15. prosince 2005
Již podvanácté letos společnost DHL iniciovala Exportní výzkum DHL, který dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců. O jeho výsledcích informovali zástupci společnosti DHL a agentury GfK, která průzkum zajišťovala, v listopadu na tiskové konferenci v Praze. Za překvapující označili zjištění, že korupci úředníků nebo úřadů musela v cílové zemi vývozu čelit pětina oslovených exportérů (21 %). Naopak s omezováním aktivit z důvodů terorismu se podle průzkumu setkalo jen minimum vývozců (7 %). Exportéři se také často setkávají s protekcionismem, různými licencemi a certifikacemi nebo správními poplatky, které jim komplikují podnikání. Nejvíce si tímto způsobem trhy chrání Čína (37 %), Severní Amerika (24 %), a také Rusko (24 %). Ekonomická situace českých exportních firem je podle výzkumu dobrá. Více než dvě pětiny (45 %) dotázaných zástupců exportérů považují situaci své firmy za lepší než ve srovnatelném období loňského roku. Export z České republiky negativně ovlivňuje zejména kurz koruny a růst nákladů produkce. Pozitivně jej naopak ovlivňuje produktivita práce a růst konkurenceschopnosti díky kvalitě a tradici českých výrobků v zahraničí. Exportní sebevědomí českých vývozců se stále zlepšuje. Podmínky exportu z České republiky vývozci považují za dobré a za poslední rok se podle nich dokonce dále zlepšily. Téměř tři čtvrtiny (72 %) exportérů jsou s nimi spokojeny, pouze čtvrtina (24 %) je hodnotí jako špatné. Co ovlivňuje export? Členství České republiky v Evropské unii vývozcům zjednodušilo export zboží. Celkem je tak hodnotilo 63 % firem. Výsledky českých parlamentních voleb v příštím roce neovlivní podmínky exportu z České republiky rovněž podle dvou třetin vývozců (63 %). Jiného názoru je zhruba čtvrtina (24 %) dotázaných. Zavedení mýtného v České republice bude mít jak pozitivní, tak negativní dopady. Negativní přitom mírně převažují. Exportéři nejčastěji uváděli zejména zdražení dopravy (24 %) spolu s návazným růstem cen zboží (15 %). Naopak jako pozitivní hodnotili snížení tranzitu, bezpečnější silnice (22 %) a dostatek financí na opravy a stavbu nových silnic (9 %). Zavedení evropské měny euro český export spíše neovlivní. Pokud ano, tak pozitivně. Více než dvě pětiny (44 %) dotázaných nepředpokládají, že by zavedení eura výrazně ovlivnilo budoucí kontrakty. Zhruba třetina (36 %) exportérů očekává pozitivní dopady. Důležité jsou informace i osobní kontakty Programy podpory exportu vývozci znají (59 %), neumějí je však dobře využívat. O něco lépe informováni jsou lidé na Moravě než v Čechách. Informace exportéři čerpají zejména z internetu (67 %), tisku (34 %), a také z ministerstev (33 %). Vývozci nejvíce využívají služeb CzechTrade (29 %) a vládní podporu veletrhů a výstav (19 %). Českým firmám nejvíce pomohl rozvoj kontaktů a investice do technologií. Osobním prezentacím svých společností v zahraničí se věnovalo 21 % exportérů. Výrobní programy inovovalo 13 % vývozců. Exportu z České republiky by podle dotázaných pomohla stabilizace směnných kurzů (14 %). Více by se podle jejich názorů měla angažovat vláda a stát, ať už při financování exportu (8 %) či při snižování nákladů produkce (8 %). Členské státy Evropské unie, zejména Německo a Slovensko, zůstávají pro české exportéry klíčovými trhy. Největší příležitost do budoucna představuje pro vývozce, vedle Evropské unie, také Německo (25 %), Rusko (21 %) a zbytek unie (19 %). (pat)