8. června 2006
Desátý rok existence oslaví v příštím roce společnost Bohemia Cargo z Děčína. Z místního speditéra se v průběhu let stala významná spediční a logistická společnost se čtyřsetmilionovým ročním obratem, která zajišťuje mezinárodní i tuzemské přepravy, skladování a širokou paletu logistických a souvisejících služeb v rámci outsourcingu. O současném podnikání Bohemia Cargo a o výhledech společnosti do budoucna jsme hovořili s jejím zakladatelem, majitelem a jednatelem Janem Kučerou. „Místo původních sedmi (jako před devíti lety) dnes již zaměstnáváte pracovníků osmdesát. Jaké služby s nimi nabízíte?“ „Základem naší činnosti jsou zejména mezinárodní a tuzemské přepravy. Vedle klasické sběrné služby do zahraničí zajišťujeme celokamionové přepravy, námořní zásilky, kontejnerové letecké zásilky a také celní odbavení. V poslední době jsme se pak pustili i do průmyslové logistiky, a to hlavně formou různých konsignačních skladů a meziskladů pro dodavatele našich zákazníků. Z palet vybíráme jednotlivé kartony, kompletujeme dodávky a vozíme zboží až do výroby nebo do skladu, a to právě v okamžiku, kdy ho potřebují. Ve všech okolních státech máme partnerské firmy, s nimiž spolupracujeme při přepravě zásilek a připravujeme společné nabídky. Jsme rovněž členy společenství FORCE – sdružení zhruba čtyřiceti firem z celého světa, v němž si navzájem vyměňujeme služby v leteckých a námořních přepravách. Díky tomuto sdružení máme partnery třeba i na Novém Zélandu a můžeme tam vyzvedávat či doručovat zásilky. Obvykle to funguje dobře, někdy ovšem takový partner nenabízí nejlepší cenu. Proto třeba na Tchaj-wanu spolupracujeme s jinou firmou, i když tam máme partnera, který je členem FORCE. Členství ve sdružení nás neváže, není exkluzivní. Ale většinou jsme spokojeni – je to skutečně funkční uskupení, které každý rok pořádá odborné kongresy a podobné akce.“ „Do kterých zemí směřují zahraniční přepravy nejvíce?“ „Především do zemí Evropské unie, prim hraje samozřejmě Ně-mecko, ale významné jsou pro nás i Švédsko či Norsko. Z mimoevropských zemí zajišťujeme přepravy nejvíce z Číny, Hongkongu, Tchaj-wanu, méně už z USA. Využíváme přitom spolupráci s partnerskou firmou v Hamburku, která nám zařizuje přístavní služby – vykládku, přebalení zásilek, konsolidaci a další. Samozřejmě máme obavu z toho, co v našem oboru způsobí zavedení mýtného. Zákazníci nebudou chtít přebírat zvýšené náklady na dopravu na sebe, my se je zase budeme snažit přesvědčit, aby tak učinili, ale jistě to nebude pro nikoho jednoduché.“ „Využíváte také železniční dopravu?“ „Je v naší nabídce, ale příležitostí je minimum, právě proto, že zákazníci železnici příliš nepožadují. Pro jednoho našeho zákazníka dopravujeme v poměrně velkém objemu hliník – zhruba 40 tisíc tun za rok – a v současnosti zkoušíme převést tuto dopravu na železnici, případně vodu. Jednáme o této možnosti s Německou dráhou, která nám učinila docela slušnou nabídku. Uvidíme, co z toho bude. Zatím to vypadá, že první zkoušky proběhnou v červnu. Dopravu ovšem není možné na železnici převádět ve větším rozsahu, protože firmy dnes nechtějí mít v zásobách vázané peníze a nakupují ze dne na den. Velkou roli proto hraje čas a přesnost doručení. Tedy železnice ano, ale… Železniční doprava má ve svých nabídkách stále příliš mnoho neznámých.“ „Kdo jsou vaši nejvýznamnější zákazníci?“ „Naším největším zákazníkem v tuzemské přepravě je společnost SCA Packaging Česká republika. Denně pro ni nakládáme do tuzemska 1000 až 1200 palet. Dále kanadská firma Alcan Děčín Extrusions, od níž jsme dokonce od prvního ledna převzali provoz její expedice. Nakládáme pro ni zhruba dvacet kamionů denně a zajišťujeme pro ni také správu obalů. Koupili jsme pro ni obaly a podle její potřeby jí je pronajímáme. V Ústí nad Labem bych chtěl zmínit firmu Metal Ústí n. L., která vyrábí písty. Kromě skladování pro ni zajišťujeme i obalové hospodářství, a to včetně mytí obalů, na které jsme si pořídili mycí linku. Metal Ústí n. L. vyrábí písty pro různé automobilky, které zase mají své standardy řízení kvality, kam patří i čistota přepravních obalů. Přepravky se zapráší, znečistí od oleje a podobně, a proto se musí po každé přepravě umýt. Teď to funguje tak, že většina přepravek, které jdou do Metalu, se vrací k nám, my je umyjeme a připravíme k dalšímu využití.“ „Co vše bylo nutné ve firmě vybudovat, abyste mohli poskytovat takto komplexní logistické služby?“ „Zprvu jsme tyto činnosti zajišťovali v pronajatých prostorách. Zboží však přibývalo a spolu s tím rostly i komplikace při skladování v pronajaté tovární hale. Proto jsme se rozhodli postavit vlastní logistické centrum a vybavit ho odpovídající, tedy nejmodernější technikou. Investice ve výši 64 milionů Kč se nám vyplatila máme nyní k dispozici zařízení se skladovací plochou čtyř tisíc čtverečních metrů, které pojme přes 13 tisíc palet. Sklad je také vybaven moderním protipožárním systémem s vlastní nádrží, a můžeme v něm proto skladovat nejrůznější druhy zboží. V současnosti je využití skladu vysoké, pomalu bychom potřebovali stavět další. Máme také certifikát řízení kvality podle ISO, ale domnívám se, že to nepředstavuje klíč ke spokojenosti zákazníka. Kvalitu si hlídáme vlastní obchodní politikou a s klíčovými zákazníky se stýkáme nejméně dvakrát do roka. Setkávání se zúčastňují vedoucí středisek i vedení firem a vyhodnocuje se na nich uplynulé období. Máme kolem 600 zákazníků, z nich asi 10 až 15 s desetimilionovým a vyšším obratem. Nejčastější jsou zákazníci s obratem zhruba jeden milion Kč. Dvakrát ročně také všichni naši zaměstnanci absolvují vzdělávací cyklus, školíme je ve vývoji techniky, logistiky, a samozřejmě i v bezpečnosti práce. Obchodníci a všichni pracovníci, kteří jsou ve styku se zákazníky, musí absolvovat pravidelná školení v obchodních dovednostech.“ „Lze říci, že poskytování outsourcovaných služeb u vás už dominuje?“ „Zatím ne, základem naší činnosti stále zůstává mezinárodní u tuzemská přeprava. Rozdělili jsme firmu na tři střediska: spediční činnost v Děčíně, spediční činnost v Ústí a skladování. Skladování a související služby dnes představují necelou čtvrtinu našeho obratu a zabývá se jimi nejméně třetina zaměstnanců. Svým způsobem nám skladování kazí ukazatele produktivity, protože skladník nevyprodukuje takový výsledek jako třeba disponent, který zajišťuje relace mezi evropskými zeměmi. Outsourcing logistických služeb jsme začali poskytovat na základě poptávky zákazníků, kteří nás s tímto požadavkem oslovili. Mohli jsme odmítnout, ale to by neodpovídalo naší filozofii: říkáme, že se zákazníkovi přizpůsobíme téměř ve všem. Požadavky zákazníků na komplexní logistické služby se však stále zvyšují. Snažíme se vycházet zákazníkům vstříc také naší cenovou politikou. Kolem Prahy a Brna najdete velké logistické sklady, které jsou však většinou majetkem developerů, a proto i cena, kterou požadují, je někde docela jinde než u nás. My máme vlastní zařízení a skladujeme za cenu, která je obvyklá zde v regionu. Nijak jsme v ceně nezohlednili, že provozujeme nejmodernější sklad široko daleko.“ „Zaznamenali jste nějaké specifické trendy v požadavcích zákazníků?“ „Právě nyní se účastníme výběrového řízení, jehož předmětem není jen samotné skladování a dodávka, ale rovněž nákup surovin, a to zhruba za 180 milionů Kč ročně. S takovým požadavkem jsme se dosud nesetkali – v rámci projektu řešíme i otázky spojené s financováním zásob a související věci. Mohl by to být dobrý byznys, jedná se o našeho dlouholetého a poměrně velkého zákazníka. Pokud se projekt nakonec uskuteční, bude to opravdu zajímavá věc. Pro firmu Black & Decker v Ústí nad Labem provozujeme celní sklad pro mimoevropské zboží. Třikrát denně zavážíme pro tři směny do montážního závodu zboží. Dále pro dodavatele významného výrobce kancelářských potřeby v Mostě skladujeme suroviny a dodáváme je až ke strojům. V zimě musíme umět vyřešit například i takový problém, že mezi dodávkami jsou plastové fólie, které musejí být při dodání zahřáty na minimální teplotu deset stupňů, jinak se lámou a nelze je zpracovávat.“ „Plánujete další rozvoj firmy v Děčíně, anebo půjdete také do jiných regionů?“ „Plánujeme rozvoj, ovšem už ne v Děčíně, kde je dnes nedostatek průmyslu. Děčín je jedním z mála měst, kde existuje vysoká nezaměstnanost, a přitom žádná průmyslová zóna. Naše aktivity proto budou směřovat do oblasti Lovosicka či Mostecka, kam již zavážíme zboží z Děčína. Šli bychom tedy blíže k zákazníkům. Nevylučujme ani Moravu, neboť máme zákazníky, kteří distribuují zboží na Moravu, a jejich zákazníci chtějí, aby tam měli konsignační sklady. Zatím na tom pracujeme, každý rok bychom chtěli vybudovat kousek něčeho nového.“ Pavel Toman