16. června 2024, Milan Frydryšek
Společnost MD logistika upořádala koncem dubna na Polygonu Hradec Králové akci Road Safety Tour 2024, kde si návštěvníci mohli vyzkoušet jízdu s osobními vozidly i kamiony v krizových situacích a měli možnost seznámit se s novými vozidly značky DAF s moderními bezpečnostními prvky i s pneumatikami Michelin. O této akci a také o přístupu k problematice řidičů a o logistice jsme hovořili s Kateřinou Kačírkovou, obchodní a marketinkovou ředitelkou společnosti MD logistika.
Co vás vedlo k myšlence uspořádat setkání se zákazníky na polygonu, kde si mohou na vlastní kůži vyzkoušet jízdu v krizových situacích? Pořádáte podobné akce i pro vaše řidiče?
Šlo nám o to setkat se s našimi byznysovými partnery při neformální příležitosti a přirozeně ji spojit se vzděláváním v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Všichni účastníci měli jedinečnou příležitost vyzkoušet si nejen ovládání svého osobního vozu v simulovaných ztížených podmínkách, ale také ze sedadla spolujezdce kabiny tahače vidět, jak rozdílné je zvládání podobných podmínek pro jeho řidiče.
Inspirací bylo školení řidičů, které jsme zde uspořádali před pár lety. Navíc v loňském roce se zde uskutečnila podobná akce naší partnerské firmy, a to mě přivedlo k myšlence spojit jízdu s osobními a nákladními vozidly dohromady.
Jak se ve vaší společnosti vypořádáváte s nedostatkem řidičů?
Vypořádáváme se s ní dlouhodobě a děláme vše pro to, abychom jich měli dostatek. Ale celkovou situaci zásadně neovlivníme, nové řidiče si nikde jednoduše nevyčarujeme. Potýkají se s tím však všechny firmy nejen v České republice a na Slovensku, ale i v celé Evropě.
Jak na vás dopadá růst nákladů, třeba zvýšení mýta…
Nevěnuji se v naší společnosti vyloženě dopravě, zaměřuji se na logistiku, ale obecně mohu říci, že je to zdražení jako každé jiné, jako například zdražení energií či pohonných hmot. A stejně jako jiné firmy se snažíme promítnout je do cen za naše služby, a to jak v dopravě, tak v logistice.
A daří se vám to?
Víceméně se nám to daří. Zákazníci, se kterými spolupracujeme, jsou v drtivé většině výrobní nebo obchodní firmy, a s rostoucími náklady se potýkají podobně jako my. Takže vždy hledáme nějaký kompromis, který je výhodný pro obě strany. Není to tak, že bychom mohli do cen stoprocentně promítnout zvýšení všech nákladů. Snažíme se proto také vždy nejprve hledat úsporná opatření. Například v dopravě se nám podařilo něco ušetřit i tím, jsme na střechy našich vozidel instalovali solární panely.
To na jedné straně přináší úspory, ale na straně druhé představuje další investici…
Určitě, ale i tato investice se vrátí v podobě snížení spotřeby pohonných hmot. Navíc v případě vozového parku dnes vnímáme silný tlak na omezení dopadů a životní prostředí. Nikdo sice nezakazuje provoz vozidel s emisní normou Euro IV, ale jsou zákazníci, kteří mají ve smlouvách zakotveno, že k nim může přijet jen vozidlo Euro V nebo VI. Takže pokud bychom měli starší techniku, jsme v jejím využití limitovaní a nemůže ji nasadit na všech trasách.
Jste nějak tlačeni k elektromobilitě v těžké nákladní dopravě?
Ne, nejsme. Jediné, co by nás k tomu mohlo dotlačit, je buď zákon, nebo propočet, ze kterého by jasné vyplynulo, že se nám to vyplatí. Ale vzhledem k tomu, jakou dopravu provozujeme, jak jsou naše vozidla těžká a jak dlouhé trasy jezdí, tak elektromobilita pro naši standardní práci zatím nepřipadá v úvahu.
V rámci Road Safety Tour 2024 se návštěvníci polygonu mohli seznámit i s modelem DAF Efficiency Champion. Počítáte s tím, že si toto vozidlo také pořídíte?
Stoprocentně ano!
Snižování emisí a úspora energií se netýká jen dopravy, ale i logistiky. Motivují vás třeba zákazníci nějak k investicím do zelené logistiky?
Je vícero typů zákazníků. Nadnárodní koncerny mají své vnitřní kodexy a nemohu skladovat u někoho, kdo neplní určité standardy. Na druhou stranu je v rámci výběrového řízení stále rozhodující cena a zákazníkům třeba z Německa, Velké Británie či Švédska se těžko vysvětluje, že za nízkou cenu na vysoké environmentální standardy nedosáhnou.
Pokud máme investovat nemalou částku, abychom se stali my i oni zelenější, potřebujeme od zákazníků garanci, že naši službu budou využívat delší dobu. Oni však smlouvu podepíšou maximálně na tři roky. Je tedy opravdu hodně těžké najít kompromis.
A pak jsou standardní zákazníci, kteří sice také nechtějí skladovat neekologicky, ale nemají tak striktní pravidla jako zahraniční společnosti. Takže vždy je to o oboustranně přijatelné dohodě.
A o návratnosti…
Návratnost je alfou omegou všeho, protože kdo si může v dnešní době dovolit zainvestovat bez toho, aniž by měl spočítanou rozumnou návratnost, a riskovat tak ztrátu?
Má zohlednění moderních ekologických technologií při projektech podle vás vliv například na získání výhodnějších úvěrů?
Loni na podzim jsme dostavěli velkou halu v Dašicích o rozloze 20 000 m2. Výstavbu prodlužovalo získání všech potřebných povolení a banka navíc na poslední chvíli odstoupila od obrovského úvěru, který jsme potřebovali. Stalo se to v době, kdy začala válka na Ukrajině, byla energetická krize, byl nedostatek prakticky všeho a úrokové sazby letěly do závratných výšin. Pak nastalo vyjednávání s dalšími bankami, aby nám na tuto investici někdo půjčil. Financování jsme získali, ale v době takto turbulentních podmínek to dramaticky ovlivňovalo návratnost projektu.
Ano, když se situace uklidní, dovedu si představit, že pak banka nějakou zvýhodněnou úrokovou sazbu nabídne, aby podpořila ekologičtější projekty, ale pořád to podle mě bude představovat jen malé zrnko z celkových nákladů.
Milan Frydryšek
Foto: MD logistika