„Manažer jakosti by měl mít v podniku místo, které odpovídá významu této funkce“

Ing. Alois Bartončík (SSL) pro DN

Na konci května v Praze zasedala pracovní skupina Svazu spedice a logistiky ČR pro jakost. O shrnutí projednávaných otázek jsme požádali předsedu pracovní skupiny Ing. Aloise Bartončíka, který získal značné zkušenosti při realizaci managementu jakosti v podniku ČSAD Hodonín.

„Na co se zaměřilo květnové zasedání skupiny?“ „Těžištěm činnosti zůstává stále management kvality na základě standardu ISO 9001/2000. Pozornost ovšem věnujeme i dalším metodám, jako jsou třeba Stupně excelence EFQM či řízení větších společností na základě Corporate Governance. Zabýváme se i speciálními systémy, které jsou zaměřeny výlučně na dopravu.“

„Má ISO 9001/2000 stále dominantní postavení, nebo se v poslední době odsouvá spíše do pozadí?“ „V logistickém sektoru zůstává ISO 9001/2000 stále nejrozšířenější metodou managementu kvality. To není jenom naše mínění, ke stejnému závěru došel i tzv. mezinárodní logistický barometr SCI.“

„Jak se uplatňují další metody?“ „Na druhém místě je metoda průběžného srovnávání podniku s dalšími podniky logistické branže. Díky této metodě – tzv. benchmarkingu – chtějí firmy nacházet ,best practice‘, příklady, kde a jak zlepšovat produkty, praktiky, oběhy, výkony či ukazatele. Každý čtvrtý podnik využívá systém TQM – Total Quality Management, což je nejobsáhlejší strategie kvality, která zahrnuje všechny oblasti od zákazníků přes vlastní zaměstnance až po dodavatele. Metodu Balanced Scorecard zavedlo zhruba 16 procent podniků. Výkon v ní představuje rovnováhu (balance) mezi finančním hospodářstvím, zákazníkem, obchodními procesy a rozvojem zaměstnanců, což se zobrazuje v přehledné tabulce (scorecard).“

„Co již zmíněný EFQM a další systémy?“ „EFQM (European Total Quality Management System) se uplatňuje jen u čtyř procent logistických firem. Definují se v něm procesy v podniku a uplatňuje se snaha je optimalizovat. Cílem optimalizace je vyšší kvalita produktu při orientaci na zákazníka. Skoro každý čtvrtý podnik užívá ještě jiné systémy managementu kvality, jako například SQAS (Safety and Quality Rating System) nebo HACCP Princip (Hazard Analysis Critical Control Point). V logistickém sektoru zůstává ISO 9001/2000 stále nejrozšířenější metodou managementu kvality. Pořadí nejčastějších certifikací je pak následující: ISO 9001/2000, Benchmarking, TQM, Balanced Scorecard, EFQM a jiné.“

„Skupina jednala o systému ISO 9001. Na co jste se především zaměřili?“ „Projednávali jsme celou řadu témat, z nichž nejdůležitějším byla otázka pozice manažera jakosti v logistickém podniku vzhledem k jeho odpovědnosti a odpovídající pravomoci. Vyměňujeme si o této problematice s podniky zkušenosti a snažíme se, aby manažer jakosti měl v podniku místo, které odpovídá významu této funkce. Další významné téma jednání pracovní skupiny představovala úloha a postavení interních auditorů včetně důrazu na jejich kvalifikaci, udržování odborné způsobilosti i na finanční ohodnocení. Zabývali jsme se rovněž interním auditem z hlediska všeobecných požadavků, požadavků na dokumentaci i měření a monitorování procesů.“

„Zmínil jste také metodu Corporate Governance…“ „Snažíme se v této méně známé problematice sledovat vývoj. Správa a řízení společností, na něž je tato metoda směrována, se týká především představenstev, dozorčích rad, interního auditu, risk managementu a dalších aspektů. Spedice a logistika v tomto případě nebude nejsilněji zastoupeným oborem, ale i podniky tohoto oboru by měly problematiku znát. Někdy například velmi tápou a improvizují při řešení problémů s fungováním dozorčích rad. A přitom jde o značnou odpovědnost – aniž se o tom někdy pořádně ví.“ „Jaké specifické systémy řízení kvality má doprava?“ „Je jich celá řada. Například v letecké dopravě zboží se využívá systém Cargo 2000, do něhož jsou zapojeny velké letecké a spediční podniky z celého světa. Ke kvalitě dopravy nebezpečných věcí se vyslovuje evropský chemický průmysl v rámci své certifikace SQAS, která se týká podniků silniční a drážní dopravy, spedice a skladování v přístavech. Existuje také náročný systém vysoké bezpečnostní kvality při dopravě velmi drahých zásilek, kde má udělený certifikát uklidnit zákazníka, že jeho cennosti jsou v těch nejlepších možných rukou. A samozřejmě, že tím výčet systému řízení dopravní kvality nekončí.“ Pavel Toman

spinner