„Představitelé státních orgánů by měli mít větší povědomí o logistice“

Ing. Miroslav Rumler, CSc., (ČLA) pro DN

Logistiku jako obor významný pro další rozvoj ekonomiky země dosud státní orgány spíše přehlížely. Situace se však začíná měnit k lepšímu, a to i díky dlouholetému úsilí České logistické asociace (ČLA). Logistický obor se dnes konečně dostává do popředí veřejného zájmu, říká prezident ČLA Ing. Miroslav Rumler, CSc. „Projevuje se zvyšování zájmu státu o logistiku také viditelným způsobem?“ „Ano, například na loňském veletrhu Transport a Logistika v Brně, kterého se zúčastnil i český ministr dopravy Milan Šimonovský. Ministr převzal záštitu nad doprovodným programem veletrhu, kterému dominovala již jubilejní, desátá Mezinárodní logistická konference pořádaná ČLA. Je zřetelné, že státní orgány stále více chápou, jaký význam má logistika pro rozvoj ekonomiky. To je pro nás dobrá zpráva, protože v minulých letech byla logistika spíše přehlížena. I další veřejní činitelé si uvědomují význam logistiky. Například mi-nistr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach velmi podporuje rozvoj průmyslových center, i když dříve logistiku z hlediska zaměstnanosti nepokládal za dostatečně zajímavou. Měl za to, že tento obor vytváří vzhledem k zabrané ploše málo pracovních míst. I díky našim informacím však názor na logistiku postupně mění. Jinou dobrou zprávou je to, že nás berou vážně i naši partneři v Evropské logistické asociaci (ELA). Veletrh navštívil a na logistické konferenci vystoupil prezident asociace Graham Eser, kterého jsme při té příležitosti mohli představit českému premiérovi.“ „Jak by měla podle vás vypadat státní podpora logistiky? Hovoří se například o výstavbě veřejných logistických center (VLC) – je to ten správný směr, kterým by stát měl rozvoji logistiky pomáhat?“ „Možností existuje samozřejmě celá řada. Především by však měli mít představitelé státních orgánů na všech úrovních větší povědomí o tom, co to logistika vlastně je. Ne-stačí, že se o logistiku zajímají ministři. Je to úkol i pro pracovníky na nižších úrovních státní správy, aby například při územním rozhodování nedocházelo k omylům. Ti, kdo jsou za rozhodování zodpovědní, by měli vědět, jaký druh investice logistické zařízení představuje a co přinese. Znalost logistiky by při územním rozhodování jistě napomohla tomu, aby nedocházelo k následným problémům, například kvůli nepostačující infrastruktuře. Podpora by se samozřejmě měla vztahovat i na zmíněná VLC, která kombinují více druhů dopravy – nejen silniční a železniční, ale třeba i říční a leteckou. Do budování logistických zařízení je především nutné zavést systém. Dosud totiž jejich výstavba probíhá značně živelně a centra vznikají především podél dálnic bez přímého napojení na další druhy dopravy. Důležité bude rovněž posilování spolupráce silnice se železnicí tak, jak to vidíme jinde ve světě, nejdříve v USA, ale dnes již také v Evropské unii. Evropské orgány zjišťují, že požadavek na využití kombinované dopravy na větší vzdálenosti je stále naléhavější. I silniční dopravci dnes hledají cesty, jak spolupracovat. Pro státní podporu to vytváří velký prostor. Všechny regulace státu by ovšem měly podmínky v oboru zlepšovat, nikoli je zhoršovat. Stát by měl hledat cesty, jak omezit nevraživost a konkurenci mezi silniční a železniční dopravou. Ve světě si už dávno uvědomili, že v této oblasti nemusí vládnout jen konkurence, ale také spolupráce.“ „To je také otázka spolupráce na celoevropské úrovni…“ „Ano, zatím není například možné projet s jednou lokomotivou z Prahy třeba až do Madridu. Evropská unie si to uvědomuje, a proto podporuje rozvoj kombinované dopravy i posilování a unifikaci železniční dopravy. Na dálnice se již další kamiony nevejdou, a proto je nutné otázku silniční dopravy řešit. S problémy přetížených dálnic se doprava nepotýká jen u nás, podobné je to téměř v celé Evropě. Přitom je třeba si uvědomit, že čím více se do evropského prostoru budou hospodářsky integrovat východní státy, Ukrajina či Rusko i další země, tím budou vyšší i nároky na dopravu. Jsou to věci koncepční, dlouhodobé, ale je třeba, aby se jimi odpovědní pracovníci zabývali s dostatečným předstihem.“ „V uplynulých letech jsme byli svědky rychlého rozvoje trhu logistických služeb. Očekáváte, že tento trend bude pokračovat i nadále?“ „Podle mého názoru můžeme s dalším rozvojem logistiky počítat. Samozřejmě však existují segmenty, které se budou muset racionalizovat či reformovat – například právě logistika založená na silniční dopravě. Ale všichni si už dnes naštěstí začínají uvědomovat, že logistika není nějaký planý pojem, nýbrž významný obor, který firmám i celé ekonomice může přinášet a také přináší značnou přidanou hodnotu. Proto vidím logistiku jako dlouhodobě perspektivní oblast. Na druhou stranu zaznamenáváme na trhu značný pohyb, silní hráči se navzájem spojují a vytvářejí veliké celky, což samozřejmě může našim přepravcům přinášet problémy. My situaci pozorně sledujeme a snažíme se firmám radit, jak správně vytvářet společné aliance, které by byly schopny se postavit velkým zahraničním společnostem jako rovnocenní partneři. Když například přichází velká zahraniční firma a poptává logistické služby, tak každá z těch menších firem by se jen těžko prosazovala sama, protože se třeba orientuje jen na určitou oblast logistiky. Naopak firmy sdružené ve větší celek dokáží přijít s dostatečnou nabídkou a mohou se tak prosadit. A pokud se menší firmy sdružené v alianci rozhodnou fúzovat se zahraničním partnerem, mohou tak učinit za rovnějších podmínek. Musíme se smířit s tím, že jsme v Evropské unii a přicházejí k nám velké společnosti, které se prosazují nejen vůči domácím firmám, ale bojují na českém trhu i mezi sebou navzájem. Některé z nich jej posléze vyklidí a zase přijdou nové. Pokud se to vše neděje na úkor spotřebitelů – to znamená, pokud si velké firmy neza-čnou diktovat ceny – není třeba tento vývoj vnímat negativně. Pro menší a střední firmy to znamená, že mohou buď pracovat pro ty velké, anebo si vytvářet vlastní aliance. Logistika poskytuje celou řadu možností – koneckonců v současnosti populární outsourcing není nic jiného, než že určitý úzký úsek činností převezme jiná firma. A tak mohou i dnes vznikat a vznikají nové úspěšné firmy.“ „Jak se v logistice podle vás projeví zavedení mýtného v ČR? Nebude to mít likvidační dopad na české dopravce a logistické firmy?“ „Na dopravce to samozřejmě bude mít negativní dopad, protože mýtné pro ně znamená zvýšení nákladů. Na druhé straně si však myslím, že vzhledem k ceně přepravovaného zboží toto zvýšení nemusí být až tak významné pro konečného spotřebitele. Je to spíše otázka ochoty dodavatelského řetězce pochopit, že zvýšení nákladů nemohou nést jenom dopravci, ale že se musí rozložit celkově. Nejde tedy o zvýšení ceny pro koncového zákazníka, ale o ochotu všech účastníků řetězce poněkud snížit své marže. Problém tkví ovšem v tom, že v silniční dopravě existuje příliš velká nabídka a vždycky se najde někdo, kdo půjde v nabídce pod cenu. Ale mýto snad také vytvoří další impulz pro podporu kombinované dopravy.“ „Co ČLA plánuje pro letošní rok?“ „Připravujeme řadu odborných seminářů a dalších akcí. Z těch větších: 21. června se v Praze uskuteční mezinárodní logistická konference, na níž chceme zdůraznit praktické využívání logistických principů v rámci evropských zásobovacích řetězců. Kromě toho připravujeme pro brněnský strojírenský veletrh doprovodný program, kde představíme zejména výrobní logistiku, a to nejen jako pomocníka pro oblast strojírenství, ale i dopravy, skladování a všeho, co s tím souvisí. V loňském roce nás stálo hodně sil zavádění certifikace ELA, respektive ECBL, pro manažery logistiky. Je to certifikát potvrzující logistickou kvalifikaci na evropské úrovni. Když vše dobře dopadne, letos v dubnu proběhnou zkoušky prvních uchazečů. Zatím zaznamenáváme značný zájem především od zahraničních firem. Podrobné informace včetně toho, co se od uchazečů o tento certifikát požaduje, lze nalézt na internetových stránkách ČLA. ČLA tak plní své poslání neziskové organizace, jejímž cílem je představovat odborné veřejnosti logistiku jako obor, který firmám přináší konkrétní výsledky a poskytuje jim výhodu v konkurenčním boji. Jako otevřené sdružení také budeme i letos rádi do svých řad přijímat nové členy.“ Pavel Toman www.logistika.cz

spinner