5. května 2005
Na konci března se v Curychu za účasti zástupců téměř sedmdesáti speditérských svazů z celého světa konalo jarní zasedání Mezinárodní federace spedičních asociací FIATA. Za Svaz spedice a logistiky ČR se pracovního setkání zúčastnil jeho výkonný ředitel Ing. Jiří Kladiva, na něhož jsme se v této souvislosti obrátili s několika otázkami.
„Čím bylo jarní zasedání FIATA zajímavé – lišilo se nějak od ostatních jednání?“ „Především bylo o dva dny delší než obvykle. Organizátoři ho rozšířili o zasedání odborné posudkové komise FIATA pro oblast odborné výchovy, před kterou několik národních svazů – včetně našeho – usilovalo o získání nebo obnovu certifikátů k odborné výchově v rámci celosvětového systému Spediční expert. Další den navíc účastníci věnovali společnému zasedání pracovních skupin silniční spedice dvou mezinárodních organizací – FIATA a evropského sdružení CLECAT. Celkem tak v Curychu proběhlo patnáct různých zasedání.“
„Co vás z odborného pohledu nejvíce zaujalo?“ „Jednoznačně vystoupení belgického profesora dopravního práva Ralpha de Wita, který podrobně informoval o stavu prací na nové námořní konvenci pod patronací obchodně-právní agentury Organizace spojených národů UNCITRAL. Profesor de Wit představuje ve svém oboru evropskou špičku a podal opravdu kvalifikovaný pohled na tuto problematiku, která se dotýká celého obchodního a logistického světa. Týmy národních odborníků, kteří v rámci OSN novou konvenci připravují, by svou práci měly završit koncem příštího roku.“
„Jaký by měl být přínos nové námořní konvence – a proč je jí třeba?“ „Na rozdíl od jiných dopravních oborů existuje v oblasti námořní přepravy několik právních odpovědnostních režimů, které však nejsou aplikovány globálně a všeobecně s nimi převládá nespokojenost. Řada významných námořních států proto začala na mezinárodní úrovni iniciovat nápravu. Současně však tyto státy pohrozily, že pokud se na současném stavu nic nezmění ani na základě mezinárodní spolupráce, začnou v námořní dopravě zboží používat své vlastní národní námořní právo. A toho se svět pochopitelně zalekl. Nová úmluva však bude – a to navzdory odlišnému názoru představitelů světové spedice – koncipována na principu dům – dům, a nikoliv přístav – přístav, čímž získá charakter intermodality. Proto bude ještě třeba sladit odpovědnostní režimy námořní, silniční a drážní dopravy, což však vůbec není jednoduché – tato situace se někdy označuje jako ,chameleonský odpovědnostní stav‘.“
„Stále aktuální téma představuje hrozba teroristických útoků. Jednala v Curychu o této problematice také FIATA?“ „Problematika ochrany před terorismem samozřejmě nemohla chybět a zasedání se jí zabývalo podle jednotlivých druhů dopravy. Zejména od zástupců letecké dopravy nechyběly kritické poznámky: na straně jedné se letecký náklad musí rychle pohybovat, ale na straně druhé vládní instituce požadují náročné kontroly, které tento pohyb zpomalují. Ještě horší je však to, že vlády žádají, aby dopravci a speditéři přebírali úkoly policie. Naproti tomu nevládní dopravní a logistická sféra správně namítá, že vlády při ochraně státu a jeho obyvatelstva nesmějí svoji odpovědnost legislativně přenášet na třetí strany. A všeobecně vládne názor, že sňatek mezi celní a antiteroristickou kontrolou není šťastný. Zejména mezinárodní letecké instituce požadují, aby se způsob ochrany před terorismem, který zavedly USA, neaplikoval na další regiony světa. Celní kontrola a bezpečnostní prohlídky jsou dvě různé věci.“
„Činnost spedičního oboru se dotýká prakticky všech oblastí dopravy. Jak se na zasedání odborných skupin jevil vývoj v jednotlivých oblastech dopravy od počátku roku?“ „Až téměř neskutečný boom zaznamenala v prvních měsících letošního roku námořní kontejnerová doprava. To sice naznačuje pozitivní situaci ve světovém obchodě, ale nárůst této dopravy současně vyvolává i určité problémy. Mnoho námořních přístavů je totiž přetíženo a má potíže s plynulým příjmem zboží. Jedná se zejména o přístavy na západním pobřeží Severní Ameriky a v Evropě. Přetížené jsou také komunikace směřující z přístavů do vnitrozemí, a to jak silnice, tak i železnice. Velmi aktuálním tématem je proto otázka rozšiřování přístavních kapacit, vždyť například přesun kontejnerů ze západních přístavů USA k zákazníkům mívá až týdenní zpoždění. Zvyšuje se rovněž nevyváženost exportních a importních toků zejména v relacích s asijsko-pacifickou oblastí. Nouzových dokládek obřích plavidel prázdnými kontejnery při zpětných plavbách rok od roku přibývá. Na jednání zaznělo i to, že všechny námořní konference hodlají letos zvyšovat sazby – a některé během roku i několikrát. Týmy národních odborníků, kteří v rámci OSN novou konvenci připravují, by svou práci měly završit koncem příštího roku. Razantnější start, než se očekávalo, měla ve světovém měřítku rovněž letecká doprava zboží. Nárůst přepraveného zboží za první čtvrtletí se pohyboval kolem patnácti procent – kromě asijsko-pacifické oblasti, kde se nepříznivě projevily důsledky katastrofy tsunami. Také finanční výsledky aerolinií jsou v průměru velmi slušné, ovšem s výjimkou USA, kde se nepříznivě projevuje slábnoucí dolar a také konkurence nízkonákladových dopravců. Nepříjemnou hrozbou je naopak letošní nárůst cen leteckého paliva. V mezinárodní silniční dopravě zboží se – alespoň v Evropě – zdá, že se dlouhodobý růst zastavuje. Podle posledních předpovědí by se konjunktura v silniční dopravě mohla začít ochlazovat. Řada dopravců loni dokonce v jinak tradičně silném posledním čtvrtletí zaznamenala pokles obratu. Silniční doprava čelí na jedné straně dopadům německého mýtného, na druhé straně se – zejména v rozšířené EU – zvýšila její produktivita, protože se zkrátilo čekání na hranicích. Investice dopravců do autoparku brzdí až o 14 procent vyšší cena nafty a také určitá nejistota v celém dopravním oboru. V železniční dopravě i nadále platí, že cílem evropské dopravní politiky je fungující konkurence v železniční dopravě. Ukazuje se, že rozhodující úlohu při utváření konkurenčního prostředí na železnici mají v rukou zákazníci. Musejí ukázat větší odhodlání při zapojování nových dopravců, jinak nemůže konkurence vzniknout. Přijatá rozhodnutí Evropského parlamentu mají vést k plné liberalizaci v mezinárodní dopravě již v příštím roce a ve vnitrostátní dopravě v roce 2007.“
„O čem v Curychu jednaly regionální pracovní skupiny FIATA?“ „Ve skupině se sešli zástupci speditérské pětadvacítky EU a zástupci svazů ze zemí, které dosud členy Evropské unie nejsou. Právě tyto země měly zájem o evropská témata, jako je například novelizace Evropského celního kodexu a z ní plynoucí důsledky. Také se ovšem hovořilo o zkušenostech s německým mýtným, o vývoji postoje EU k námořním konferencím a o liberalizaci v námořním a drážním sektoru. Z evropských témat mimo působnost EU vyvolal pozornost nový turecký zákon o dopravním a logistickém podnikání, který sklidil silnou kritiku za neúměrné finanční, a tedy i diskriminační požadavky při zřizování filiálek zahraničních firem. Jiným horkým tématem byla otázka vztahů mezi Rumunskem a Ukrajinou, kde trvá určité politické napětí kvůli výstavbě paralelního vodního kanálu v dunajské deltě. Výstavbu iniciovala Ukrajina, která se tak chce vyhnout plavbě po rumunském úseku řeky a s tím spojeným vysokým poplatkům. Rumunsko naproti tomu argumentuje ekologickými škodami. Živo je rovněž mezi Slovinskem a Chorvatskem při chorvatské hranici, kde se stále více projevuje snaha slovinských dopravců a speditérů působit v průmyslových centrech na chorvatské straně této oblasti. Hovořilo se rovněž o Rusku, které má připraveno několik zajímavých drážních projektů, zejména pro tranzit do střední Asie.“
„Předstoupil také SSL před posudkovou komisi FIATA pro oblast odborné výchovy, kterou jste zmínil na začátku? A pokud ano, jak jste obstáli při prodlužování certifikátu výchovy v systému Spediční expert?“ „Nemohu se nepochlubit, že nám byl po jednání před komisí obnoven certifikát k výchově v tomto světovém systému. Obnova se provádí vždy po pěti letech a je při ní třeba prokázat, že spediční svazy do národního výchovného systému zahrnuly nové věci. Představili jsme proto troje předepsaná nová skripta (IT, Logistika a Nebezpečné věci pro všechny oblasti dopravy) a podrobně jsme komisi informovali, jak náš systém funguje. Značnou pozornost komise vzbudila náplň činnosti naší pracovní skupiny pro odbornou výchovu, takže jsme byli požádáni, abychom o její činnosti podrobněji informovali na odborném semináři na kongresu FIATA v říjnu v Moskvě.“ Pavel Toman