​Komentář

Petr Rožek (SSL): Únor byl v dopravě a logistice velice hektický

Petr Rožek (SSL): Únor byl v dopravě a logistice velice hektický

3.3. - V jedné krásné české pohádce miluji bonmot od pana Wericha: „… pane králi, něco se děje! No samozřejmě že se něco děje, jinak by přece nebyly dějiny…“. A v únoru se opravdu dějiny psaly tryskovým perem.

Okamžitě po zvolení nový americký prezident podepsal výnos o uvalení dodatečných cel na dovozy snad z celého světa (tedy toho, odkud Američané nakupují v zemi nevyráběné zboží). Co se stane s obchodem přes oceán, se lze již důvodně domnívat, a co nastane v dopravě, bude logická konsekvence - propad.

Zároveň s výnosem o zrušení celního limitu „de minimis“ na dovozy do USA začíná turbulence pro velké obchodníky v e-commerce (určitě není třeba jmenovat), kteří využívají bezcelního stropu pro odbavování zásilek po menších částech, čímž ušetří na dovozních poplatcích. Tento režim však byl zároveň tahounem v letecké nákladní dopravě, obchodníci z Číny naplnili letadla a postrčili sazby mírně nahoru. Smutné na celém příběhu je však to, že EU zatím o tomto fenoménu opakovaně mluvila, a až teď pošilhává přes Atlantik, co to udělá s voličem.

Válka Izraele s Hamásem byla přerušena příměřím a na čas tedy nastal klid i na Rudém moři (ne že by Hútiové slevili z džihádu proti Západu jako takovému, ale horký důvod - okupace Gazy ze strany Izraele a zabíjení civilistů – na čas pominul). Rejdaři však byli připraveni a okamžitě přispěchali s opatrným tvrzením o potřebě delšího období pro zpětné přepsání linek z Dálného Východu do Evropy (a pod čarou: pro nalezení náhradního zaměstnání pro flotilu jejich ULCC, která vloni opět vesele bobtnala). Sazby námořného proto začaly vykazovat dlouho nevídanou tendenci, kdy spot úroveň prorazila svrchu kontraktní úroveň a dále klesá, nezachránil ji ani Lunární Nový rok ani svátek zamilovaných.

Na mořích došlo ještě k jedné daleko do budoucnosti sahající události. Propojení dvou nejvýznamnějších liniových rejdařů známé jako 2M se po několika úspěšných letech a vzájemné výměně top manažerů rozpadlo. Ženich Maersk si okamžitě namluvil jinou nevěstu (Hapag-Lloyd) a budou mít spolu dvojčata (Gemini, tedy Blížence), zatímco ovdovělá MSC si zřejmě bude chvíli užívat svobody a vyhazovat z kopýtka v baru, kde se nalévá nová tonáž. Už teď je MSC větší než konkurenční aliance. Jeden by se ještě mohl zeptat, co bude se sirotky po HLCL, ale tato úvaha teď není na pořadu dne.

I přes silnou propagaci na všech úrovních (včetně našeho místního sdružení) vstupujeme s velkými rozpaky do doby ICS2. S rozpaky proto, že jsme na prahu 3. fáze zavádění tohoto celního režimu, která se týká všech námořních a vnitrozemských vodních dovozů do EU. Zkušenosti s uplatňováním povinností pod ICS2 v leteckém byznysu jsou bohužel málo převoditelné; objemy zásilek jak celkově, tak na jednotlivých připlouvajících lodích jsou oproti letadlům nesrovnatelné. Naše chrabré celníky na hranicích EU čekají napínavé zážitky a naše importéry asi hlubší pohled do peněženky.

A co je možné vzpomenout na konec? Již jen v nadpisech se nacházejí skvělá čerstvá očekávání pro tento rok:

  • -Masívní uzávěry na pro nás hlavní trati z ČR do severomořských přístavů, která potrvá prakticky celý rok;
  • -Intenzívní rekonstrukce tunelů na D8, které několikrát převedou dálkovou silniční dopravu do jiných přechodů s nádhernými výhledy v Krušných horách. Pokud bude zachována rychlost celních kontrol na těchto stanicích, tak si je řidiči v létě opravdu dosyta užijí;
  • -Oprava, a tudíž uzavření hlavní ranveje na Letišti Praha, která potrvá prakticky celou sezónu;
  • -Již započatá generální oprava jedné ze dvou mostovek na dálnici přes Brennerský průsmyk;
  • -Přetrvávající blokace Labe v Drážďanech vinou spadlého mostu (ale ta zjevně nikomu – kromě výletních plavidel, která nemohou ani tam ani zpět – nevadí. Jinak by se asi úředník na příslušném úřadu postaral o méně byrokratické řešení).

A na závěr tichá vzpomínka na drahého zesnulého – ve věku úctyhodných 102 let nás po dlouhé nemoci opustila matka říčních plaveb ČSPL. Budiž jí země (tedy pardon voda) lehká!

Petr Rožek,

výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR

Foto: LAN

spinner