Jungheinrich ISM snižuje náklady ve Škoda Auto Parts Centru

Jungheinrich / Škoda Auto Parts Center

Společnost Jungheinrich zavedla v moderním logistickém centru originálních dílů Škoda Auto Parts Center v Mladé Boleslavi informační systém pro management vysokozdvižných vozíků. Systém ISM využívá čipových karet, otřesových čidel a bezdrátového přenosu dat k podrobnému sledování provozu strojů. O využití systému informovali zástupci Jungheinrichu a Škoda Auto Parts Center v březnu.

Základem systému je přístupový modul umístěný na vozíku a čipová karta. Ta nahrazuje klasický startovací klíč a zároveň slouží k identifikaci řidiče. Jednoduchou obsluhu umožňuje LCD displej, na kterém se zobrazují přístupová oprávnění řidiče, stav vozíku a informace o nárazech. Systém lze nasadit ve čtyřech stupních podle požadovaného množství sledovaných údajů. Zaznamenává se například přihlášení konkrétního řidiče a doba, po niž vozík využíval, či způsob využití. Speciální senzory mohou rovněž zaznamenávat nárazy, k nimž došlo během provozu. Po vyhodnocení v počítači lze získat řadu analýz – například profil nasazení a využití vozíku, přesné plánování jeho nasazení, centrální evidenci motohodin a podobně. Tyto přehledy pomáhají vyřadit z provozu stroje, které nejsou efektivně využívány nebo jsou pro konkrétní činnost typově nevhodné, a nastavit optimální míru nasazení vozíků podle způsobu práce a pracovního vytížení. Data se do počítače přenášejí buď bezdrátově, nebo čtečkou z karty. „Každý řidič vozíku ví, že nárazy jsou monitorovány a označeny jeho jménem. Razantně se snížil počet nehod a zlepšila se bezpečnost práce,“ uvedl koordinátor logistiky Škoda Auto Parts Center Ing. Tomáš Havelka. Za loňský rok tak podle jeho slov firma zaznamenala snížení nákladů na údržbu manipulační techniky o 18 procent. Při obsluze vozíků zmizela anonymita ISM se systémem čipových karet na jméno odstraňuje anonymitu při používání manipulační techniky – pro každý okamžik lze identifikovat konkrétního zaměstnance, který s vozíkem pracoval, a při vyšším stupni systému i řadu údajů o činnosti, kterou s vozíkem vykonával. Zaznamenávají se například pohyby vozíku (vpřed/vzad, zdvih a spouštění, s paletou či bez palety). Otřesová čidla zaznamenávají nárazy v několika režimech citlivosti. Při silném nárazu je možné nastavit zablokování vozíku a jeho následné uvedení do provozu až po kontrole oprávněným pracovníkem. Tak je možné předejít rizikové práci s poškozeným vozíkem. Systém vede ke zvýšení kázně při práci a působí preventivně proti nehodám a úrazům. „ISM je pouze informační systém. Nedokáže chytit řidiče za ruku nebo provádět strategická rozhodnutí,“ uvedl

Ing. Lubomír Golis, který má v Jungheinrichu na starosti projekt Škoda Auto Parts Centra. „Zásadní je vůle s daty dál pracovat. Projekt ISM jsme realizovali u celé řady zákazníků, a pokud s ním aktivně pracují, jsou překvapeni, jak rychle se dobré výsledky dostaví,“ dodal. Největší logistické centrum náhradních dílů v ČR Škoda Auto Parts Center disponuje po rozšíření v roce 2004 celkem 50 tisíci m2 skladové plochy (dalších 65 tisíc m2 tvoří rezervní sklady). Slouží k uskladnění zhruba 80 tisíc originálních dílů a příslušenství všech značek koncernu. Škoda Auto Parts Center je v současnosti největší logistické centrum automobilových náhradních dílů a příslušenství v ČR a podle představitelů společnosti je považováno za jedno z nejmodernějších logistických center v Evropě. Rozloha celého areálu činí 140 tisíc m2. Vozíky Jungheinrich pracují ve Škoda Auto Parts Centru již od roku 1999. ISM se v centru začal zavádět již v roce 2005, tedy bezprostředně po uvedení na český trh, v rámci plánu úplné obměny vozového parku. V současné době je v režimu ISM 32 vozíků Jungheinrich. Další stroje se do ISM zapojují při postupném procesu obnovy flotily.

(pat)

www.jungheinrich.cz

spinner