4. května 2011
Každým rokem na jaře se ve švýcarském Curychu koná dvoudenní zasedání světové Federace spedičních svazů (FIATA). Letos se speditéři sešli v druhé polovině března. Z České republiky se do Curychu vydali zástupci Svazu spedice a logistiky ČR, který je členem FIATA. Jeho delegaci tvořili výkonný ředitel SSL Ing. Jan Ekl a předseda pracovní skupiny SSL pro právní problematiku JUDr. Miloš Pohůnek. S Janem Eklem jsme minulý týden hovořili o aktuálních otázkách spedičního oboru, které se v Curychu ocitly na pořadu jednání.
„Jak probíhalo jarní zasedání FIATA v Curychu?“
„Začátek jednání byl tradičně věnován především problematice jednotlivých světových regionů. V regionálních skupinách – Evropa a Amerika, Afrika a Střední východ, Asie a Tichomoří – zasedli zástupci národních asociací podle své zeměpisné příslušnosti. Další jednání probíhala ve výborech a skupinách. Česká delegace SSL se účastnila všech zásadních jednání a ještě využila společných setkání k jednání se Zväzom logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky (ZLZ). Jedním z bodů, o kterých jsme společně diskutovali, bylo postavení a užívání konosamentu FIATA Bill of Lading (FBL). Dohodli jsme se, že o této problematice bude JUDr. Miloš Pohůnek ještě informovat prezidenta ZLZ Ing. Františka Komoru.“
„O čem jednaly výbory a pracovní skupiny FIATA?“
„Pro nás mělo velký význam ze-jména zasedání skupiny pro odborné vzdělávání (Advisory Body Vocational Training – ABVT). Jednání při-táhlo hodně účastníků, což ukazuje, že si speditéři stále více uvědomují potřebu podporovat odborné vzdělávání ve svém oboru. Vedle aktuálních informací o vzdělávání skupina rovněž informovala o dalším kole mezinárodní soutěže Young FreighForwarder of the Year 2011 (YIFFA). Letos se do soutěže přihlásilo 22 mladých zájemců, kteří budou zpracovávat náročné zadání úkolu v této mezinárodní soutěži. Bohužel speditéři z České republiky letos na soutěž svého zástupce nevyslali. Zato loni patřila naše účastnice mezi nejlepší, přestože na stupně vítězů nevystoupila.
Hovořilo se také o dokumentech, které FIATA vydává. Pro své členy SSL ČR zajišťuje například již zmíněný FBL a také Forwarders Certificate of Receipt (FCR). Na zasedání zaznělo, že FIATA zaregistrovala řadu zneužití, nesprávného použití, podpojištění nebo nesprávného pojištění, a to především u FBL. Proto bude federace usilovat o zavedení jasné kontroly a dokonalé registrace použitých FBL. Na tuto notu bude muset při vydávání FBL svým členům zahrát i SSL ČR. Většinou se FBL používají pro multimodální přepravy do rizikovějších destinací, a proto i pojištění a kontrola nad těmito doklady musí být přesnější a důslednější, zaznělo na zasedání.
Padly také první návrhy v otázce elektronické bezpapírové distribuce. Federaci FIATA však čeká ještě hodně práce s přípravou, než dojde k naplnění této praxe. Bude třeba nejprve vyhodnotit statistické údaje o počtech použitých FBL a poté vypracovat systém, který umožní provádět kontrolu vydaných dokumentů.“
„Stálicí na pořadu jednání speditérské federace je vývoj v oblasti přijímání úmluvy o námořní dopravě komise OSN pro mezinárodní obchodní právo (UNCITRAL)…“
„Celková situace s novou úmluvou, zvanou také Rotterdamská pravidla, zaznamenala mírné zpomalení. V současné době úmluvu podepsalo 23 zemí, jedna země (Španělsko) ji ratifikovala. Proces přijímání je velmi zdlouhavý a na rozhodování ostatních států, zda podepsat a ratifikovat či nikoli, bude mít zřejmě vliv především to, jak se rozhodnou dvě obchodní velmoci, Spojené státy a Velká Británie.
Spojené státy již úmluvu podepsaly, nicméně k ratifikaci mají ještě daleko, neboť schválení kongresem zřejmě potrvá ještě dlouhou dobu. Také Velká Británie váhá (a s ní i řada zemí bývalého Commonwealthu). Britský zástupce již potvrdil, že i jeho země úmluvu nakonec podepíše, nicméně až v průběhu čtyř či pěti let, neboť současná vláda má jiné priority a problémy k řešení.
Jen pro ilustraci řeknu, jak vypadá celkový proces přijímá-ní této mezinárodní úmluvy. K přijetí je třeba dvacítky ratifikací, což představuje úkol na velmi dlouhou dobu, a zatím máme ratifikaci jen jednu. Potom bude následovat doba ,inkubační periody‘. Ta potrvá jeden rok, který začne běžet od uložení poslední ratifikované smlouvy. Teprve potom může úmluva vstoupit v platnost.
Vezmeme-li v úvahu všechny tyto okolnosti, potrvá ještě dlouho, než se na moři bude obchod řídit novými pravidly.“
„Hovořilo se v Curychu také o místě, kde by se letos mělo uskutečnit podzimní zasedání světového kongresu FIATA?“
„Nad místem zasedání světového kongresu FIATA zůstává stále velký otazník. Podzimní zasedání bude jako vždy velkým kongresem s nabitým programem, který se uspořádá pod patronátem některé národní asociace. Místo pro kongres se plánuje dlouhodobě a vybírá se recipročně a vyváženě v jednotlivých světadílech. Letos to původně měla být egyptská Káhira, avšak konečné rozhodování poznamenaly poslední dramatické události a politické vření v zemích arabského světa.
Již loňská účast na světovém kongresu v Thajsku byla negativně ovlivněna politickými událostmi a bouřemi v zemi, takže do hlavního města Bangkoku přijelo méně hostů a účastníků kongresu než obvykle. Ovšem události například v Egyptě jsou ještě zásadnějšího charakteru a jsou také mnohem dramatičtější. Proto se FIATA hodlá ještě znovu rozhodovat a bude hledat v této složité situaci vhodné řešení. Pravděpodobně nakonec zvolí nějaký region, který bude pro zhruba 900 účastníků kongresu bezpečnější.“
„Jaké další informace v Curychu zazněly?“
„Na můj dotaz, zda se světová federace speditérů zúčastní jako obvykle květnového veletrhu transport logistic v Mnichově, jsem dostal odpověď, že tentokrát FIATA nemá v úmyslu otevřít na mnichovském výstavišti vlastní stánek.
FIATA také informovala, že v současné době registruje ve svých řadách 115 národních asociací a k tomu 5700 individuálních členů. Potěšitelné je pro nás to, že Česká republika si stojí v této věci poměrně dobře – českých individuálních členů je ve FIATA celkem třináct.“
Pavel Toman