5. června 2012
Kolotoč fúzí a převzetí v logistice se bude letos točit přinejmenším stejně rychle jako loni. S takovou prognózou vystoupila po vyhodnocení situace na logistickém trhu v prvním čtvrtletí roku poradenská společnost PriceWaterhouseCoopers (PwC).
Počet fúzí a akvizic s minimálním objemem 50 milionů € by měl letos podle PwC určitě překonat i „živý“ loňský rok. „Zvyšuje se také počet megaobchodů, jejichž hodnota přesahuje miliardu USD,“ poznamenal odborník oddělení globální přepravy a logistiky PwC Klaus-Dieter Ruske.
Jen za první čtvrtletí letošního roku napočítali experti PriceWaterhouseCoopers pět fúzí a akvizic největšího rozsahu. Pro srovnání – za celý loňský rok se uskutečnilo jen jedenáct srovnatelně velkých operací. Celkem letos ledna do března v oboru logistiky na celém světě proběhlo 34 fúzí a akvizic. Evropské podniky byly v šesti případech objekty převzetí, naopak v devíti případech vystupovaly jako kupující či přebírající.
Nejostřeji sledovaným obchodem současnosti je převzetí nizozemské skupiny TNT americkým gigantem UPS za 5,2 miliardy €. Jak zareaguje na zaoceánskou ofenzivu Deutsche Post – DHL a také další silný americký hráč FedEx, zůstává podle PwC otázkou. Management DHL však zatím deklaroval, že žádné velké externí posílení neplánuje, a také FedEx uvedl, že hodlá postupovat metodou „malých přískoků“. K žád-né další větší akci se tak ve zbytku roku podle analýzy PwC v segmentu kurýrních, expresních a balíkových služeb neschyluje. „Konkurenti na trhu se chovají velmi klidně a zdrženlivě,“ komentoval situaci Klaus-Dieter Ruske.
Perly nebo pokrytí bílých míst
Ani v „klasické“ logistice se podle Klause-Dietera Ruskeho nedostaví žádná zběsilá nákupní horečka. „Ti, kdo mají dostatek prostředků, nakupují skutečné ,perly‘ nebo se snaží zaplnit ,bílá místa‘,“ řekl. Evropské podniky nicméně ve stále větší míře usilují o posílení svého vlivu na rychle se rozvíjejících trzích (v Číně, Rusku, Indii nebo například Brazílii), přičemž především akvizice se jeví jako nejrychlejší způsob průniku do místního prostředí.
Větší aktivitu očekává Klaus-Dieter Ruske v námořní přepravě. I přes enormní nadbytek přepravních kapacit a naprosto nedostatečnou výši tarifů bude podle něj pokračovat konsolidace pod křídly největších kontejnerových rejdařství. Nevylučuje ani vytváření stále silnějších námořních aliancí.
n