26. dubna 2007
Dopravní a logistická společnost ČSAD Hodonín na počátku roku zahájila provoz logistického centra v severočeském Mostě a na podzim hodlá soustředit služby svých čtyř skladů v moravské metropoli Brně do jediného logistického zařízení. O investicích do rozvoje logistiky a o perspektivách logistického oboru s námi hovořil místopředseda představenstva a ředitel logistiky ČSAD Hodonín Ing. František Kyncl.
„Jak si vedla ČSAD Hodonín v loňském roce?“ „Rok 2006 hodnotíme jako úspěšný. ČSAD Hodonín dosáhla historicky nejvyššího obratu ve výši 1,58 miliardy Kč. Ve srovnání s rokem 2005 s obratem těsně pod jednou miliardou to představovalo velký meziroční skok. Vysoký nárůst jsme zaznamenali ve všech oblastech včetně logistiky. Logistickou obsluhu navíc nabízíme i pro další země, jako jsou Maďarsko, Polsko, Rumunsko či Slovinsko Obrat ovšem není hlavním měřítkem fungování firmy. Přistoupili jsme také k rozsáhlým investicím a změnám, a to zejména v logistice. Na počátku loňského roku jsme otevřeli logistické centrum v Praze-Hostivaři (viz DN 15/06, pozn. red.), což znamenalo velkou investici do samotného zařízení i do lidí, kteří v něm pracují. Náročné bylo i to, abychom se uchytili v Praze, kde vládne velká a ostrá konkurence. Dnes již však jsme díky vlastním zařízením v Praze, Brně a na Slovensku schopni zákazníkům nabízet komplexní logistické projekty. Také naše slovenská stoprocentní dceřiná společnost ČSAD Hodonín Slovakia roste. Po osmi letech existence zajišťuje zejména distribuční logistické služby oběma směry mezi Českou a Slovenskou republikou. Logistickou obsluhu navíc nabízíme i pro další země, jako jsou Maďarsko, Polsko, Rumunsko či Slovinsko, ne však pomocí vlastních LC, nýbrž prostřednictvím partnerů, s nimiž v těchto zemích spolupracujeme. Naší strategií není budovat pobočky po celé Evropě.“ „Budete logistiku v Praze dále posilovat?“ „Ano, pražské zařízení rozšiřujeme, v tomto měsíci jsme přebrali další prostor s plochou šest tisíc metrů čtverečních. Celková plocha díky němu dosáhne 8800 metrů čtverečních. V Praze se soustřeďujeme zejména na skladovou a distribuční logistiku; při tom zčásti využíváme vlastní vozový park malých distribučních vozidel. V pražském logistickém centru pracuje celkem 26 zaměstnanců, kteří zajišťují nonstop provoz od pondělí do soboty. Prahu nevyužíváme ani tak jako klasický sklad, ale spíše jako cross-dock s přepracováním zboží pro zásobování Prahy a celých Čech.“ „Na počátku roku jste rozšířili svou síť skladů i o logistické zařízení v Mostě…“ „Ano, to je naše největší novinka v poslední době. Původně jsme v naší strategii počítali pouze s Prahou. Mostecký projekt vznikl až na základě toho, že se jeden z našich největších zákazníků – společnost Hartmann – rozhodl outsourcovat logistické služby. ČSAD Hodonín pak uspěla ve výběrovém řízení, které společnost vypsala. K 1. lednu jsme v Mostě převzali sklad včetně zaměstnanců. Protože důvodem outsourcingu logistických služeb je snížení nákladů, provedli jsme optimalizaci logistických procesů. Podařilo se nám při tom dosáhnout snížení potřebné plochy. Nyní se samozřejmě snažíme centrum využívat i pro další zákazníky.“ „Jaké další investice do logistiky plánujete?“ „V Brně se dlouhodobě potýkáme s tím, že máme logistiku rozdělenu do čtyř skladů. Naše překladiště se nacházejí na Dornychu, další ve Šlapanicích, v Králově Poli a na Slatině. To způsobuje řadu provozních problémů, proto jsme se rozhodli soustředit všechny provozy do jednoho. Již loni v červnu jsme uzavřeli smlouvu o dlouhodobém pronájmu logistického centra ve Šlapanicích s celkovou kapacitou 21 tisíc čtverečních metrů, které převezmeme na podzim tohoto roku. Od soustředění všech logistických činností na jedno místo si slibujeme vytvoření výrazných synergických efektů; důležité pro nás bude i to, že sklad je vybaven železniční vlečkou.“ „Jakou roli v logistických plánech ČSAD Hodonín hraje Brno?“ „V současnosti probíhá v logistice řada změn. Už se nebudují pouze národní logistická centra, ale často spíše střediska, z nichž lze obsluhovat více zemí. Právě tímto způsobem dnes přemýšlejí i naši zákazníci. Poloha Brna je z tohoto hlediska velmi výhodná pro distribuční logistiku v česko-slovensko-maďarsko-polském regionu; proto pokládáme Brno za velmi významné.“ „Jaké logistické služby jsou pro vás stěžejní?“ „V naší strategii se zaměřujeme na větší logistické projekty, od výroby produktu až po jeho distribuci spotřebiteli. Soustřeďujeme se přitom na klasický trh spotřebního zboží. Kromě toho se zabýváme rovněž logistikou nebezpečného zboží. V Hodoníně jsme k tomuto účelu vybudovali odpovídající logistické zařízení, takže jsme schopni zajistit sklad a distribuci sortimentu, který spadá do této kategorie. Také v nově budovaném logistickém centru v Brně počítáme s tím, že část skladu bude technicky připravena na zpracování nebezpečného zboží.“ V naší strategii se zaměřujeme na větší logistické projekty „Jaká je na českém trhu poptávka pro logistických službách pro nebezpečné zboží?“ „Poptávka je v této oblasti velká a stále roste. Do značné míry souvisí s tím, že v minulosti se předpisy spojené s přepravou nebezpečného zboží poněkud přehlížely a při dopravě či skladování se na ně příliš nedbalo. To se ovšem po vstupu České republiky do Evropské unie změnilo. Všechny předpisy se zpřísnily a na ochranu životního prostředí se bere stále větší ohled. Zpřísňuje se i kontrola. To, že objem nebezpečného zboží roste, je tedy dáno i tím, že dnes si nebezpečné zboží už nikdo netroufne přepravovat jako běžný náklad.“ „Jakým způsobem jste se vyrovnali se zavedením mýta?“ „Přímo v logistice máme zejména pro distribuci na území České republiky vlastní vozidla do hmotnosti 3,5 a 7 tun, kterých se zatím mýto netýká. Pro přepravy však využíváme i větší vozidla, která musí mýto platit. Naším největším úkolem bylo samozřejmě promítnout je do cen. U velkých logistických projektů se nám to z části podařilo, díky dlouhodobé strategii a práci se zákazníky. Horší situace vznikla tam, kde poskytujeme pouze dopravu kamiony, protože v této oblasti existuje značná konkurence. Ne ve všech případech se nám tedy podařilo zavést mýto i do cen. Ještě k mýtu: osobně se domnívám, že mělo být zavedeno už před mnoha lety a že by je měla platit všechna vozidla. V dopravě a logistice by to situaci rozhodně zlepšilo.“ „Vaše společnost je známá tím, že usiluje o logistickou osvětu…“ „Ano, byli jsme jedním z iniciátorů vzniku expertního týmu při České logistické asociaci a snažíme se v něm aktivně působit a podporovat povědomí o významu logistiky a veřejných logistických center pro hospodářský rozvoj země. Letos jsme například na brněnském magistrátu uspořádali prezentaci logistiky pro všechny pracovníky, kteří mají něco společného s rozvojem města, s územním plánem, s dopravou a podobně. Důkladně jsme vysvětlovali, co je to logistika a jak ji lze využít v životě města například pro zlepšení dopravní obslužnosti.“
Pavel Toman