„Spedici velmi zajímá rozvoj kombinované dopravy“

Ing. Vladimír Zdražil (SSL) pro DN

Letošní řadu zasedání odborných týmů Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) zahájilo lednové jednání pracovní skupiny pro kombinovanou dopravu. Vedle členských spedičních firem se jej zúčastnili také představitelé ministerstva dopravy a hlavní operátoři kombinované dopravy v České republice. Na naše otázky po jednání odpověděl předseda pracovní skupiny Ing. Vladimír Zdražil (CARU, s. r. o.). „Jaký význam má pro českou spedici a logistiku kontakt s ministerstvem dopravy a se všemi operátory?“ „Speditéři, kteří svým zákazníkům nabízejí dopravní řešení, musí vědět, co se v tomto oboru aktuálně děje, ale i to, co se teprve připravuje. Na jedné straně vidíme, jak zavedení dálničního mýtného v SRN a tendence zavádět je i jinde – včetně České republiky – zřetelně zvyšuje zájem o dodávání zásilek pomocí kombinace více druhů doprav: silnice/železnice, silnice/řeka a v poslední době také silnice/moře. Na druhé straně se kombinovaná doprava může těžko obejít bez státní podpory, tedy alespoň při startu svých projektů nebo při náročných investičních akcích. Proto jsme také velmi uvítali, že se zasedání naší pracovní skupiny zúčastnili představitelé ministerstva dopravy – Ing. Milada Šmejkalová a Ing. Ivan Novák. Oba nás podrobně informovali o uskutečňování koncepce podpory kombinované dopravy, přijaté v loňském roce, a také o posledním vývoji pojetí rozvojového programu Evropské unie Marco Polo. Operátorství představuje výsostně konkurenční činnost. Velmi si proto vážíme toho, že k nám konkurující si operátoři přicházejí, aby usedli za společný stůl a jednali o věcech společného zájmu. Přitom rozhodně nejde o žádnou selanku, ale mnohdy o vyhraněnější výměnu názorů. Když speditéři lépe nahlédnou do často spletitých vazeb a tendencí v oboru, dokáží lépe utvářet své komerční záměry.“ „Loni se vaše pracovní skupina zabývala problematikou podpory kombinované dopravy v Německu a v Rakousku. Hovořili jste na tomto zasedání o nějakých dalších příkladech podpory tohoto oboru?“ „Pro nás je pochopitelně důležité, abychom věděli, co se děje u sousedů. Obě uvedené země zavedly dálniční mýtné a šlo o to, zda samotné toto opatření postačí k posílení převodu silniční dopravy na jiné dopravní řešení. Ukázalo se, že nikoli. Zrušení kontingentů povolení pro východní kamionáž urychlilo její postup na jiné dopravní trhy a zvýšila se tak nabídka přímé silniční dopravy, a to mnohdy za nebývale nízké ceny. Naším úkolem ovšem není polemizovat s tím, zda je dobře, že ta či ona vláda něco subvencuje. My s těmito skutečnostmi musíme žít a brát je v úvahu v našich obchodních nabídkách. Tentokrát jsme hovořili o dalších případech podpory, například o belgických podpůrných opatřeních pro kombinovanou dopravu. Subvence budou činit 30 milionů € (zhruba 900 milionů Kč) po dobu tří let. Jednali jsme také o novém chorvatském středisku na podporu intermodality – Intermodálním podpůrném centru pro prostor Dunaj – Jadran (IPC Donau – Adria), které je součástí přípravy této země na vstup do Evropské unie.“ „Jaká je situace zahraničních operátorů kombinované dopravy?“ „Volil bych výraz střídavě oblačno. Z těch, kterým se daří, jsme se zabývali operátorem Transfracht ze SRN. Zabývali jsme se informacemi o jeho současné organizaci, výkonech, nabídce a majetkových poměrech. Tento operátor se zatím na východě Evropy příliš neangažuje, což však může být jen otázka času. Činnost Transfrachtu je velmi zajímavá v návaznosti na severoevropské námořní přístavy. Mezi ty, kterým se naopak velmi nedaří, patří francouzský CNC – dceřiný podnik francouzských státních drah SNCF. Firma prochází hlubokou krizí a radikálním omezováním činností, aby se opět dostala do černých čísel. Za tímto účelem se zřekla skoro dvou třetin svého obratu, který nepřinášel žádoucí zisk. Zcela nově právě vzniká aliance SIBELIT. Státní dráhy Belgie, Francie, Lucemburska a Švýcarska v ní vytvářejí spolek pro drážní koridor Antverpy – Milán a k udržení kontejnerového obratu, a to nikoliv v konkurenci vůči silničním dopravcům, nýbrž vůči soukromým drážním operátorům.“ „Jak se v poslední době daří z hlediska spedice rozvoji nedoprovázené kombinované dopravy?“ „V tomto sektoru je hodně živo. Uvedu několik příkladů, které mohou rozšířit portfolio služeb našich členů. Od loňského července provozuje například ICA (Intercontainer Austria) pro Gartner Spedition ucelený vlak Lambach (Horní Rakousko) – Istanbul a hodlá toto spojení rozšířit na dva páry spojů týdně. Vlak by měl vytvořit konkurenci vůči kamionům. Před koncem roku se mělo zahájit vlakové spojení uceleným vlakem z belgického Genku do rumunské Oradey (operátor TRW z Belgie). ICA financuje přestavbu terminálu v Oradee, jeho provoz pře-vezme ICA Romania (podíly: 39 pro- cent ICA, 32 procent ICF a 29 procent CFR Marfa – nákladní dceřiná společnost rumunských drah). Pozornost dále zaslouží Slovakia Express, za nímž stojí rejdařství Hyundai. Rejdařství zahájilo loni v říjnu provoz kontejnerového vlaku mezi Rotterdamem a Sládkovičovem. S plným názvem Slovakia Express Rail Service má za partnery ČSKD-In-trans (operátor) a Railion Nederland (trakce). Z Nizozemska je ve službě rejdaře, zpět může nabízet kapacitu, což je spedičně zajímavé. V přípravě je kontejnerový vlak Helsinky – Moskva. Vedoucí představitelé finských a ruských drah se nedávno sešli v Helsinkách – tématem jednání byla dohoda o vytvoření vlaku Northern Lights mezi Finskem a Moskvou. Dohoda řeší odpovědnost za marketing, dohled nad proběhy vlaku a výměnu dopravních informací. A pochopitelně nesmíme zapomenout na Carpathia Express, který jezdí z Havlíčkova Brodu. Vlak přepravuje kontejnery a konvenční zboží mezi ČR a Rumunskem na trase Havlíčkův Brod – Brno – Břeclav – Curtici na rumunské hranici. Podílejí se na něm firmy Speditrans Praha, Argo Bohemia Sokolov a Raabersped Vídeň. Pro provoz a prodej partneři vytvořili společnost Carpathia Group. Pohříchu o tomto vlaku dostáváme informace spíše z ciziny než od českých partnerů. Přitom každá kontejnerová relace od nás směrem na jih je pro spedici velmi zajímavá.“ „A jak se vyvíjí situace v oblasti doprovázené kombinované dopravy?“ „I pokud jde o Ro-La, měli jsme jednu novinku. Týkala se relace Řezno (Regensburg, SRN) – Štýrský Hradec (Graz, Rakousko). Novou linku umožnila výstavba nového terminálu, který v řezenském přístavu nákladem 2,5 milionu € vyrostl díky projektu PPP (Public Private Partner-ship). Spojení bylo zahájeno před koncem loňského roku a operátorem je nová Ökombi. Cílem je převést na Ro–La kamiony z dálnic A9, A10 a A3. Zpočátku se počítá s jedním vlakem denně. Systém by měl být zajímavý i pro malé autodopravce, kteří jezdí na přetížených komunikacích. U sousedů se tak podařilo to, co by mnozí jistě uvítali u nás – zavést alternativu k naší přetížené D1.“ (jk)

spinner