8. března 2007
Česká logistická asociace (ČLA) představila na konci loňského roku iniciativu na podporu rozvoje logistiky, a zejména budování veřejných logistických center (VLC) v České republice. O aktivitách pracovní skupiny logistických odborníků, kterou za tímto účelem založila spolu se Svazem dopravy ČR, Svazem spedice a logistiky, univerzitami, ministerstvem dopravy a agenturou CzechInvest, a obecně i o problematice VLC jsme hovořili s prezidentem ČLA Ing. Miroslavem Rumlerem, CSc. „Jakou aktivitou zahájila nová pracovní skupina činnost?“ „Loni na podzim jsme zorganizovali návštěvu VLC v rakouském Štýrském Hradci (Graz), které pro nás představuje určitý vzorový model pro vznik podobných center v České republice. Návštěvy se zúčastnili nejen logističtí odborníci, ale také několik zástupců regionálních samospráv. Před Vánocemi jsme pak zorganizovali logistickou konferenci (viz DN 1–2/07, pozn. red.), na níž jsme veřejnost seznámili s existencí naší pracovní skupiny a s problémy, které v logistice pokládáme za aktuální. Patří mezi ně právě budování VLC a problematika státní podpory pro logistické projekty tohoto druhu.“ „Proč pokládáte za důležité, aby pracovala podobná skupina logistických odborníků?“ „Nezávislá skupina odborníků může poskytovat posudky z oblasti logistiky pro státní správu. Stále více se totiž ukazuje, že logistika a věci s ní spojené se stávají lukrativní záležitostí. A hovoříme-li o státní podpoře logistiky, pak je třeba, aby existoval určitý koordinovaný pohled na celou problematiku. Například aby bylo možné stanovit nejlepší místa pro budování VLC. Za důležité pokládáme rovněž to, aby bylo možné prosadit správné chápání logistiky v krajích a regionech, kde dosud existuje mnohdy jen omezené povědomí o tom, co logistika skutečně je. Někdo si myslí, že je to doprava, jiný, že skladování. Většinou ovšem lidé vědí o logistice hlavně to, že logistické projekty přinášejí zvýšený tlak na fungování dopravní infrastruktury. Při rozhodování se pak často nepoužívá komplexní přístup, ale rozhoduje se na základě omezených informací a někdy snad i osobních zájmů. Proto bychom chtěli přispět k lepší informovanosti o logistice a jejích možnostech.“ Veřejná logistická centra slouží širokému veřejnému zájmu, proto by jejich vznik měly podporovat i veřejné finanční zdroje „Skupina klade důraz na budování VLC. Proč by vlastně taková centra měla v Čechách a na Moravě vznikat?“ „V České republice existuje řada soukromých, tedy neveřejných logistických center, která zajišťují zásobování výroby, distribuci zboží nebo slouží pro distribuční řetězce. Veřejná logistická centra však slouží širokému veřejnému zájmu, proto by jejich vznik měly podporovat i veřejné finanční zdroje. VLC by měla sloužit nejen velkým firmám, ale především malým a středním podnikům. Umožní jim získat logistické zázemí, které pro jejich činnost bude poskytovat služby bez vysokých investic. Velkým omylem by bylo plánovat umístění VLC jen na místa křížení dopravních tepen Ze zahraničních zkušeností vyplývá, že nejlepší způsob budování VLC je takový, že podmínky pro vznik centra vytvoří stát a na uskutečňování záměru spojí své úsilí kraje, města i soukromý sektor, jež společně založí společnost pro budování logistického centra a jeho využití.“ „Hovoří se také o tom, kde by tato zařízení měla vzniknout…“ „Je třeba brát v potaz mnoho věcí. Hovoří se o řadě lokalit, například Břeclav, Brno, Ostrava, Lovosice či okolí Prahy. Velkým omylem by však bylo plánovat umístění VLC jen na místa křížení dopravních tepen. Centra je třeba budovat v místech s vysokým současným i rozvojovým potenciálem výroby a spotřeby. Dobrá infrastruktura, která umožňuje napojení na různé druhy doprav – silniční, železniční, vodní i leteckou – je sice důležitá, za neméně důležité však pokládám umístění VLC do míst, kde mají své zákazníky spediční a logistické firmy. Místa pro budování VLC musí být výhodná také z obchodního hlediska, aby byli investoři ochotni investovat do výroby s perspektivou dalšího rozvoje. Jinak se za veřejné peníze vystaví jen další pomníky. Samozřejmé by mělo být i propojení s průmyslovými zónami. Je nutné, aby se už při vzniku průmyslové zóny odpovídajícím způsobem řešila logistická obslužnost. Za ideální pokládám takový stav, když v průmyslové zóně vznikne i logistické centrum, ať už veřejné nebo jiné. Rovněž musí být vyřešena hromadná doprava osob, které v centru pracují. I na tomto poli existuje prostor, kde se může uplatnit naše pracovní skupina. A rozhodně nelze podceňovat ani hledisko ekologické. Stanovisko ekologů je důležité konzultovat již ve stadiu přípravy projektu. Pomoc odborníků je při rozhodování velmi důležitá, proto chceme s nabídkou pomoci oslovit ministerstvo dopravy. ČLA není zisková organizace, nechceme z problematiky okolo VLC nijak těžit, spíše prospět celé věci, aby vše dobře fungovalo.“ Samozřejmé by mělo být i propojení s průmyslovými zónami „Jaké další úkoly si ČLA pro letošní rok stanovila?“ „Hodláme zvyšovat povědomí o logistice a jejích možnostech v krajích a regionech. Proto oslovíme hejtmany a jejich zástupce pro oblast dopravy. Chceme jim ukazovat, co může logistika přinést a jakým chybám je třeba se vyhnout. To byl také záměr již zmíněné návštěvy VLC ve Štýrském Hradci, kde se několik zástupců regionů objevilo, bylo jich však méně, než jsme předpokládali. Zdůrazňuji, že nechceme nikoho poučovat, ale poskytovat informace. Logistika se prosazuje stále více a spojuje různé druhy dopravy. V rámci celé Evropské unie mohou železniční a silniční doprava společně hodně dokázat. ČLA by chtěla spojovat odborníky z různých oborů dopravy a ukazovat, že prospěch vznikne jen tam, kde budou různé obory také spolupracovat, a ne si pouze vzájemně konkurovat.“
Pavel Toman