1. dubna 2011
Předseda představenstva italského poštovního podniku Poste Italiane Massimo Sarmi plánuje alianci s americkým integrátorem UPS. „Intenzivně jednáme,“ uvedl Massimo Sarmi v únoru pro tisk. UPS nyní podle něj zjišťuje, jaké jsou ceny na italském trhu. „Dosud UPS nejednala s žádným z velkých evropských poštovních koncernů o strategickém partnerství,“ dodal Massimo Sarmi s tím, že italská pošta by měla převzít většinu služeb UPS na italském trhu. Další podrobnosti zatím nejsou známy.
„Logistický a poštovní trh v Itálii zaostává za evropskou konkurencí. Důvodem je především silně roztříštěná nabídka přepravních služeb. Přidaná hodnota logistiky však nespočívá v dopravě, ale v souvisejících službách. Snažíme se, abychom v tomto oboru přinášeli inovativní řešení,“ řekl dále ředitel italské pošty. Podle pozorovatelů se to Poste Italiane daří, za doklad považují například možnost sledovat pohyb balíkových zásilek doručovaných po Itálii. Plných 88 procent poštovních operací je v Itálii automatizováno, Italská pošta tak předběhla například i Nizozemsko (83 procent), i když mírně zaostala za Německem (90 procent automatizace).
Ambiciózní plány má italská pošta i v oblasti „zelené logistiky“. Podnik provozuje vozový park zahrnující 43 500 motocyklů, osobních a malých dodávkových vozidel, nákladních automobilů a kamionů. Do roku 2012 má být z provozu staženo 26 500 vozidel se staršími motory, náhradou za ně italská pošta nasadí 18 tisíc automobilů splňujících normu Euro 5. Počet elektromobilů se zvýší šestinásobně na 188. Flotila vozidel s pohonem na zkapalněný plyn v příštím roce vzroste ze současných 1360 na 2000 kusů.
Na počátku letošního roku uzavřela italská pošta dohodu se svazem výrobců a distributorů léčiv Federfarma o doručování léků handicapovaným a těžce nemocným pacientům přímo do domácnosti. Další plán počítá se vstupem na loterijní trh. Na poštovních pobočkách, kterých je v Itálii na 14 tisíc, se začnou prodávat losy.
Slabé výkony v logistice
Massimo Sarmi kritizoval „slabé výkony“ společného podniku Italia Logistica, který pošta před třemi lety spoluzaložila s italskými státními drahami Ferrovie dello Stato (FS). V březnu roku 2008 se sloučila Omnia Logistica (součást koncernu FS) a SCA Logistica (skupina Poste Italiane). „Vážně uvažujeme o ukončení spolupráce. Joint venture je sice stále v černých číslech, ale kooperace nepřinesla takový efekt, jaký jsme původně očekávali,“ řekl Massimo Sarmi.
Poštovní podnik zůstane i nadále pod stoprocentní kontrolou státu. V loňském roce se sice intenzivně dis-kutovalo o privatizaci, zejména o možném vstupu na burzu. „V současné době není tato otázka na pořadu dne,“ konstatoval Massimo Sarmi.
V roce 2009 tvořilo doručování dopisů pouhých 38 procent obratu pošty. Poskytování tzv. univerzální služby koncernu ročně způsobuje ztrátu kolem 300 milionů €. V prvním pololetí loňského roku se obrat pošty zvýšil o 32 procent na 12,4 miliardy €, z toho 39 procent připadlo na logistiku. Hrubý zisk za první pololetí loňského roku vzrostl o třináct procent na 915 milionů €. Za celý loňský obchodní rok očekává vedení Poste Italiane rekordní výsledky.
Pod vedením současného předsedy představenstva se italský poštovní koncern úspěšně rozvíjí. Massimo Sarmi je ve funkci od roku 2003 a letos mu vyprší mandát. „Jsem připraven pokračovat,“ řekl. Massimo Sarmi není členem žádné politické strany, což v italském prostředí dává prostor ke spekulacím, zda si svůj post udrží i nadále.