EastLog 2008

Kongres logistiky a dopravy hledal odpovědi na aktuální otázky

Dubnový jedenáctý ročník regionálního kongresu logistiky a dopravy EastLog 2008 v pražském Top Hotel Praha nabídl bohatý program přednášek a doprovodných akcí. Jeho organizátor – společnost Atoz Event – pojal letošní akci skutečně velkoryse. Kongres tvořilo celkem jedenáct programových částí, které pokryly většinu aktuálních témat, jimiž současná doprava a logistika v České republice žijí.

Tradiční konference představila řadu projektů a případových studií. Například Ferdinand Hlobil ze společnosti Cushman & Wakefield informoval o vývoji českého trhu s logistickými nemovitostmi v loňském roce. Ředitel společnosti Schenker Tomáš Holomoucký hovořil na téma Expanze v logistických firmách a zdůraznil potřebu volby extenzivního či intenzivního scénáře růstu, neboť „realizovat oba je vyčerpávající a riskantní“. Martin Kiaba ze společnosti Gefco zase představil aktivity společnosti Gefco Slovakia, která se zaměřuje na logistické služby v trnavském závodě PSA.

Logistics HR Forum hledalo nové pracovníky

Součástí konference EastLog byl letos druhý ročník Logistics HR Forum. Akce nabídla řadu příležitostí pro diskusi o získávání kvalitních nových pracovníků, které stále více logistických i dopravních firem označuje za aktuální problém. Součástí Logistics HR Forum byl Trh pracovních příležitostí, na němž se setkali studenti se zástupci logistických firem, které hledají možnosti spolupráce jak se studenty, tak i s odbornými školami.

Řada názorů na tuto problematiku zazněla i na Diskusním fóru o řízení a rozvoji lidských zdrojů. Logistics HR Forum doplnily semináře pro studenty, kteří se na nich seznámili se studentskými programy v logistice a získali informace o tom, jak nejlépe hledat místo na trhu práce.

Obchod vládl Business Areně

Padesát společností se představilo v nové součásti kongresu EastLog 2008, kterou pořadatelská společnost Atoz Event nazvala Business Arena. Ústřední myšlenkou bylo přiblížit logistické služby, produkty a technologie s doplňujícím programem soutěží. Odborný i společenský program učinil z Business Areny prostor pro obchodní jednání mezi poskytovateli logistických služeb a jejich zákazníky.

Součástí Business Areny byly také regionální dny, které přiblížily aktuální vývoj dopravy a logistiky v dalších zemích – na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Účastníci měli při této příležitosti možnost si vyslechnout řadu odborníků, například Martina Varačku z Colliers International či Alfonze Antoniho z Evropské logistické asociace.

Setkání dopravy: silnice a železnice

Odpolední blok konference Setkání dopravy byl věnován možnostem spolupráce silniční a železniční dopravy. Podle obchodního ředitele společnosti ČD Cargo Rodana Šenekla je největším problémem železnice doba přepravy, což souvisí

zejména se zastaralou železniční infrastrukturou v ČR i v zahraničí. „Šancí pro spolupráci železniční a silniční dopravy je kombinovaná doprava,“ uvedl Rodan Šenekl. Ta však podle jednatele společnosti Bohemia Kombi Vladimíra Fišera musí jezdit podle pevně daných jízdních řádů a nikoli až v okamžiku, kdy se vlak naplní.

Aby přepravci více využívali železnici ve formě právě kombinované dopravy, musí být podle Vladimíra Fišera přeprava po silnici a železnici srovnatelná jak finančně, tak i časově. Rozhodující je také spolehlivost obou druhů dopravy a poskytování potřebného informačního servisu. Jednou z hlavních překážek rozvoje kombinované dopravy je nedostatek vhodných vagonů. Naopak od 1. května další překážka padla – čeští dopravci si mohou organizovat rozvozy i v zahraničí, aniž by to bylo považováno za nedovolenou kabotáž.

Vhodné zázemí pro spolupráci silniční a železniční dopravy by mohla vytvořit veřejná logistická centra, kde by se měly oba druhy doprav setkávat. Podle bývalého náměstka ministra dopravy a současného ředitele společnosti ČD Logistic Ondřeje Jaška však prostor pro vybudování těchto center neexistuje. „Velmi dobře tady prosperují soukromé projekty, není místo pro veřejné logistické centrum,“ řekl Ondřej Jašek. Většině současných průmyslových zón ovšem chybí napojení na vlečku. To by měl alespoň částečně odstranit státní program na podporu výstavby nových vleček.

Po náročném programu tradiční Business Mixer

Společenské setkání účastníků kongresu Business Mixer se tentokrát uskutečnilo v budově českého zastoupení společnosti Mercedes-Benz, kde se sešlo na 350 logistických odborníků a profesionálů. Neformální rozhovory a setkání i různé hry a zábavné soutěže probíhaly celý večer při dobré náladě. Business Mixer se tak stal místem pro uvolnění po náročném kongresovém programu i příležitostí k navazování nových společenských a obchodních kontaktů.

Návštěvy logistických

center představily zajímavé projekty

Jako každým rokem byly i letos součástí kongresu EastLog návštěvy logistických center. Účastníci si mohli vybrat z nabídky exkurzí, které pro ně Atoz Event připravil: návštěvu Evropského distribučního centra Bridgestone/Fiege v Boru, Distribučního centra Ahold Czech Republic v Klecanech či Skladu hotových výrobků Philips Morris v Kutné Hoře.

Čísla ukazují rozsah kongresu

Podle informací pořádající společnosti Atoz Event se letos kongresu zúčastnilo celkem 1150 hostů. Logistics HR Fora se zúčastnilo 305 osob, z toho 160 středoškolských studentů a sto studentů vyšších odborných a vysokých škol. Business Arena přilákala 550 účastníků a Setkání dopravy 160 účastníků.

Pavel Toman

Tomáš Johánek

www.eastlog.biz

spinner