Evropská unie

Komise oficiálně spustila program na podporu alternativ silniční dopravy Marco Polo

V polovině října Evropská komise na internetových stránkách EU zveřejnila první výzvu pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti o podporu z programu Marco Polo. Jaké jsou jeho cíle?

Od roku 1975 se dopravní politika Evropské unie snaží převádět část stále rostoucí silniční dopravy na železnici a vnitrozemské vodní cesty, později i na námořní příbřežní plavbu především pomocí využití kombinované dopravy. Hlavní motivací unie bylo a stále je zlepšování životního prostředí a zvýšení bezpečnosti celého dopravního sektoru. Omezení negativních dopadů rostoucí

silniční dopravy je také jedním z hlavních cílů společné evropské dopravní politiky a Evropská unie tuto snahu podporuje vypsáním různých podpůrných programů. Nejnovější program Marco Polo má za úkol podpořit konkrétní aktivity s cílem snížit podíl nákladní silniční dopravy, respektive zamezit jeho zvyšování.

Program Marco Polo se vztahuje na období let 2003 až 2010 a navazuje na již ukončené programy PACT (Pilot Action for Combined Transport) I a II. Činnost programu PACT I byla ukončena na konci roku 1996 a programu PACT II pak na konci roku 2001. Podpora nových projektů v programech PACT ukázala, že operátoři jsou ochotni podstupovat jistá obchodní rizika vyplývající ze zahájení provozování nových „nesilničních“ služeb v případě, že obdrží od Evropské komise určitou finanční podporu.

Návrh programu Marco Polo vypracovalo Ředitelství pro vnitrozemskou dopravu Generálního ředitelství pro energii a dopravu a v červnu roku 2001 jej předložilo příslušným orgánům Evropské unie a organizacím, aby k němu zaujaly stanovisko. V únoru loňského roku pak upravený návrh programu oficiálně představila Evropská komise. Pro čtyřleté období od 1. ledna letošního roku do 31. prosince roku 2006 komise pro program počítá s částkou 75 miliónů € (původní návrh předpokládal dokonce 115 miliónů €).

Aby nenastala delší prodleva po ukončení programu PACT II, neboť potřebné schvalovací procedury se značně opozdily, zveřejnila Evropská komise „úvodní“ výzvu pro žadatele již v květnu loňského roku (ovšem pouze pro společnosti z členských států EU) a na vybrané projekty počínaje letošním rokem vyčlenila částku dvou miliónů €.

Žádosti musí být podány do 10. prosince

Příslušným dokumentem Evropské unie je Nařízení Evropského parlamentu a rady číslo 1382/2003 z 22. července letošního roku o finanční pomoci poskytované společenstvím ke zlepšení ochrany životního prostředí v rámci systému nákladní dopravy (program Marco Polo). Teprve 11. října však Evropská komise na internetových stránkách EU zveřejnila první výzvu pro žadatele a základní pokyny pro podání žádosti. Poslední termín podání žádostí stanovila na 10. prosinec letošního roku a na vybrané projekty počínaje příštím rokem vyčlenila částku 15 miliónů €.

Hlavním cílem programu Marco Polo je pomoci převést část neustále rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na jiné druhy dopravy. Program je tedy zaměřen na podporu klíčových politických nařízení, která v hlavních rysech naznačila Bílá kniha „Evropská dopravní politika pro rok 2010 – čas pro rozhodnutí“, kterou Evropská komise vydala v září roku 2001. Program podporuje hlavní cíle této dopravní politiky v nákladní dopravě, které byly stanoveny do roku 2010, a proto by se navrhované projekty měly tohoto horizontu držet.

Podobně jako oba předchozí programy PACT, i program Marco Polo je zaměřen na podporu komerčních aktivit na trhu dopravně-přepravních služeb, podporuje mezinárodní projekty ve všech segmentech nákladní dopravy, tedy nejen v oblasti kombinované dopravy. V jeho působnosti ovšem nejsou programy výzkumu a rozvoje, ani infrastrukturní otázky, protože Evropská komise považuje

za nutné se vyvarovat případných přesahů mezi těmito aktivitami. Na druhou stranu optimální činnost dopravně-přepravních služeb může vyžadovat speciální prostředky, přesahující rámec vymezený zadáním programu. Neměl by tedy být odmítnut projekt, který v sobě částečně zahrnuje i novou součást dopravní infrastruktury, případně projekt podmíněný demonstrační ukázkou. Existuje mnoho možností pro převedení na jiné druhy dopravy v oblasti hromadných přeprav, konvenční silniční dopravy na velké vzdálenosti. Jednou z možností je částečná eliminace silniční dopravy, například na základě logistických procesů ode dveří ke dveřím s využitím soukromých zařízení pro železniční nebo vodní dopravu.

Program Marco Polo představuje i určitou pomoc českým subjektům podnikajícím v oblasti nákladní dopravy, a to v případech finanční pomoci na konkrétní projekty splňující kritéria programu.

Ing. Ivan Novák, CSc.,

Odbor veřejné dopravy

Ministerstva dopravy ČR

www.europa.eu.int/comm/

transport/mar­copolo.htm

(Podrobnější informace o programu Marco Polo budou po překladu do češtiny zveřejněny i na internetových stránkách Ministerstva dopravy ČR).

www.mdcr.cz

PROGRAM MARCO POLO

Základní cíl:

přesun pokud možno co největší části zboží přepravovaného po silnici na příbřežní námořní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty

Rozsah působnosti:akce, které se týkají nejméně dvou členských států EU, včetně států přistupujících, nebo nejméně jednoho členského a jednoho sousedícího státu

Žadatel:

konsorcium (společenství) dvou nebo více podniků z nejméně dvou členských států, případně jednoho členského státu a státu přistupujícího nebo státu sousedícího s EU

Podporované akce:

podnikatelsky zaměřené služby v rámci trhu nákladní dopravy, plnící základní cíl

Druhy podporovaných akcí a výše podpory:

l akce k převodu na jiný druh dopravy při dosažení vlastní životaschopnosti nejdéle do 36 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 38 měsíců, a to 1 € za 500 převedených tunokilometrů (dolní hranice je 500 tisíc € nebo 250 miliónů převedených tunokilometrů), výše podpory až do maximálně 30 procent výdajů;

l zprostředkující akce zaměřené na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek

trhu při dosažení cílů za maximálně 48 měsíců, doba poskytování podpory maximálmě 50 měsíců (dolní hranice je 1,5 miliónu €), výše podpory až do maximálně 35 procent výdajů;

l společné vzdělávací akce (opatření) zaměřené na rozšiřování inovačních „know-how“ trvající maximálně 24 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 26 měsíců (dolní hranice je 250 tisíc €), výše podpory až do maximálně 50 procent výdajů.

Zaslání žádosti (poskytovatel podpory):

Evropská komise

Kritéria výběru:

l příspěvek k ochraně životního prostředí,

l přínos pro snížení provozu na silnici,

l přínos k zavedení efektivního a trvalého přepravního systému,

l zvýšení intermodality,

l převod očekávaného nárustu přeshraniční nákladní dopravy po silnici (v tunokilometrech) na příbřežní plavbu, železnici a vnitrozemské vodní cesty nebo na kombinovanou dopravu.

Z těchto důvodů bude program Marco Polo poskytovat podporu na nové projekty v „nesilniční“ dopravě za následujících podmínek:

l v souladu s obchodním plánem musí být dopravně-přepravní služby nabízeny po celou dobu podpory;

l tyto služby musí převzít zátěž ze silniční dopravy, nikoli od jiných dopravních oborů šetrných k životnímu prostředí;

l služba může nabízet změny v celé oblasti nákladní přepravy, musí se ovšem týkat mezinárodní dopravy;

l všude, kde je to možné, se musí nabízené služby držet původního zadání projektu tak, aby bylo dosaženo maximální nákladové efektivnosti;

l podpora může být také navýšena o hodnotu spočívající v ekologickém přínosu celého projektu. Její hodnota se vypočítá z měřitelných efektů spočívajících ve snížení silniční dopravy;

l podpora musí být věnována na záležitosti spojené s projektem a doplňkové výdaje na infrastrukturu nesmějí překročit 20 procent z celkových nákladů na projekt;

l příjemce podpory musí prokázat přínosy pro přesun zátěže ze silnice. V případě, že projekt nedosáhne plánovaných cílů, je příjemce povinen tuto podporu vrátit.

spinner