„Poskytujeme nejen přepravu zásilek, ale především celá integrovaná logistická řešení“

Jan Lukavský (Maersk Logistics) pro DN

Spokojenost s výsledky za uplynulý daňový rok (od září 2005 do září letošního roku) vyjadřuje manažer letecké přepravy společnosti Maersk Logistics Jan Lukavský. Divize letecké přepravy Maersk Logistics zaznamenala meziroční nárůst finančního obratu o 79,6 procenta na 85 milionů Kč. S nárůstem počítá Maersk Logistics i v následujícím období, neboť od
listopadu nabízí výhodnější podmínky letecké přepravy především do Asie. „V čem vidíte základ pro dosažení vysokého růstu?“ „Zvýšení objemu přepravených zásilek je výsledkem naší snahy vyrovnat bilanci mezi exportem a importem zboží – stejně jako se nám to podařilo v oblasti námořní přepravy. Přestože má naše letecká divize s exportem bohaté zkušenosti a je akreditovaným IATA cargo agentem v České republice, dosud se zaměřovala spíše na import s důrazem na pravidelnou sběrnou leteckou přepravu z Asie. Vedení společnosti se proto rozhodlo více podpořit právě export, jehož objem dosud meziročně tvořil pouze 9,9 % celkových výkonů letecké přepravy. Vedle zvýšení obratu se nám totiž podařilo zvýšit také objem přepravených zásilek, konkrétně o 62,5 %.“ „Mají zákazníci Maersk Logistics dostatečnou povědomost o možnostech letecké přepravy, kterou nabízíte?“ „Ke zvýšení exportu by měla přispět intenzivnější propagace pravidelných nákladních leteckých linek směřujících z pražského letiště Ruzyně do Asie, kterou společnost Maersk Logistics připravuje. Z pražského letiště v současné době pravidelně odlétají nákladní stroje Boeing 747–400 F a Airbus A330, které míří do zemí jiho a severovýchodní Asie. Od 1. listopadu navíc vstoupil v platnost nový ceník platný pro období zimního letového řádu, který s ohledem na specifické koridory a možnost konsolidace zásilek nabídne výhodné podmínky letecké přepravy zboží do Asie.“ „Na čem je založen prostor pro další expanzi v letecké přepravě?“ „Je to příležitost českých firem expandovat na zahraniční trhy, tím vyrovnat bilance exportu a importu a umožnit pražskému letišti, aby zachovalo mezikontinentální spoje. Firmy tak budou moci i nadále využívat rychlý způsob přepravy zboží – vždyť letadlem lze dopravit zásilky na letiště určení do dvou až tří dnů. Zásilku převezmeme například v pátek a v pondělí ji doručíme adresátovi. Exportní sazby jsou přitom v průměru třikrát levnější než sazby importní. Divize letecké přepravy společnosti Maersk Logistics nabízí vedle samotné letecké přepravy také možnost přepravy zásilky na letiště, možnost využití zjednodušeného celního řízení nebo například možnost sjednání zbožového pojištění. Velký důraz klademe na bezpečnost, proto každou zásilku kontrolují přímo pracovníci naší divize leteckých přeprav.“ „Maersk Logistics nabízí nejen leteckou přepravu, ale zejména přepravu námořní…“ „Více než stoletá historie naší mateřské společnosti – rejdařství Maersk Line – nám přivádí zákazníky z vyspělého světa, kterým poskytujeme nejen přepravu zásilek, ať už po zemi, vzduchem či po moři, ale především celá integrovaná logistická řešení. Ta zahrnují skladování, distribuci, celní služby a řadu dalších služeb. Můžeme tak vytvářet specializované produkty například pro přepravu a distribuci elektronického zboží a dalších specializovaných komodit.“ „Více než čtyři roky nabízí Maersk službu LCL (Less than a Container Load – náklad o objemu menším než kontejner). V čem spočívají výhody těchto zásilek?“ „Služba LCL umožňuje do našich pravidelných sběrných kontejnerů přijímat kusové námořní zásilky již od jednoho krychlového metru. To je výhoda pro firmy, které by nevyužily celého prostoru námořního kontejneru, do nějž se vejde zhruba třicet krychlových metrů zboží. LCL je tedy pružnější a také levnější. Často tímto způsobem přepravujeme například textil, obuv, elektronické komponenty, propagační předměty či armatury a podobně.“

Pavel Toman

spinner