11. ledna 2007
Tradičně vždy ke konci roku pořádá Asociace evropských spedičních svazů (CLECAT) v Bruselu Mezinárodní speditérskou konferenci. Na setkání navazuje valná hromada uzavírající uplynulý rok aktivit a hospodaření asociace. Mezi speditéry do Bruselu se v prosinci vydal také výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) Ing. Jan Ekl, na nějž jsme se obrátili s několika otázkami. „Co pro speditéry důležitého se v Bruselu událo?“ „Letošního dvoudenního zasedání se účastnilo rekordních 129 zástupců svazů a firem spedice z 19 zemí Evropy. Zasedání mělo vysokou úroveň nejen danými tématy, ale především účastí řečníků vybraných organizací. Za Svaz spedice a logistiky ČR jsme se zasedání zúčastnili společně s předsedou SSL Ing. Martinem Drábkem. Jacques Barrot zdůraznil, že logistika představuje základní předpoklad mobility v Evropě Letošní Speditérská konference (FFC – Freight Forwarders’ Conference) měla dvě tematické části. Dopolední zasedání se věnovalo celní problematice a konalo se pod heslem Role celních služeb při zjednodušování obchodní logistiky, zatímco odpolední zasedání neslo motto Role spedice a logistiky v evropském obchodě. Obě témata měla výjimečné řečníky, promluvil například CEO DHL Logistics John Allen nebo generální ředitel generálního celního ředitelství TAXUD Evropské komise Robert Verrue.“ „Na zasedání vystoupil také viceprezident Evropské komise a komisař pro dopravu Jacques Barrot…“ „Byl nejváženějším a také nejočekávanějším účastníkem zasedání. Ve svém příspěvku připomněl problémy evropské dopravní situace, naznačil možnosti jejich řešení a nastínil budoucnost evropské dopravy. Jacques Barrot zdůraznil, že logistika představuje základní předpoklad mobility v Evropě. Zdůraznil přitom potřebu větší efektivity spedice a logistiky, aby tyto obory stačily obrovskému nárůstu mezinárodního obchodu. Vlastní příspěvek pak Jacques Barrot rozdělil do pěti kapitol, které charakterizovaly současnost i budoucnost v evropské koncepci mezinárodní přepravy a logistiky:
- Infrastruktura dopravy je v současné době v Evropě nedostatečná;
- Logistika musí objevit nové prvky organizace a technologie;
- Elektronika je řešení – systém Galileo bude sloužit komplexně Evropě; 4. Evropský transport musí být efektivní ve všech oblastech dopravy; 5. Bezpečnostní prvky se budou promítat do všech druhů přeprav.“ „Nad rámec Evropského speditérského dne se v Bruselu uskutečnila také valná hromada CLECAT. K jakým závěrům na ní evropští speditéři dospěli?“ „Valná hromada CLECAT konstatovala, že se asociace rozvíjí a roste zájem o členství. Aktivity CLECAT jsou velmi rozsáhlé a její hlas je slyšet při všech důležitých jednáních EU i v dalších organizacích – všude tam, kde by jednotliví speditéři sami neuspěli. Za členy CLECAT byly na zasedání přijaty dvě nové asociace – ze Slovinska a z Ukrajiny. Z Ukrajiny to je již druhá členská asociace speditérů a celních organizací. Položil jsem v této souvislosti dotaz, zda mohou speditéry v CLECAT zastupovat dvě národní organizace, a dostalo se mi odpovědi, že tento postup je možný, pokud první národní člen nevyjádří zásadní námitky. Pozitivní zprávu pro všechny pak určitě představovalo to, že nikdo na členství v asociaci CLECAT nerezignoval ani nebyl na letošním zasedání z organizace vyloučen.“ „Současná doba klade stále větší důraz na otázky bezpečnosti. Ocitly se na pořadu jednání i tyto otázky?“ „Bezpečnost se podle slov Jacquese Barrota musí stát základním prvkem všech druhů dopravy. Všichni jsme si již zvykli na protiteroristická opatření v osobní i nákladní letecké dopravě. Nyní si budeme muset zvyknout i na bezpečnostní opatření zaváděná v ostatních dopravních segmentech. Znamená to pochopitelně práci navíc, mnohdy více papírování a prověřování, avšak základní podstata ochrany zásilek, zákazníka a v neposlední řadě i pracovníků v přepravním řetězci taková opatření ospravedlňuje. Bezpečnostní opatření se tak zavádějí do silničních, železničních i říčních přeprav.“ „O jakých dalších tématech se v Bruselu hovořilo?“ „V oblasti kontroly jakosti a certifikace spedičních organizací se projevuje nový trend. Mnoho speditérů a logistických organizací pochopilo, že certifikace ISO již leckdy nedostačuje, protože se stala jen základní podmínkou pro přijetí do tendrového řízení. Chce-li speditér získat zakázku významného klienta, potřebuje disponovat ještě dalšími důkazy o své odbornosti a profesionalitě a musí předložit důkazy o prověření svých kvalit. Valná hromada CLECAT konstatovala, že se asociace rozvíjí a roste zájem o členství Velké firmy především v Německu požadují široké informace o speditérské společnosti, které hodlají své zásilky svěřit. Zvláštností nejsou ani požadavky na předložení hospodářských výsledků v ekonomické rozvaze. Dále požadují informaci o používaném softwaru a způsobu využívání IT. Kontrakty na přepravy velmi drahých zásilek silniční dopravou někdy vyžadují i životopisy jednotlivých řidičů. Není se co divit, vždyť hodnoty zásilek elektroniky nebo vysoce odborných zařízení dosahují milionových hodnot.“ „SSL je rovněž členem Mezinárodní federace národních spedičních svazů (FIATA). Jak probíhá spolupráce mezi oběma
asociacemi?“ „Spolupráce je velmi úzká, zejména v rámci speditérské spolupráce a odpovědnosti, stejně tak jako při prosazování společných zájmů. A to nejen tematicky, ale také personálně, neboť v jednotlivých institutech a výborech pracují osoby, které působí v obou asociacích. Zástupci obou organizací jsou přítomni vzájemným jednáním. Proto jsme zastihli při společném jednání i generálního ředitele CLECAT Marca Sorgettiho s prezidentem FIATA Manfredem Boesem a mohli jsme tak obě sdružení současně informovat o vývoji při zavádění mýta v České republice.“ „Jaký zvuk mají speditéři z ČR v Bruselu?“ „Vzhledem k očekávanému předsednictví v EU po panování Finska se o nás a o České republice v Bruselu hovoří stále více. Některé dotazy proto směřovaly i na zájmy, které se bude ČR snažit v době svého předsednictví prosazovat. Spolupráce CLECAT a FIATA je velmi úzká, zejména v rámci speditérské spolupráce a odpovědnosti Zajímavá byla diskuse o navigačním systému Galileo, který by měl v Evropě nahradit současný systém GPS. Modernější, a hlavně lacinější systém navigace nabídne v dopravě rozmanité funkce využití – od sledování vozidel až k výběru silničního mýta. Probíhající rozhodování o umístění centrály navigačního systému Galileo bylo významným tématem při rozhovorech v kuloárech. Praha má šanci tuto instituci přivítat. My sami jsme se za ni v rozhovorech s našimi zahraničními partnery přimlouvali.“
(pat)