9. listopadu 2006
Spokojenost s výsledky za uplynulý daňový rok (od září 2005 do
září letošního roku) vyjadřuje manažer letecké přepravy společnosti
Maersk Logistics Jan Lukavský. Divize letecké přepravy Maersk Logistics
zaznamenala meziroční nárůst finančního obratu o 79,6 procenta na
85 milionů Kč. S nárůstem počítá Maersk Logistics i v následujícím
období, neboť od
listopadu nabízí výhodnější podmínky letecké přepravy především do
Asie. „V čem vidíte základ pro dosažení vysokého růstu?“
„Zvýšení objemu přepravených zásilek je výsledkem naší snahy vyrovnat
bilanci mezi exportem a importem zboží – stejně jako se nám to podařilo
v oblasti námořní přepravy. Přestože má naše letecká divize
s exportem bohaté zkušenosti a je akreditovaným IATA cargo agentem
v České republice, dosud se zaměřovala spíše na import s důrazem na
pravidelnou sběrnou leteckou přepravu z Asie. Vedení společnosti se proto
rozhodlo více podpořit právě export, jehož objem dosud meziročně tvořil
pouze 9,9 % celkových výkonů letecké přepravy. Vedle zvýšení obratu se
nám totiž podařilo zvýšit také objem přepravených zásilek, konkrétně
o 62,5 %.“ „Mají zákazníci Maersk Logistics dostatečnou povědomost
o možnostech letecké přepravy, kterou nabízíte?“ „Ke zvýšení
exportu by měla přispět intenzivnější propagace pravidelných nákladních
leteckých linek směřujících z pražského letiště Ruzyně do Asie,
kterou společnost Maersk Logistics připravuje. Z pražského letiště
v současné době pravidelně odlétají nákladní stroje Boeing 747–400 F
a Airbus A330, které míří do zemí jiho a severovýchodní Asie. Od
1. listopadu navíc vstoupil v platnost nový ceník platný pro období
zimního letového řádu, který s ohledem na specifické koridory a možnost
konsolidace zásilek nabídne výhodné podmínky letecké přepravy zboží do
Asie.“ „Na čem je založen prostor pro další expanzi v letecké
přepravě?“ „Je to příležitost českých firem expandovat na
zahraniční trhy, tím vyrovnat bilance exportu a importu a umožnit
pražskému letišti, aby zachovalo mezikontinentální spoje. Firmy tak budou
moci i nadále využívat rychlý způsob přepravy zboží – vždyť
letadlem lze dopravit zásilky na letiště určení do dvou až tří dnů.
Zásilku převezmeme například v pátek a v pondělí ji doručíme
adresátovi. Exportní sazby jsou přitom v průměru třikrát levnější
než sazby importní. Divize letecké přepravy společnosti Maersk Logistics
nabízí vedle samotné letecké přepravy také možnost přepravy zásilky na
letiště, možnost využití zjednodušeného celního řízení nebo
například možnost sjednání zbožového pojištění. Velký důraz klademe
na bezpečnost, proto každou zásilku kontrolují přímo pracovníci naší
divize leteckých přeprav.“ „Maersk Logistics nabízí nejen leteckou
přepravu, ale zejména přepravu námořní…“ „Více než stoletá
historie naší mateřské společnosti – rejdařství Maersk Line – nám
přivádí zákazníky z vyspělého světa, kterým poskytujeme nejen
přepravu zásilek, ať už po zemi, vzduchem či po moři, ale především
celá integrovaná logistická řešení. Ta zahrnují skladování, distribuci,
celní služby a řadu dalších služeb. Můžeme tak vytvářet
specializované produkty například pro přepravu a distribuci elektronického
zboží a dalších specializovaných komodit.“ „Více než čtyři roky
nabízí Maersk službu LCL (Less than a Container Load – náklad o objemu
menším než kontejner). V čem spočívají výhody těchto zásilek?“
„Služba LCL umožňuje do našich pravidelných sběrných kontejnerů
přijímat kusové námořní zásilky již od jednoho krychlového metru. To je
výhoda pro firmy, které by nevyužily celého prostoru námořního
kontejneru, do nějž se vejde zhruba třicet krychlových metrů zboží. LCL
je tedy pružnější a také levnější. Často tímto způsobem přepravujeme
například textil, obuv, elektronické komponenty, propagační předměty či
armatury a podobně.“
Pavel Toman