10. listopadu 2005
Ministerstvo dopravy připravuje projekt podpory logistiky z veřejných zdrojů. Během několika let by díky němu mohla v České republice vzniknout logistická centra založená na spojení veřejných prostředků a soukromého kapitálu. O cílech projektu a jeho vývoji s námi hovořil ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Ing. Ondřej Jašek. „Co zamýšlí ministerstvo podporou logistiky z veřejných zdrojů?“ „Cílem projektu je snaha ovlivnit rozmístění logistických služeb na území ČR tak, aby se žádoucím způsobem posílila role železniční dopravy. Chtěli bychom na místech příhodných pro koncentraci logistických služeb podpořit vznik vhodných rozvojových ploch, a to buď využitím pozemků ve vlastnictví státu, či nákupem pozemků. Dále bude nutné zajistit jejich zasíťování, a hlavně napojení na dopravní infrastrukturu – tedy především na železnici, silnici a, bude-li to možné, i vodu. Svoz a rozvoz zboží v oblasti ob-sluhované takovýmto logistickým centrem s více logistickými operátory by probíhal po silnici, přepravu zboží do logistického centra z větších vzdáleností by obstarávala železnice. Předpokladem je však exis-tence celoevropské sítě obdobných center.“ „Jakým způsobem by měl do procesu vzniku logistických center vstupovat stát?“ „Vlastní budování logistických areálů, tedy především skladů, je věcí soukromých developerů, podobně jako je tomu například v průmyslových zónách. My můžeme připravit vhodný pozemek a nabídnout jej developerům pro rozvoj. Jedná se tedy o přípravu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Výběr pozemků pro logistické aktivity se totiž v současnosti děje naprosto živelně, bez možnosti ovlivnění negativních důsledků této situace, tedy především prudkého růstu silniční dopravy a s ním souvisejících dopadů na zdraví obyvatelstva a životní prostředí. Developeři si lokality vybírají především z hlediska dopravního napojení na silnici a ceny pozemků. I v tomto směru se ovšem již objevují první vlaštovky v podobě zájmu některých developerů o zavlečkování nově připravovaných logistických areálů. Rozhodující roli při výběru místa by podle dopravní politiky měla hrát vysoká koncentrace výroby nebo spotřeby. Takových míst v ČR příliš mnoho není, lze vytyčit asi sedm oblastí. Patří mezi ně samozřejmě re- gion Prahy, který je silně zaměřen na spotřebu a současně je významný i pro distribuci (a to nejen v rámci České republiky, ale i části střední Evropy – zejména Slovenska). Potom oblast Brna a trojúhelník tvořený městy Přerov – Olomouc – Ostrava. Další lokalitou je Plzeň a také severní Čechy – oblast od Lovosic přes Ústí nad Labem až k Děčínu. Výrazným impulzem však v tomto směru může být příchod velké zahraniční investice, například automobilky Hyundai, o které se v poslední době hodně hovoří.“ „Měl by se stát na vlastním budování center podílet i organizačně?“ „Úkolem státu je především vytvoření vhodné strategie, výběr vhodných lokalit a následné zpracování programu, který už na sebe naváže finanční prostředky. Je ovšem třeba také říci, že podpora logistiky z veřejných zdrojů by měla být společným projektem více subjektů, tedy především ministerstva dopravy a ministerstva průmyslu a obchodu, respektive agentury CzechInvest. Dále bude program vyžadovat i podporu ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva životního prostředí. Nutná bude i spolupráce s kraji a statutárními městy. Otázkou je, kdo by měl být správcem programu podpory logistiky – zda přímo ministerstvo nebo některá z jeho organizačních složek. Vlastní realizace projektů pak bude – podobně jako v okolních zemích – spočívat v založení obchodní společnosti s participací státu, respektive regionů, soukromého sektoru i komunální sféry.“ „V jakém časovém horizontu je podle vás možnost budování logistických center se státní podporou reálná? Kdy a kde by mohlo stát první z nich?“ „V současné době se v návaznosti na Dopravní politiku pro léta 2005 až 2013, kterou vláda schválila v červnu letošního roku, zpracovává Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI). Dopravní politika si jako jeden z cílů stanovila zahájení přípravy tří takovýchto projektů do roku 2010. V rámci strategického dokumentu (GEPARDI) je na tuto oblast pamatováno balíčkem, který se nazývá Podpora veřejné logistiky. Materiál bude vládě předložen k diskusi koncem letošního roku. V rámci programu bude nepochybně nutné zpracovat ekonomickou analýzu, abychom měli k dispozici skutečně transparentní nástroj pro rozhodování. Musíme umět vyhodnotit efektivitu této podpory a také to, jestli jsme schopni – budeme-
- li podporovat koncentraci logistických aktivit na nějaké konkrétní místo – usměrnit v takovém případě zbožové toky a posunout je blíže
k železnici. V návaznosti na Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury proto začínáme připravovat rovněž plán pro podporu logistiky z veřejných zdrojů. Pokud se týká konkrétních míst, lze zmínit Brno, kde v současnosti vzniká iniciativa na podporu vzniku intermodálního logistického centra. Kraj a město společně s letištěm Brno a dalšími partnery vytipoval lokalitu, která má z hlediska ČR jedno z nejvýhodnějších napojení – nachází se v blízkosti dálnice, kapacitní železnice i letiště a areál je navíc zavlečkován. Představuje tedy ideální plochu pro rozvoj strategického logistického centra. Projekt zatím běží bez oficiální podpory státu, ale již se připravuje podpis společného memoranda. Podobný projekt se rodí i v Ostravě. V okamžiku, kdy bude program schválen, začnou vznikat další projekty. Očekávám, že současně bude u logistických firem probíhat určitý reengineering, protože téměř všechny zatím budovaly logistické kapacity na silniční dopravě. Provozovatelé logistických center budou v souvislosti s narůstajícím zahlcováním silniční sítě brzy muset využívat ve větší míře také železnici a takové projekty je ze strany státu žádoucí podpořit.“ „Jak velký objem finančních prostředků si projekt vyžádá?“ „Financování podpory logistiky z veřejných zdrojů patří mezi priority pro období let 2007 až 2013. Pro toto období zatím odhadujeme rozsah potenciálních projektů v předběžné výši půl miliardy Kč, z toho kolem 35 procent by mělo být čerpáno z evropských zdrojů.“ „Je na tento projekt legislativa ČR připravena?“ „Já jsem přesvědčen o tom, že je. V tuto chvíli nepotřebujeme na podporu logistiky z veřejných zdrojů přijímat žádný zvláštní zákon ani není třeba novelizovat zákony stávající. Klíčové však bude schválení podpory ze strany Evropské komise.“ „Domníváte se, že se tímto způsobem skutečně podaří přesunout významnější část přepravovaného zboží ze silnice na železnici?“ „Chci zůstat realistou. Cílem Dopravní politiky je vytvořit podmínky pro nastartování žádoucích změn. Jistě by bylo příliš troufalé očekávat, že se nám v krátkodobém nebo střednědobém horizontu podaří snížit podíl silniční dopravy. Je třeba zmírnit či zastavit její prudký nárůst a část tohoto nárůstu přesunout na železnici. To pokládám za věc nutnou a nevyhnutelnou, otázkou ovšem zůstává, jak dlouho bude trvat, než se žádoucí změny projeví.“ Pavel Toman