​Luka Koper pokračuje po úspěšném roce v rozsáhlých investicích

​Luka Koper pokračuje po úspěšném roce v rozsáhlých investicích

6.3. - Rok 2024 začal v námořním průmyslu značnou nejistotou způsobenou geopolitickým napětím. Nicméně logistické subjekty se rychle přizpůsobily omezením plavby přes Rudé moře a delším dopravním trasám z Asie do Evropy a do dubna se situace stabilizovala. Novým tržním a provozním podmínkám se přizpůsobil také Luka Koper, který zachoval všechny tři přímé kontejnerové linky z Dálného východu a zároveň využil nové obchodní příležitosti v různých segmentech služeb.

V kontejnerovém terminálu Luka Koper překročil v roce 2024 objem 1,13 milionu TEU, čímž stanovil nový absolutní rekord a rok uzavřel nad plánovaným objemem. Stabilitu v kontejnerové propustnosti podpořily nové obchodní transakce související s plánovanými stavebními projekty a vybavováním nových výrobních zařízení a továren na trzích v zázemí přístavu. Kontejnerový terminál Koper se v současné době připravuje na přeskupení služeb dopravců, kteří v loňském roce očekávali významné změny v aliancích. Podle aktuálních informací se očekává, že Koper si v roce 2025 zachová týdenní přímé linky z Dálného východu; podrobnosti však budou potvrzeny v následujících týdnech.

Řada investičních projektů je v plném proudu

Luka Koper pokračuje v roce 2025 ve vysokém tempu investic. V nedávno přijatém podnikatelském plánu je do roku 2028 vyčleněno více než 780 milionů eur na zlepšení infrastruktury, digitalizaci a udržitelné projekty. Jižní část terminálu byla dokončena v květnu 2022, přičemž instalace dvou dalších super postpanamaxových jeřábů znamenala konec projektu. Nyní se pozornost soustředí na severní část mola I. Projekt zahrnuje výstavbu 326 metrů dlouhého přístaviště, 7 hektarů stohovacích a manipulačních ploch, bagrování a výstavbu nezbytné energetické infrastruktury. To umožní provoz kontejnerového terminálu na dvou mateřských lodích současně. Stavební práce již byly zahájeny a přístaviště má být dokončeno v roce 2027. Do roku 2030 se plánuje řada dalších modernizací kontejnerového terminálu s cílem zvýšit roční kapacitu na 1,8 milionu TEU.

Projekt je jedním z klíčových, které jsou zahrnuty ve strategickém obchodním plánu přístavu Koper na období 2024-2028, upozornil Igor Pamič, zástupce Luka Koper v Praze: „Rozšířením kapacity kontejnerového terminálu reagujeme na očekávání rejdařů a logistických operátorů a posilujeme svou pozici mezi severojaderskými přístavy. Kromě toho projekt druhé železniční trati Divača - Koper, který by měl být dokončen v roce 2026, umožní provozovatelům intermodální přepravy provozovat delší a rychlejší vlaky. Všechny nové investice tak budou přínosem pro přístav Koper i pro všechny logistické operátory. Zejména pokud vezmeme v úvahu optimalizaci nákladů a časovou efektivitu, jakož i nízké emise CO2 díky geostrategické poloze přístavu.“

Zaměření na kontejnery, ale ne výhradně

Pro segment generálního nákladu buduje Luka Koper v oblasti mola II specializovaný sklad pro ocelové svitky. Moderní sklad bude vybaven automatizovanými jeřáby, vysokou nosností podlah a řádnou IT podporou. V blízkosti se již buduje nové 200metrové přístaviště dvojího využití s hloubkou 12 metrů, které bude určeno především pro projektové náklady a těžké kusové zboží, jako jsou ocelové svitky, trubky, sochory, ingoty, ale také pro operace RO-RO. Vedle investic do hlavní činnosti sází Luka Koper také na energetickou soběstačnost a snižování ekologické stopy. V dubnu 2024 otevřeli fotovoltaickou elektrárnu o výkonu 3,3 MW, přičemž v dlouhodobém horizontu chtějí do roku 2030 dosáhnout kapacity solárních elektráren o výkonu 10 MW, což pokryje více než čtvrtinu celkové spotřeby elektřiny přístavu.

(PR)

Foto: Luka Koper

V příštích pěti letech kontejnerový terminál postupně zvýší roční kapacitu na 1,8 milionu TEU (viz titulní snímek). V současné době se v přístavu nachází pět velkých stavenišť (viz snímek v galerii pod článkem). V galerii je také tabulka s hlavními číselnými údaji Luka Koper.

spinner