28. listopadu 2015
Augmentovaná realita (rozšířená realita) ve skladech, bezemisní doručování zásilek, analýza dat a předpověď rizik v dodavatelském řetězci či internet věcí využitý pro monitoring a optimalizaci provozu silničních vozidel. A také otevření nového Inovačního centra DHL v Troisdorfu u Bonnu. To jsou témata, o nichž jsme hovořili s Florence Noblot, senior vicepresidentkou pro oblast Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA).
„Co nového v současné době připravujete pro své zákazníky?“
„Zkušenosti a silné zázemí jsou nepochybně důležité, ale to, co především ovlivňuje naši budoucnost, jsou inovace. Ty v následujících letech budou mít dopad na větší efektivnost a transparentnost dodavatelských řetězců. Například podle zprávy Internet of Things in Logistics, kterou společně vypracovaly společnosti DHL a Cisco, přinese v příštích pěti letech jen fenomén internetu věcí do logistických operací a dodavatelských řetězců hodnotu ve výši téměř dvou miliard USD. Dlouhodobě sledujeme trendy v oblasti našeho podnikání a na tomto základě se rozhodujeme, kterým směrem se budeme ubírat. Na vybraná témata se zaměřujeme společně s našimi zákazníky, experty a partnery z řady průmyslových oborů a podrobně je rozpracováváme v našich inovačních centrech. To nejnovější jsme otevřeli letos v německém Troisdorfu, abychom mohli ještě pružněji vytvářet nová řešení a inovova-né služby, které zákazníkům přinesou úspory i další přidanou hodnotu.“
„Můžete uvést nějaký příklad těchto nových řešení?“
V současnosti pracujeme třeba na implementaci řešení augmentované reality do sítě skladů společnosti RICOH. Během třítýdenní testovací fáze, jež se uskutečnila koncem loňského roku v jednom z nizozemských skladů společnosti, bylo pro vychystávání zboží využíváno několik typů inteligentních brýlí. Výhodou oproti používání tradiční čtečky čárových kódů je to, že zaměstnanci mají volné ruce pro manipulaci. To v testu vedlo nejen ke zvýšení produktivity jejich práce o 25 procent, ale také k větší spokojenosti zaměstnanců, kterým odpadla neustále se opakující práce s čtečkou. V současnosti se toto řešení již připravuje pro stálou implementaci.“
„Vaše společnost se také dlouhodobě zaměřuje na elektromobilitu…“
„Ano, vyvíjíme například vlastní dodávky s elektrickým pohonem pro doručování zásilek nazvané Street-Scooter. V rámci pilotního projektu v sídle společnosti v Bonnu jezdí v současnosti 126 těchto vozidel a při dodávání zásilek u nich došlo ke snížení emisí oxidu uhličitého na nulu.“
„Jaké další novinky vyvíjíte, případně jste již představili zákazníkům?“
„Dalším z projektů je třeba využití internetu věcí v takzvaném servisu na vyžádání (Maintenance on Demand), kdy veškeré důležité součásti kamionu jsou připojeny k internetu, a je tak včas zřejmé, kde je potřeba zajet do servisu, aby nedošlo k poruše vozidla. Vedle automatického předvídání možné poruchy a plánování údržby umožňují nové technologie v nákladní dopravě i rychlejší a přesnější sledování a lokalizaci zboží. Navíc příznivý vliv na hospodaření společnosti může mít i propojení personálu s okolními vozidly a lidmi na zpátečních cestách. Za jeden z našich nejúspěšnějších projektů pak považujeme Resilience360 – jedná se o systém mapování a předvídání rizik v dodavatelském řetězci. Toto řešení najde uplatnění především u velkých klientů s celosvětovou působností, kteří tak mohou získat přehled o nejrůznějších rizikách, včetně přírodních katastrof, stávek, počasí či vlivu politické situace. Testujeme také drony pro dodávání zásilek. Avšak přestože testování dodávání léků na ostrov Juist proběhlo úspěšně, neočekáváme v budoucnosti jejich masovější nasazení. Je zde totiž řada sporných otázek, především co se týče soukromí a bezpečnosti. Avšak v situacích, kdy třeba rychle dopravit například nějakou zásilku, lze drony využít.“
„V úvodu jste se zmínila o zprávě, kterou vypracovala DHL společně se společností CISCO…“
„Se společností CISCO Consulting Services v současnosti pracujeme také na projektu inovace IoT, který je zaměřen především na skladové operace s využitím analýzy dat v reálném čase v závislosti na wi-fi lokalizaci vybraných zařízení. Obecně lze říci, že digitalizace a širší užívání internetu věcí výrazně přispívají k růstu a představují konkurenční výhodu pro firmy, které ve svých řešeních tyto nové trendy zohledňují. Je naprosto zřejmé, že internet věcí bude mít zásadní dopad na každou společnost s funkční logistikou a dodavatelským řetězcem, neboť vytvoří více možností pro dodávky zboží zákazníkům, efektivnější operace ve skladech i pro organizaci nákladní dopravy.“
(tro)