Čechofracht spatřuje velký potenciál V kombinovaných přepravách

Ing. Čestmír Kubečka (Čechofracht) pro DN

Čechofracht patří k největším poskytovatelům služeb v oblasti logistiky a spedice v České republice. Čechofracht, a. s., se svými dceřinými společnostmi (BlueTrucks, s. r. o., a Spedi-Trans Praha, s. r. o.) tvoří ucelenou skupinu Čechofracht Group. S jejím generálním ředitelem Ing. Čestmírem Kubečkou jsme hovořili o vývoji společnosti v uplynulém roce a o aktuální situaci na českém spedičně-logistickém trhu. „S jakými výsledky jste zakončili loňský rok? A jak si vedli jednotliví členové vaší skupiny?“ „Zatím známe jen předběžné výsledky za rok 2006, skutečně definitivní auditované budeme mít k dispozici na konci dubna. Podle těchto předběžných výsledků vypadá srovnání let 2005 a 2006 následovně: zatímco v roce 2005 tržby skupiny dosáhly 4,47 miliardy, za loňský rok je očekáváme ve výši 5,1 miliardy Kč. Konsolidovaný zisk se z 26,7 milionu v roce 2005 podle střízlivého odhadu loni zvýšil na zhruba 30 milionů Kč. V tržbách i v zisku jsme tak dosáhli meziročního nárůstu o přibližně deset procent.“ „Čeho si nejvíce ceníte a co byste chtěl naopak zlepšit?“ „Do popředí bych chtěl vyzvednout dceřinou společnost BlueTrucks, která zajišťuje celovozové přepravy po silnici. Za první rok své existence prokázala svou svébytnost a potvrdila, že jejím založením jsme učinili krok správným směrem. Začínali jsme s 35 auty, dnes jich máme 70 a budeme potřebovat další. Otevřeli jsme dispečerské středisko v Ostravě, které je určeno pro potřeby velkých firem v tomto regionu, a získali jsme některé nové významné klienty. Samozřejmě to bereme jen jako začátek a chceme silniční přepravu v dalších letech dále rozvíjet. Silnice pro nás představuje jednu z nohou, na nichž stojí kombinovaná přeprava. Tou druhou nohou je železnice. V kombinovaných přepravách vidíme do budoucna velký potenciál. Věcí, které je třeba zlepšovat, je spousta. Pro mne je klíčové to, abychom byli skutečně proklientsky orientovaní. Myslím, že v této oblasti máme určitě rezervy. Bez aktivního obchodu a soustavného boje o potenciální zákazníky není možné růst. Snižování nákladů má vždy určitou hranici, a pokud není současně provázeno růstem tržeb, postrádá z dlouhodobého hlediska smysl.“ „Loni jste zahájili provoz nového uceleného vlaku Italia. Zažívá drážní spedice u nás i v evropském kontextu z vašeho pohledu jakousi renesanci?“ „Italia je jedním z našich produktů, který podobně jako další ucelené vlaky patří svým konceptem ke službám s vyšší přidanou hodnotou pro klienty a je schopen konkurovat silniční přepravě. Osobně si myslím, že následkem celoevropských tlaků namířených proti zhoršování životního prostředí bude význam železnice v příštích letech narůstat. Tím spíš se to týká naší malé země, která se dnes stala hlavním evropským tranzitem. Ovšem jednou věcí jsou legislativní opatření, jako například mýtné, druhou pak zvýšení spolehlivosti a konkurenceschop­nosti železnice samotné.“ „Jak se vyrovnáváte se zavedením mýtného v České republice?“ „Jako každý – těžce. Pro nás je mýtné poněkud schizofrenní záležitost. Na jedné straně zhoršuje pozici silnice, na straně druhé částečně vylepšuje pozici železnice, ve které jsme významným hráčem. Já to beru jako další daň, kterou stát zavedl. Proto ji musíme plně promítnout do ceny přepravy. Kdo to neudělá, kope sám sobě hrob. Možná bude mít zavedení mýtného určitý vliv na pročištění trhu silničních dopravců v ČR, což by bylo pozitivní. My s mýtným již určitou zkušenost máme (podobně jako asi většina dopravců). Když bylo zavedeno v Německu, rovněž jsme navyšovali ceny o jeho ekvivalent. Není problém vyčíslit mýtné na faktuře zvlášť, takže si klient může prověřit oprávněnou výši celkové ceny.“ „Ve sběrné službě jste loni na podzim zahájili distribuci malých zásilek na Slovensko. V čem spočívá hlavní změna?“ „Hlavní změna spočívá v tom, že před spuštěním našeho vlastního distribučního systému na Slovensku pro nás tuto službu zajišťoval externí partner. Dnes distribuci na Slovensku provádíme sami z našeho depa ve Zvolenu. Vznikl tedy česko-slovenský distribuční systém, který je interním partnerem pro sběrnou službu a logistiku Čechofrachtu.“ „Jak se osvědčilo nové logo Čechofracht Group, které jste loni zavedli?“ „Nemáme žádné negativní ohlasy. Protože všude deklarujeme, že jsme dnes skupina firem s určitou produktovou specializací, chtěli jsme tuto ideu zastřešit i vhodným logem, které by samozřejmě vycházelo z původního motivu Čechofrachtu. Výsledek je díky spolupráci s tvůrcem původního loga uspokojivý. Do budoucna počítáme s nezávislostí jednotlivých dceřiných společností, které ovšem mezi sebou budou úzce spolupracovat pod deštníkem Čechofracht Group. Přináší to určitě výhodu danou velikostí skupiny a rozsahem služeb, které zajišťuje.“ „Co podle vás dnes představuje ve spedičně-logistickém oboru největší problém?“ „Osobně pokládám za největší problém to, že spediční služby dnes poskytuje v podstatě každý. Nejvíce je to vidět na silnici – když má někdo na leasing dva kamiony, už si říká dopravce. Samozřejmě pak existuje velmi rozdílná kvalita poskytovaných služeb a následkem cenové politiky takovýchto ,speditérů‘ jsou marže v oboru velmi nízké. Naštěstí existují firmy, pro které je rozhodující kvalita služby za rozumnou, přiměřenou cenu – a na těch musíme stavět.“

Pavel Toman

spinner