6. listopadu 2003
Na indonéském ostrově Bali se na přelomu září a října uskutečnil letošní výroční světový kongres Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA. Šestidenního jednání se zúčastnilo přes 600 hostů, kteří se do Indonésie sjeli z více než 70 zemí.
Světový kongres FIATA se koná každým rokem pokaždé v jiné hostitelské zemi. Vzhledem k letošnímu výběru místa jeho konání poznamenaly zasedání obavy ze světového terorismu i z nemoci SARS. Přesto mohl obětavým organizátorům kongresu na indonéském ostrově nakonec hned dvakrát spadnout kámen ze srdce. Poprvé, když mohl indonéský ministr dopravy úderem na obří gong kongres zahájit a konstatovat, že přes všechna protivenství účastníci na Bali bezpečně dorazili. Podruhé pak, když kongres bez sebemenších bezpečnostních či organizačních problémů končil.
Setkání speditérů ze všech kontinentů přineslo několikadenní šňůru zasedání odborných složek světové organizace. Na jeho závěr předal dosavadní prezident FIATA Aldo da Ros, jehož funkční období skončilo, prezidentský řetěz svému nově zvolenému nástupci Issa Baluchovi ze Spojených arabských emirátů.
Zasedání institutů FIATA
Multimodální institut završuje činnost spedice v pozemní dopravě. V oblasti drážních aktivit se věnoval především posunu zaměření Mezinárodní unie železnic UIC, která se stále více zabývá úkolem zvyšování kvality drážního podnikání. O problematice silniční dopravy jednali delegáti především ve vztahu k současnému vývoji systému TIR, který se rozšiřuje směrem do Asie a jehož „ruské problémy“, hrozící vypovězením této dohody na území SNS, se zatím podařilo zažehnat. Stálý problém představuje ilegální imigrace do Spojeného království, a to i přes zpřísněná legislativní opatření. Jednání o námořní problematice se soustředila na přípravu nových zákonů v USA, jež zakrátko vstoupí v platnost a mají řešit mimo jiné i ochranu severoamerického území před dovozem zboží, které by mohli zneužít teroristé a organizovaný zločin. Cílevědomý postup úřadů USA neponechává v této oblasti velký prostor pro diskuse s odbornou světovou veřejností, byť i jinde pracují konzultační týmy. Současně začíná být zjevné, že v připravených návrzích zákonů je dosud řada nejasných míst, jež umožňují různý výklad. Účastníci rovněž věnovali pozornost přípravě nové námořní konvence v rámci OSN/UNCITRAL a novým námořním předpisům v Číně, které stále představují těžko únosnou a silnou regulaci námořního trhu.
Institut leteckého zboží rovněž projednával poslední vývoj legislativy USA, zaměřené na kontrolu přílivu zboží do země v rámci boje proti terorismu a organizovanému zločinu. Při plném respektování americké snahy zůstává otázkou, zda její realizace v rámci letecké a další dopravy není kontraproduktivní a svou hloubkou dokonce nehraničí až s obchodní špionáží, jak uváděli někteří delegáti. Na pořadu jednání institutu byly dále otázky posledních rezolucí Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA, zejména v oblasti zvyšování cen objemného zboží, nové předpisy o leteckém nebezpečném zboží a o společných učebních kurzech IATA/FIATA na příští rok.
Celní institut již tradičně věnoval pozornost vývoji ratifikace kjótské celní konvence, která má přinést nový pohled na světové celní řízení – ovšem teprve až ji přijme za svou 96 zemí světa. V zájmu snazší kontroly zásilek v rámci boje proti terorismu se institut v zásadě vyslovil pro jednotný systém značení (UCR), s nímž přišla Světová celní organizace WCO, ovšem s tím, že bude třeba jednoznačně omezit odpovědnost za informace na subjekt, který zásilku vypravuje, a nikoli na prostředníky. Dále bude třeba zajistit důvěrnost informací a světovou kompatibilitu zpráv. Náklady na zavedení systému by měly vlády přenést na zákazníky. Nemalá pozornost se soustředila na útlum celní spedice v zemích přistupujících k EU a elektronický systém NCTS v rámci evropského společného tranzitního režimu.
Regionální skupiny
Součástí kongresové aktivity byla i jednání zaměřená na jednotlivé světadíly. Bohatě navštívená jednání skupiny Evropa měla velmi živý průběh a jejich hlavním tématem bylo zavádění silničního mýtného v SRN a v Rakousku. Německá delegace hodnotila dosavadní průběh zavádění mýtného jako fiasko a národní blamáž. Přesto bude mýtné nakonec zavedeno. FIATA proto doporučuje stále jednat o možnosti jeho přeúčtovávání zákazníkům.
Delegáti dále věnovali pozornost elektronickému odbavování NCTS v rámci společného režimu tranzitu. Zatímco například Belgie hlásila značné problémy se softwarem (především jeho chybovostí), nizozemská delegace se za systém jednoznačně postavila, protože šlo vlastně o speditérskou iniciativu, a uvedla, že po počátečním náběhu s ním nemá velké problémy. Pokud jde o útlum hraniční spedice, v Rakousku se tomuto oboru od státu dostane určité kompenzace, v Maďarsku je zase ve hře intenzivnější pomoc státu při přeškolování celních deklarantů.
Odborné pracovní skupiny
Skupina pro právní věci se věnovala především stavu prací na nové mezinárodní úmluvě o intermodální dopravě, kterou zpracovává organizace UNCITRAL pro hospodářský výbor OSN, a formulovala stanovisko FIATA k poslednímu vývoji (přednost zaměření přístav-přístav před relací dům-dům, pozemní úseky by měly být pojaty ve smyslu úmluvy CMR atd.). Inspirativní byla kanadská prezentace zcela nových a enormně zjednodušených standardních spedičních podmínek v této zemi.
Skupina pro nebezpečné věci se zaměřila na letošní změny mezinárodních konvencí určených pro tento druh dopravy po moři, železnici či silnici. Delegáti mimo jiné vyslechli oznámení, že USA zvýšily pokuty za nedodržování platných předpisů až na 32 tisíc USD a za činnost bez bezpečnostního plánu na šest tisíc USD. Pokračují práce na harmonizaci problematiky omezených množství, kde mezi dopravními obory vládne značná nejednotnost.
Skupina pro vztahy s veřejností měla na programu i změny na webové stránce FIATA, elektronickou formu vydávání seznamů členů a přípravu kongresů pro příští dva roky.
Skupina pro informační technologie pokračuje v práci na standardizaci skladových identifikačních systémů, založených na bezdotykovém principu, a na elektronické formě dalších spedičních dokladů.
Skupina pro odbornou výchovu sdělila, že v rámci jednotného výchovného systému doposud získali jednotlivci ve spedičních firmách 3300 certifikátů, přičemž letos jich bylo 180 (v rámci českého SSL pak 11). Skupina dopracovávala pravidla soutěže pro mladé speditéry, neboť obdržela řadu žádostí o změny. Výchovná nadace FIATA, jejímž zakládajícím členem je také SSL, pořádala instruktážní kurz v Mongolsku, který se setkal s velmi pozitivním ohlasem, a do konce roku by měla podobná akce proběhnout v některé africké zemi.
Kongresová fóra
Na Bali se uskutečnila i celá řada kongresových fór. První z nich se týkalo Dopravních spojení v jihovýchodní Asii a podalo kvalifikovaný přehled o současném stavu a vývoji dopravní infrastruktury v Indonésii, Thajsku, na Filipínách, v Malajsii, Laosu a v dalších zemích.
V názvu dalšího fóra byla otázka „Budou letecké společnosti zajišťující pravidelnou dopravu a speditéři schopni společně čelit výzvám integrátorů?“ Referáty na něm přednesli vedoucí představitelé leteckých společností z regionu jihovýchodní Asie – generální ředitel indonéské letecké společnosti Garuda a jeho protějšek z malajsijské Mascargo.
Celní fórum bylo věnováno tématu „Bezpečnost v dodavatelských řetězcích – požadavky a jejich dopad na mezinárodní obchod“ a jako hlavní řečník na něm vystoupil vysoký představitel WCO J. Lemipainen.
V rámci fóra Význam informačních technologií pro logistické dodavatelské řetězce vystoupili mimo jiné i vedoucí představitelé významných firem z jihovýchodní Asie, například prezident UPS Singapur, ředitel společnosti Nestlé z Thajska či ředitel softwarového domu Elite Logistic Singapore.
Bezpečnost především
Vzhledem k nedávným atentátům neponechal indonéský stát při organizaci kongresu FIATA nic náhodě. Všechna vozidla přijíždějící do areálů kongresového centra musela být podrobena přísné kontrole, stejně tak i většina hotelů. Informační technologie pokročily i v této oblasti:
každý delegát měl na krku visačku nejen se svým jménem, ale i s evidenčním čárovým kódem. A u vchodu do každé jednací místnosti velmi zdvořilá kontrola kód rychlým pohybem naskenovala a okamžitě zjistila, zda jde o osobu na kongresu registrovanou, či nikoli. Ostatně v případě FIATA šlo o dobré cvičení na hned následující 9. konferenci zemí svazku ASEAN s účastí předsedů vlád jedenácti členských zemí a také Číny, Japonska a Indie.
Jiří Kladiva