23. února 2006
Hned několika způsoby se státu v loňském roce podařilo podpořit další rozvoj kombinované dopravy. Zkraje roku se snížilo zpoplatnění železniční dopravní cesty pro ucelené vlaky kombinované dopravy. Později byla přijata koncepce rozvoje kombinované dopravy do roku 2010 a na sklonku roku se pak podařilo vybrat dodavatele mýtného systému. Zvláště od zavedení mýta pro nákladní vozidla na dálnicích a silnicích prvních tříd k počátku příštího roku si stát slibuje další zatraktivnění kombinované dopravy. O přiblížení současných i plánovaných koncepcí státní, ale i evropské podpory kombinované dopravy jsme požádali ředitele odboru drah, železniční a kombinované dopravy Ministerstva dopravy ČR JUDr. Jaroslava Souška. „Jaké jsou základní body vládní koncepce rozvoje kombinované dopravy pro léta 2006 až 2010? Kdy očekáváte, že bude jeho součást – Program podpory kombinované dopravy na období 2006 až 2010 – konečně notifikován v Evropské komisi?“ „Základním cílem koncepce rozvoje kombinované dopravy je vyjádření zájmu státu na změně současného nepříznivého vývoje mezioborové dělby přepravní práce (modal split) tak, aby se kombinovaná doprava stala konkurenceschopnou vůči silniční dopravě i v jiných segmentech přepravního trhu, tedy nejen při přepravách kontejnerů z a do námořních přístavů. Jedná se nám především o uplatnění kombinované dopravy ve směrech hlavních přepravních proudů na evropském kontinentu, s po-užitím různých systémů, případně nových technologií kombinované dopravy. Navržený program podpory alespoň částečně upraví rámcové podmínky pro kombinovanou dopravu, a to jak pro vybudování a modernizaci základní infrastruktury, tak pro pořízení potřebného mobilního technologického zařízení. Zároveň stát díky němu bude moci poskytnout nezbytnou pomoc na rozjezd nových linek kombinované dopravy. Střednědobým programem podpory kombinované dopravy by měly být alespoň částečně kompenzovány současné neharmonizované podmínky na přepravním trhu. Program je jedním z rozhodujících předpokladů pro to, aby potenciální zákazníci dostali vhodnou nabídku na používání kombinované dopravy a potenciální investoři zase motivaci k poskytování atraktivní nabídky včetně nových služeb a systémů kombinované dopravy a mohli tak uplatnění kombinované dopravy na přepravním trhu považovat za perspektivní. Program podpory přispěje také k vyššímu využití železničních koridorů, tedy i ke zvýšení efektivnosti již vložených investic. Pokud jde o současný stav notifikace: Evropská komise dopisem z 1. prosince loňského roku opětovně požádala o další doplňující informace. Její dopis jsme obdrželi služebním postupem 12. prosince a již 23. prosince jsme odeslali doplňující informace III. Ze Stálého zastoupení ČR v Bruselu byly odeslány letos 9. ledna, takže za den, kdy je obdrželo ředitelství pro dopravu Evropské komise (DG TREN), lze považovat 10. leden. Zatím lze pouze vyvodit, že pokud si Evropská komise do 10. května nevyžádá další doplňující informace, bude možné oznámit zahájení podpory kombinované dopravy, avšak s tím, že bude nutné vyčkat dalších 15 pracovních dnů, během nichž má Evropská komise ještě možnost dodatečně rozhodnout. Můžeme tedy soudit, že Program podpory bude podle pří slušných postupů notifikován nejdříve koncem května letošního roku. „Jaké jsou finanční prostředky Operačního programu Infrastruktura na podporu kombinované dopravy pro letošní rok – a podaří se je vyčerpat? Jaký je zájem o podporu a jsou známy základní podmínky a finanční výše podpory v rámci OP Infrastruktura pro další roky?“ „Operační program Infrastruktura 2004 – 2006 především vytvořil prostor pro podporu kombinované dopravy z Evropského fondu regionálního rozvoje (ERDF). Zahrnuje rozvojové priority jak resortu dopravy, tak i resortu životního prostředí, které mohou být spolufinancovány ze strukturálních fondů Evropské unie v rámci politiky hospodářské a so- ciální soudržnosti pro programovací období 2004 až 2006. Finanční prostředky pro jeho zabezpečení budou poskytnuty z ERDF za podmínky, že čtvrtina dotace bude zajištěna z veřejných rozpočtů ČR. Obsahem priority 2, opatření 2.2
- Podpora kombinované dopravy, je podpora modernizace stávajících a výstavba nových překladišť kombinované dopravy nebo veřejných
logistických center, určená pro projekty (podnikatelské záměry) předkládané vlastníky a provozovate- li infrastruktury kombinované dopravy. Celková dotace u vybraných projektů při splnění podmínek může dosáhnout až 50 procent uznatelných investičních nákladů. Díky programu je k dispozici nástroj pro podporu rozvoje infrastruktury kombinované dopravy v krátkodobém výhledu do konce letošního roku. Ze zdrojů ERDF jsou pro letošní rok k dispozici finanční prostředky na podporu kombinované dopravy ve výši 7,4 milionu €, které je však nutné doplnit potřebným podílem prostředků ze státního rozpočtu ČR ve výši zhruba 79 milionů Kč. Tato částka je zapracována v programu s evidenčním číslem 227530 – podpora kombinované dopravy. Program však má omezenou působnost, neboť jej nelze využít pro projekty na území Prahy. Právě Praha je přitom rozhodující cílovou a zdrojovou oblastí kombinované dopravy. Zatím byl doporučen pouze jeden předložený projekt, u nějž probíhá schvalovací řízení. Základní podmínky nějakého navazujícího OP nám bohužel zatím nejsou známy, neznáme tudíž ani výši podpory v jeho rámci.“ „Jaké byly loňské výkony kombinované dopravy v ČR?“ „Výkony kombinované dopravy za loňský rok zatím nejsou známy. Jednotliví operátoři kombinované dopravy mají za povinnost předložit ministerstvu dopravy Roční výkaz Dop (MD) 7–01 o přepravě jednotek kombinované dopravy po železnici za loňský rok do 28. dubna. Konkrétní objemy a výkony kombinované dopravy za loňský rok tedy budeme mít k dispozici až na počátku května. Podle předběžných vyjádření rozhodujících operátorů však lze předpokládat, že v loňském roce objem a výkony nedoprovázené kombinované dopravy v porovnání s rokem 2004 vzrostly. Výkony doprovázené kombinované dopravy byly loni nulové, protože na území ČR nebyla provozována žádná linka Ro-La.“ „Předpokládáte, že zavedení mýtného pro nákladní silniční dopravu přinese významný impulz pro rozvoj kombinované dopravy?“ „Lze předpokládat, že zavedení výkonového mýtného pro nákladní silniční dopravu na všech pozemních komunikacích ve všech evropských státech bude znamenat významnou změnu pro širší uplatnění kombinované dopravy. Důležitou roli však bude hrát i stanovení výše mýtného.“ „Jedním ze zásadních témat nové dopravní politiky je podpora výstavby veřejných logistických center, z nichž by měla kombinovaná doprava do budoucna těžit. Jakým způsobem se na této strategii podílí a hodlá podílet váš odbor?“ „Při řešení veřejných logistických center lze jednoznačně hovořit o problematice meziresortní, která spadá do působnosti ministerstva pro místní rozvoj, ministerstva průmyslu a obchodu, ministerstva dopravy a územních orgánů státní správy a samosprávy, jako jsou kraje a obce. V rámci dopravy, respektive ministerstva dopravy, se pak týká všech dopravních oborů. V České republice zatím bohužel problematika veřejných logistických center nebyla řešena komplexně. V souladu se specifickými cíli dopravní politiky předpokládáme, že za resort dopravy iniciuje potřebné kroky odbor strategie. V rámci kompetencí našeho odboru se v této souvislosti zaměříme na problematiku překladišť kombinované dopravy jako součásti veřejných logistických center. Přestože tato problematika nespadá do kompetence našeho odboru, máme určité, ale omezené znalosti týkající se především vybavení veřejných logistických center a některých technických otázek, které s tím souvisejí. Nemáme však žádné zkušenosti týkající se založení, financování a provozování takových center.“ Petr Jechort