18. července 2011
V České republice stejně jako ve většině Evropy zavládl na logistickém trhu opět optimismus. Poptávka po logistických operacích roste a trh se stále více orientuje na kvalitu, uvedl předseda Logistického klubu Svazu spedice a logistiky ČR (a obchodní a marketingový manažer společnosti Dachser Czech Republic) Ing. Jan Polter. O aktuálním vývoji v oboru logistiky jsme s ním hovořili minulý týden.
„Co přinesl pozitivní vývoj ekonomické situace logistickému oboru?“
„Během ekonomické krize proběhla prakticky po celém světě optimalizace zásobovacích řetězců, při které se přesunovaly výrobní kapacity i sklady. Většina firem také provedla centralizaci služeb, které využívají, ať už se jednalo o nákup, logistiku či finance.
Logistické společnosti v průběhu krize zaznamenaly ze strany zákazníků nemalý tlak na optimalizaci nákladů. Požadavek na snižování cen pochopitelně nebyl pro poskytovatele logistiky nijak příjemný. Ekonomický tlak na všechny účastníky logistického procesu však začal současně vytvářet nový prostor pro pochopení přínosů partnerství firem a pro jeho vytváření.“
„Krize tedy přinesla oboru logistiky nakonec i jistá pozitiva…“
„Každá krize je normální součástí hospodářského procesu a trh se díky ní určitým způsobem pročistí. Logistické firmy musely pečlivě volit správnou strategii, aby vnějšími podmínkami způsobenou situací prošly. Nakonec to ovšem těm, které nepříznivý vývoj dobře zvládly, přineslo také posílení a nové možnosti pro další rozvoj. V současnosti ekonomika opět roste, což dále proměňuje celkový pří-stup k logistickým operátorům. Zvětšuje se například prostor pro další rozšiřování outsourcingu, který firmám umožňuje snižovat fixní náklady. Víme, že existuje vysoká korelace mezi hrubým domácím produktem konkrétní země a rozvojem jejího logistického sektoru. Bez dopravy a logistiky nelze prodávat – pokud zboží neodvezete, nikdo ho nedostane…“
„Jak si nyní tedy stojí logistika v České republice vzhledem k jejímu zapojení do Evropy?“
„Česká republika leží ve středu Evropy, a proto představuje pro logistiku jedno z nejlepších míst na kontinentu. Samozřejmě, že stávající dopravní infrastruktura, která nás spojuje se světem, by mohla být výrazně lepší a měla by se rozvíjet zcela jiným tempem. Nicméně pro mezinárodní přepravu zboží je v zásadě dobře použitelná. Ani ve srovnání s jinými zeměmi v regionu na tom nejsme tak zcela špatně. Další výhodou, kterou můžeme v České republice pro rozvoj logistického oboru využít, je vysoká vzdělanost našich lidí.
Evropa se z logistického hlediska také stále více rozděluje na východ a západ v rámci rostoucí provázanosti průmyslových oborů, tzv. klastrů. Díky tomu dosáhla Česká republika ve střední a východní Evropě velmi významného postavení. Soustřeďují se v ní evropské toky zboží a také evropské logistické know-how. Má tak všechny předpoklady, aby se stala jednou z nejdůležitějších zemí evropské logistiky.“
„Česká logistika má ovšem samozřejmě také slabá místa. Co pokládáte za její největší problémy?“
„Přes veškerý růst oboru a jeho významu je logistika v České republice ve srovnání se západní Evropou stále velmi podceňována, ačkoli je přibližně čtvrtým nejvýznamnějším oborem z hlediska přínosu pro HDP. Příliš mnoho firem ji dosud nevnímá jako svou konkurenční výhodu, ale pouze jak zdroj nákladů. To by se v budoucnu mělo změnit, pokud se mají uplatnit všechny výhody, které logistika nabízí.“
„Zmínil jste lepší spolupráci logistických firem s jejich odběrateli. Jak se v situaci obnoveného ekonomického růstu vede outsourcingu logistiky?“
„Ačkoli se spolupráce odběratelů logistických služeb s jejich poskytovateli zlepšuje, outsourcing stále není dostatečně využíván jako prostředek pro snižování nákladů. Řada společností si zajištuje logistiku sama a nedává příležitost logistickým odborníkům, kteří dokáží nalézat nové synergie.“
„Od března jste předsedou Logistického klubu SSL ČR. Čím se klub za vašeho předsednictví zabýval?“
„Logistický klub uspořádal na pozvání společnosti Dachser zasedání v jejím kladenském sídle. Představili jsme fungování informačních systémů, do jejichž rozvoje Dachser v uplynulých letech výrazně investoval. Na zasedání jsme také pozvali kolegy z dalšího sdružení – GS1 Czech Republic, aby pohovořili o standardizaci informačních systémů. Právě díky této standardizaci mohou logistické společnosti vytvářet konkurenční výhody nejen sebe, ale také pro své zákazníky.
Do budoucna bychom rádi na konkrétních příkladech z praxe předvedli, jak dokáže logistika přispívat k dobré bilanci firem a k řešení jejich přepravních potřeb – za minimálního negativního vlivu na životní prostředí. S propracovaným informačním systém a s využitím moderní techniky dokáže být logistika velmi efektivní a současně příznivá pro životní prostředí. Členům klubu chceme ukázat, jak může logistická společnost tyto výhody přenášet do dalších oblastí průmyslu.“
Pavel Toman