3. března 2005
Společnost Schenker je součástí koncernu Stinnes, který vlastní Deutsche Bahn AG. S ročním obratem ve výši 6,9 miliardy € Schenker patří mezi přední poskytovatele integrované logistiky a globálních spedičních služeb. V České republice působí na šestnácti místech jako Schenker, spol. s r. o. O současném vývoji v oblasti spedičních služeb a logistiky jsme hovořili s ředitelem a jednatelem společnosti Ing. Tomášem Holomouckým.¨
„Co je typické pro poptávku po spedičních a logistických službách v období po rozšíření unie?“ „Společnost Schenker ČR zaznamenává v poslední době zvýšenou poptávku po spedičních a logistických službách, a to právě v souvislosti s loňským vstupem ČR do EU. Roste obchodní výměna nejen se sousedními státy, ale také v rámci ČR. Naše firma je silným partnerem významných zahraničních investorů, kteří i nadále v poměrně velkém počtu přicházejí do nově budovaných průmyslových zón. Pociťujeme také zvýšenou aktivitu ryze českých firem, které postupně objevují, že kvalitně řízený dodavatelský řetězec představuje významnou výhodu ve stále sílícím konkurenčním prostředí. A těší nás, že pomalu, ale jis-tě mizí rozdíl mezi zahraniční a tuzemskou firmou v požadavcích na kvalitu logistických služeb. Těší nás, že pomalu, ale jistě mizí rozdíl mezi zahraniční a tuzemskou firmou v požadavcích na kvalitu logistických služeb. Díky zrušení celního odbavení na hraničních přechodech se razantně zkrátily přepravní doby do sousedních států. Mimo EU se pro nás otevírají nové trhy, jako například Bulharsko nebo Rumunsko. V těchto zemích současně zaznamenáváme nabídku mimořádně levných místních dopravců, a to zase představuje nepříznivou zprávu pro český dopravní trh.“
„Vyvíjejí se požadavky zákazníků směrem ke komplexnějším službám? A jak na to reaguje vaše společnost?“ „Firmy se stále více orientují na hlavní předmět své činnosti a to vytváří rostoucí zájem o komplexní outsourcing. Přitom zákazníci kladou stále více důraz na individuální řešení šitá přímo na míru. Současný trend snižování počtu poskytovatelů pochopitelně nahrává silným hráčům s kompletní nabídkou. Postupně se také začínají objevovat první požadavky na služby 4PL, zatím ale jen ve spolupráci se zahraničními firmami. Klíčovou věcí se stále více stává zavádění informačních systémů do logistických procesů. Na jedné straně se objevují požadavky na propojení informačních systémů logistického poskytovatele a zákazníka s důrazem na rychlost, bezpečnost a automatizaci předávaných dat, na druhé straně zákazníci vyžadují sofistikovanější reporting s cílem vyhodnocení kvality a efektivnosti dodavatelského řetězce. Současný trend snižování počtu poskytovatelů pochopitelně nahrává silným hráčům s kompletní nabídkou.
„S jakými novinkami chcete v letošním roce přijít na trh?“ „Nejvýznamnější novinku představuje oficiální spuštění našeho vni-trostátního distribučního systému SCHENKERrapid, který již prošel úspěšným nekolikaměsíčním testovacím obdobím. Průběžně reagujeme na požadavky zákazníků ohledně zvýšení frekvencí odjezdů pravidelných sběrných linek. Největší důraz však klademe na stálé zvyšování kvality našich služeb. Díky tomu můžeme nabízet přepravy s garantovaným termínem dodání a s výhodou vrácení peněz za přepravné v případě, že přepravní podmínky nejsou dodrženy. V kombinaci s aktivním trackingem a se zavedením čárových kódů na všech terminálech Schenker v Evropě to představuje základ našich služeb. Rozšiřujeme také skladové kapacity na pobočkách prakticky ve všech regionech, abychom mohli nabízet integrovaná logistická řešení.“ V kombinaci suchozemské a námořní přepravy nyní poskytujeme záruku v rozsahu až z domu do domu.
„Rozšiřujete také poskytované záruky?“ „V námořních a leteckých přepravách (a podle možnosti i ve zvláštních přepravách nadrozměrných či jinak výjimečných kusů do zámoří) se zaměřujeme především na poskytnutí zodpovědnosti za kvalitu dodávky po celou dobu přepravy. Kromě tradičních nabídek cargo pojištění (kde v odpovědi na stále rostoucí objem a hodnotu přepravovaných zásilek Schenker získal navýšení zajištěné částky na straně smluvní pojišťovny) Schenker v loňském roce zavedl obecně velmi žádaný, vlastní NVOCC konosament. V kombinaci suchozemské a námořní přepravy nyní poskytujeme záruku v rozsahu až z domu do domu. V letecké přepravě se v souvislosti s trendem just–in-time dodávek prosazují především přepravní řešení se zárukou dodání, opět s vrácením ceny přepravného při nesplnění nabízeného termínu. Rozšiřujeme také skladové kapacity na pobočkách prakticky ve všech regionech, abychom mohli nabízet integrovaná logistická řešení.
„Schenker se rovněž intenzivně zabývá veletržní spedicí. Co je pro tuto oblast specifické?“ „Veletržní spedice zažívá s nástupem virtuálního obchodování přes internet nebývale silnou konkurenci. Většina výstav je pořádána ob jeden rok, ve stále větší specializaci a s výrazně se měnící klientelou. Záměrem Schenkeru je poskytovat nejen nahodilé a místní, ale především celoroční a pravidelné služby v plném rozsahu, tzn. včetně celní podpory v závislosti na místních předpisech. Zcela exotickým, ale veletržní činnosti příbuzným odvětvím je obsluha velkých sportovních akcí, které se dnes již bez expertní nabídky specializovaných spedičních oddělení či firem neobejdou – ať jsou to akce v rozsahu olympijských her, mistrovství světa ve fotbale či hokeji nebo podobné. V jejich rámci musí zasilatelská společnost často manipulovat i s velmi citlivými materiály a zásilky musí dodat vždy na čas. U těchto přeprav je vždy hodně v sázce.“ Pavel Toman