoupení se podle Milana Ráže připravuje v Keni.

Vítězové Exportní ceny budou oznámeni 27. listopadu v Praze na slavnostním vyhlášení pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu.

Pavel Toman

spinner