12. ledna 2006
Na konci listopadu loňského roku se v Praze ke svému 10. zasedání sešel Klub dopravního práva Svazu spedice a logistiky ČR. Jednání, kterého se účastnili právníci ze spedičních firem, zástupci právních kanceláří, pojišťoven, Mezinárodní obchodní komory a vysokých škol, řídil předseda klubu JUDr. Miloš Pohůnek, někdejší předseda mezinárodního poradního právního orgánu FIATA. Předsedovi klubu jsme po zasedání položili několik otázek. „Jak proběhlo jednání klubu a jaké bylo jeho téma?“ „Jednání klubu dopravního práva bývá tradičně zaměřeno na zprostředkování informací, které přinášíme právní komunitě v našem oboru, a na výměnu zkušeností z právní praxe. Z povahy mezinárodní spedice plyne, že se věnujeme nejen vlastním obchodním podmínkám a jejich právní aplikaci, ale rovněž vývoji práva ve všech dopravních oborech. To bylo také tématem našeho posledního zasedání, na němž jsme se – s různou mírou hloubky – zabývali právní problematikou dopravy námořní, ale i letecké, silniční, drážní a multimodální.“ „Jaké informace zazněly o právní problematice v námořní dopravě?“ „Na půdě OSN probíhají pokročilé práce na nové námořní konvenci, která by měla mít multimodální charakter v působnosti ,z domu do domu‘ (nikoliv již jen z přístavu do přístavu) a tím i příslušné odpovědnostní důsledky. Právě ty je v současnosti třeba v příslušném pracovním týmu OSN – UNCITRAL – řešit. Celá záležitost je pro spediční obor mimořádně zajímavá – světová federace speditérů FIATA má při jednáních poradenský statut a také my v klubu přinášíme našim členům nejnovější informace. Je třeba říci, že konvence nezačne platit od zítřka, musíme počítat s horizontem několika let po ratifikačních procedurách, ale jak se říká: co je jednou psáno, to je také dáno…“ „S jakými potížemi se potý- kají speditéři v letecké přepravě?“ „Současné letecké konvence řešící odpovědnost při dopravě zboží přinášejí významný problém. Nacházíme se totiž v přechodném období – 66 zemí již přistoupilo k nové Mont-realské úmluvě, ale pro ty zbývající nadále platí Varšavská úmluva z roku 1927 s řadou dodatků. Speditéři nejsou spokojeni s tím, jak se s problémem vypořádala Světová letecká asociace IATA ve smluvních podmínkách, jež jsou přetištěny na zadní straně vzorového leteckého nákladního listu. Podle nich se přitom uskutečňuje většina přeprav leteckého zboží. Přístupem IATA se dostal speditér, vystupující jako dopravce v předchozí a následné dopravě, až do sféry neomezené odpovědnosti. Proto očekáváme, že na příští kongres FIATA přijdou její právníci s novými smluvními podmínkami a také možná s novým nákladním listem.“ „Při jednání o silniční přepravě se zřejmě nejvíce hovořilo o Úmluvě CMR…“ „Ano, a dokonce ve třech polohách. Připomenu, že CMR je mezinárodní konvence o odpovědnosti silničního dopravce v mezinárodní kamionáži. Především již dlouho poukazujeme na skutečnost, že ČR dosud nepřistoupila k Protokolu k Úmluvě CMR z 5. července roku 1978, jenž se týká článku 23 o převodu ,zlatého franku‘ na SDR. To představuje pro české dopravce značný finanční handicap. Liknavost českého státu v této věci vlastně trvá již přes čtvrt století a s nikým není možno pohnout, aby věc dořešil… Hodnotili jsme také úspěšnou konferenci, která se při příležitosti uplynutí 50 let od vzniku CMR konala na Právnické fakultě Karlovy univerzity. A nakonec jsme se pak zabývali účastí na mezinárodní konferenci na toto téma, která proběhne v květnu v Deauville ve francouzské Normandii.“ „Pozornost právníků si jistě zasloužila i železniční doprava…“ „Naše členy zajímá především novelizace českého zákona o drahách, která dokonce probíhá po dvou li- niích – vládní a v podobě poslanec-kého návrhu. Nový zákon by měl vstoupit v platnost v letošním roce. Současně netrpělivě sledujeme osud novelizované mezinárodní drážní úmluvy COTIF, jejíž ratifikační proces stále probíhá. V současnosti je zapotřebí hlas jediné další země, aby mohla vstoupit v platnost. Po létech čekání na získání potřebného počtu ratifikujících zemí je přitom již dnes zřejmé, že i mezinárodní konvence tak jako vše léty zasta- rává.“ „Jednal Klub dopravního práva tentokrát také o otázkách spojených s multimodální dopravou?“ „Její problematikou jsme se zabývali, když jsme se chtěli poučit z německé soudní kauzy týkající se lodi Atlantic Concert. Hamburský odvolací soud posuzoval případ poškození drahé zásilky na území námořního přístavu po vyložení z lodi před následnou silniční dopravou a rozhodl, že škoda se bude posuzovat nikoliv v rámci limitu odpovědnosti podle námořního práva, ale podle finančně podstatně vyšší odpovědnosti v multimodální dopravě.“ „Od problematiky odpovědnosti není daleko k problematice pojištění. Měli jste na pořadu nějaké téma z pojištění v oboru dopravy a logistiky?“ „Jednalo se především o informace, které se týkaly rizik, jež provázejí růst trhů (problematika managementu rizik při expanzi na trhy východní Evropy a jihovýchodní Asie). Dále jsme hovořili o tom, kde může a kde nemůže být speditér také pojišťovacím makléřem (může být například v Anglii, Belgii a Dánsku, nemůže v SRN) a také o pirátských přepadech lodí, jež jsou vyloučeny z běžné pojistné ochrany (šlo o zprávu z londýnského pojišťovacího trhu).“ (pat)