„České dráhy mohou společnosti Hyundai nabídnout komplexní logistické řešení“

Ing. Rodan Šenekl (ČD) pro DN

České dráhy na počátku letošního roku upravily organizační strukturu tak, aby dále v rámci odboru nákladní dopravy a přepravy posílily sektor kombinované dopravy a logistiky. Kombinovaná doprava se ostatně v loňském roce podle slov náměstka generálního ředitele ČD pro nákladní dopravu Ing. Rodana Šenekla vyvíjela velmi slibně; podnik proto tento trend hodlá udržet i letos, mimo jiné i díky plánované spolupráci s automobilkou Hyundai. „Jaké byly výsledky Českých drah v kombinované dopravě za loňský rok?“ „V loňském roce České dráhy v kombinované dopravě opět, stejně jako v předchozích letech, zaznamenaly nárůst. Počet ucelených vlaků se zvýšil o 11 procent a objem přepraveného zboží v tunách o téměř 17 procent. Tento vývoj byl výsledkem především naší dobré spolupráce s partnery z řad operátorů, zejména společností Metrans, ERS, ICA/In-trans, MaerskSealand, Bohemiakombi a Argo Bohemia. Ve společnosti Bohemiakombi mají České dráhy dvacetiprocentní účast a úměrně tomu ji také podporují. Podpora je zaměřena prioritně na kontinentální přepravy kontejnerů a výměnných nástaveb. Na podzim loňského roku se poměrně úspěšně rozběhl projekt Bohemia Express, ucelený vlak v relaci Lovosice – Duisburg, který Bohemiakombi začala provozovat společně s partnerskou společností Kombiverkehr. Mírný pokles jsme v loňském roce zaznamenali pouze u tranzitu kombinované přepravy. Byl způsoben snížením počtu ucelených vlaků společnosti ICF mezi Polskem a Itálií (ICF nyní některé své aktivity utlumuje), ale částečně i tím, že operátoři kombinované dopravy z Nizozemska a Německa nabízejí spojení do Maďarska, ale i na Slovensko přes Rakousko. To je samozřejmě otázka k zamyšlení a zároveň výzva, abychom provedli podrobnější analýzu našich služeb, zrychlili dopravu, zlepšili infrastrukturu i organizaci práce. Nabídka rychlých přeprav z Ně-mecka směrem na jih a jihovýchod je naší prioritou. České dráhy se do budoucna hodlají výrazně orientovat také na přepravy ve směru sever – jih, konkrétně v ose Rusko – Polsko – Itálie. Dnes se v tomto směru přepravuje mnoho zboží po silnici. Cenová nabídka polských silničních dopravců je bohužel často pod našimi možnosti. V polovině loňského roku jsme takto přišli o jeden spoj, který jezdil ze severu Polska do Přerova v systému ACTS ve spolupráci s OKDD. Zákazník si našel až o třicet procent levnější cestu po silnici, přestože jde o přepravu chemikálií a železnice zákazníkovi podle jeho vyjádření poskytovala stoprocentně kvalitní službu. České dráhy při analýze tohoto problému nenašly možnost výrazněji cenu snížit ani ve spolupráci s polskou železnicí. V letošním roce proběhla nová jednání a došlo k částečnému obnovení přeprav díky vyšší spolehlivosti železnice v zimním období. Od léta však přepravy pravděpodobně přejdou opět na silnici. Skutečnost, že k takovým přesunům dochází, je bohužel důsledkem nedostatečné regulace dopravního trhu v Evropě, a v nově přistoupivších zemích zvláště. Proto vítáme zavedení mýtného na českých dálnicích a silnicích I. třídy – doufejme, že již od příštího roku.“ „Jaké konkrétní kroky na podporu kombinované dopravy učinily České dráhy v poslední době?“ „Například v loňském roce jsme od výrobce Lostr Louny nakoupili 50 devadesátis­topých dvojčlenných kontejnerových vozů, které jsme okamžitě zařadili do provozu. Dále jsme na minimum zkrátili pobyty ucelených vlaků na hranicích s Německem i Slovenskem. V novém jízdním řádu jsme zavedli rychlejší spojení na Moravu a připravujeme zlepšení spojů v rámci systému TermínCargo, tedy v systému časově garantovaných přeprav uskutečňovaných převážně formou takzvaných nočních skoků. Systém by měl urychlit přepravy jednotlivých kontejnerových zásilek z kontejnerových překladišť do hlavních destinací v České republice i v zahraničí. V současné době připravujeme společnou deklaraci s Ruskou železnicí o vytvoření podmínek pro převedení větší části stávajících přeprav mezi ČR a Ruskem na železnici. Jejím praktickým přínosem by měla být nabídka levnější a rychlejší alternativy dopravy. Deklarace by se měla vztahovat nejen na přepravy zásilek v kontejnerech, ale i na přepravy konvenční. V červenci loňského roku České dráhy uzavřely smlouvu o předávání vlaků na hranici se společností ERS Railways a letos podepsaly společnou smlouvu o kvalitě, v níž jsou obsaženy závazky a finanční sankce za nedodržení jízdního řádu. Tento pilotní projekt by měl ukázat, jakým způsobem bude možné zvyšovat kvalitu v mezinárodní nákladní železniční dopravě a zatraktivňovat nabídku služeb železnice. Iniciátorem smluv byla společnost ERS, která v minulosti nebyla dostatečně spokojena s dosavadním servisem, a začala proto vlaky z Rotterdamu do německé Pirny dopravovat vlastními lokomotivami. Dále v České republice dopravu zajišťují České dráhy. Další cestou ke kvalitě je provozování vlaků kombinované dopravy až do konečného cíle v zahraničí jedinou lokomotivou bez nutnosti výměny na hranicích nebo jinde na trase. Tuto možnost s dalšími operátory kombinované dopravy diskutujeme. Určitě je třeba zmínit i jednu z největších akcí, které se České dráhy v nejbližší době hodlají aktivně účastnit. Jde o poskytnutí logistického řešení automobilce Hyundai, která uvažuje o vybudování hlavního evropského závodu v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. V nabídce, kterou jsme již předali, dokládáme, že České dráhy jsou ve spolupráci s operátory společnosti Hyundai schopny nabídnout komplexní logistické řešení – jak odvoz hotových automobilů na speciálních vozech, tak kompletní zajištění návozu komponentů pro výrobu z kterékoli části světa, i z automobilky Kia ze Žiliny. Předpokládáme, že spektrum dodavatelů a odběratelů bude tak široké a nároky na spolehlivost i v zimním období tak přísné, že železnice bude moci plně ukázat své možnosti.“ „V jaké míře České dráhy využívají možností státní či evropské podpory kombinované dopravy?“ „Ceníme si toho, že se podařilo schválit novou dopravní politiku do roku 2013. Mnoho si slibujeme od programu GEPARDI, který by měl již detailněji řešit problematiku financování výstavby veřejných logistických center. A jsme rádi, že existuje příležitost čerpat z evropského Operačního programu Infrastruktura, který je primárně určen právě na infrastrukturní projekty související s kombinovanou dopravou. Cílem Českých drah je více se uplatnit v papírenském a dřevozpracujícím průmyslu České dráhy mají zájem zahájit čerpání z evropských fondů již v letošním roce, konkrétně například na podporu modernizace infrastruktury a technického vybavení v kontejnerovém překladišti v Lovosicích. Předpokládáme, že konkrétní stavební práce by měly být zahájeny ještě letos.“ „Jak si vede loni zahájený projekt přeprav dřevěné štěpky pro papírnu ve Štětí ve speciálních kontejnerech?“ „Projekt přeprav dřevěných štěpek pokračuje velmi úspěšně. Na počátku letošního roku dokonce přibyly další spoje, takže dnes jezdí do Štětí tři páry vlaků z Plané u Mariánských Lázní a tři ze Ždírce nad Doubravou. Právě ve Ždírci budou České dráhy investovat do úpravy kolejiště, aby nejpozději koncem druhého čtvrtletí letošního roku mohly být objemy přeprav pro společnost Stora Enso výrazně zvýšeny. Nemělo by přitom jít jen o zvýšení objemu přeprav štěpky, ale i kulatiny. V polovině roku by tak mělo přes Ždírec jezdit až šest párů ucelených vlaků týdně včetně připravovaného spoje pro Biocel Paskov. To bude opět významný krok, aby další část přeprav přešla ze silnice na železnici a odlehčilo se tak obcím od těžké silniční dopravy. Cílem Českých drah je více se uplatnit právě v papírenském a dřevozpracujícím průmyslu. Usilujeme také o zapojení železniční kombinované dopravy v Opatovicích nad Labem, kde zahraniční firma zvažuje v průmyslové zóně výstavbu papírny i dřevozpracujícího závodu. Dalším cílem Českých drah, respektive jejich složky Želsped, která přepravy štěpků organizuje, je prorazit s tímto produktem do zahraničí. To se již na krátkou dobu povedlo na počátku roku, kdy nastal nedostatek této suroviny v Rakousku. Ucelené vlaky s kontejnery se štěpky tehdy jezdily do rakouského Štýrského Hradce (Grazu).“ Petr Jechort

spinner