5. prosince 2003
Členové Klubu dopravního práva při Svazu spedice a logistiky v listopadu v Praze hodnotili situaci, která nastala v mezinárodních konvencích poté, co vstoupila v platnost nová „Montrealská úmluva 1999“ (viz DN 48/03) a OSN dosáhla pokroku při formulaci nové námořní úmluvy.
Členové klubu se dále zabývali i novelami zákonů o pojistné smlouvě, o povinném pojištění nákladních vozidel a o pojišťovnictví, které schválila Poslanecká sněmovna. Značnou pozornost věnovali také domácím a zahraničním zkušenostem s podvodným jednáním v hospodářské praxi. V této souvislosti hovořili například o podvodu, kterého se na speditérovi v australském Sydney snažil dopustit neznámý pachatel. Zboží placené neoprávněně pomocí odcizených kreditních karet měl přepravit na adresu v Nigérii. Podle názoru bezpečnostního experta by byl speditér shledán za transakci částečně odpovědným a banka by proti němu podnikla odpovídající kroky.
Obezřetně i v Německu
Kamiónová doprava již není zcela bezpečná ani v Německu. Podle vyjádření německých soudů je zboží často v nebezpečí v době, kdy řidiči absolvují předepsanou dobu odpočinku. Členové Klubu dopravního práva vyslechli dva varovné případy.
Zatímco řidič spal v kabině, odcizili neznámí pachatelé na neosvětleném parkovišti (nikoli na odpočívadle) německé dálnice A1 u Hagenu z návěsu, zajištěného jen celními plombami, 510 tisíc kusů cigaret. Zásilka z Berlína měla putovat přes Antverpy na Kypr. Žalující dopravní pojišťovna požadovala u soudu v Berlíně náhradu škody ve výši
36 500 € (1,1 miliónu Kč). Nakonec získala jen 3129 € (97 tisíc Kč), protože podle článku 17 odst.1 CMR a čl. 23 odst. 3 CMR omezeně ručící dopravce není povinen nahrazovat tabákovou daň, neboť je splatná, teprve až je zboží uvedeno do volného oběhu.
Dopravce hradil škodu
Druhým případem byla krádež z kamiónu naloženého v Itálii sběrným zbožím, který řidiči v cílovém německém místě ponechali přes víkend v pronajaté hale, zajištěné pouze visacím zámkem. V hale nebylo poplašné zařízení a měli do ní přístup i další pronajímatelé. V pondělí byla zjištěna ztráta v hodnotě
10 700 € (332 tisíc Kč) a soud v Düsseldorfu odsoudil žalovanou stranu k plné náhradě škody. Podle rozhodnutí soudu mohl dopravce škodu odvrátit, kdyby vozidlo nezaparkoval v hale, v níž již předtím došlo k několika případům vloupání, a kdyby zajistil hlídání vozidla a nákladu.
(jk)