9. října 2012
PRAHA (9.10.) – Výsledky 21. ročníku Exportního výzkumu DHL CzechTrade naznačují, že v oblasti českého exportu se očekává spíše stagnace. Ze zkušeností exportérů z uplynulých let vyplývá, že se podíl firem se stabilním vývozem zvětšoval a naopak ubývalo firem, jejichž objem vývozu by rostl. Na základě těchto zkušeností očekává v horizontu následujících dvanácti měsíců nárůst objemu exportu 39 procent všech oslovených exportérů, což je o pět procentních bodů méně než loni. Pro stagnaci se vyslovila celá polovina oslovených firem, čímž tato kategorie vzrostla o jedenáct procentních bodů oproti podzimu 2010.
Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí. Ten se sice i nadále pohybuje v kladném pásmu, meziročně však došlo k jeho poklesu o dva body a oproti roku 2010 je tento pokles již ve výši 10 bodů (z 44 na 34). „Vývoj indexu exportního sebevědomí potvrzuje, že nejistota exportérů a obavy z dalšího ekonomického vývoje pokračují. I když je index stále relativně vysoký, došlo oproti loňskému roku k dalšímu poklesu a zřejmě můžeme očekávat další oslabení tempa růstu exportu, které je především dáno nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích,“ říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express.
Z výzkumu vyplývá zajímavý pohled na současnou ekonomickou situaci a hospodářskou recesi. Ve srovnání s loňskem totiž přibylo exportérů, kteří očekávají, že nová vlna recese bude trvat déle než jeden rok (nárůst o 9 p. b. na 42 procent). V očekávání další vlny recese by firmy z protikrizových opatření nejčastěji přistoupily na snížení počtu zaměstnanců. Takto by nyní reagovalo 32 procent oslovených firem, stejně jako to udělaly u vlny minulé (53 procent v obou posledních měřeních).
Ekonomická situace se během posledních 12 měsíců vyvinula k lepšímu pouze u třetiny firem (34%), zatímco v předcházejících letech mělo lepší výsledky ve srovnání s minulostí přes 40 procent z nich. Podíl firem, které v tomto směru stagnují, se naopak zvýšil (na 44%, o 12 p. b. proti roku 2010). Lepší podmínky pro český export si od reformy veřejných financí slibuje pouze 23 procent exportérů, 52 procent spíše neočekává lepší podmínky pro export a 25 procent s určitostí tvrdí, že neočekává pozitivní přínos reformy.
Výzkum zároveň zjistil, že v udržení eura ve všech zemích současné Eurozóny věří pouhých 11 procent exportérů. Dalších 69 procent sice v udržení věří, ale předpokládá snížení počtu zemí, které měnu sdílejí, 38 procent uvádí, že zůstane zachováno ve většině stávajících zemí, 32 procent se domnívá, že to budou ekonomicky nejvyspělejší státy západní a severní Evropy. 65 procent českých exportérů navíc odmítá poskytování finanční pomoci zemím Evropské sedmadvacítky, které se dostaly do hospodářské recese.
Z geografického hlediska zůstávají pro naprostou většinu exportérů (94%) klíčovými trhy státy EU, obdobně jako v předchozích sledovaných obdobích. Ve srovnání s minulými lety došlo k výraznému nárůstu podílu firem exportujících mimo oblast EU, přičemž nejvýznamnější oblastí je Rusko a další země bývalého Sovětského svazu. Rostoucí očekávání ale směřují i do Číny a Jihovýchodní Asie, která zaznamenává nárůst o 24 p. b. na 40%.
„Letošní výsledky Exportního výzkumu ukazují, že hospodářská krize nadále ovlivňuje chování klientů, a to především v oblasti úspory nákladů. V současné situaci se však exportní firmy snaží orientovat na nové trhy a obchodní partnery, přičemž rostoucí očekávání směřuje především do zemí Jihovýchodní Asie,“ říká Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.
Podmínky pro export v ČR zůstávají přibližně stejné jako v předchozích letech; myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Více než polovina exportérů se také domnívá, že exportu nejvíce pomáhalo získání nových obchodních partnerů, dále technologické inovace a investice do reklamy. Jako největší riziko pro český export jsou vnímány změny kurzu české měny (22%), dále vyšší náklady (10%) a silná konkurence, zejména ze zahraničí (6%).
Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení. Průzkumu se letos zúčastnilo přes tři sta zástupců nejvýznamnějších českých firem zabývajících se exportem.