Přeprava papírových rolí vyžaduje mimořádné zajištění. Krone ví, jak na to

Krone

Z hlediska přepravy se k mimořádně obtížným komoditám řadí papír. Rotačky velkých tiskáren se však dožadují stále větších a větších rolí papíru, a navíc ve většině případů v režimu just-in-time. Poptávce po technickém řešení silničních přeprav tohoto ne příliš skladného, zato však těžkého a velmi citlivého zboží vychází vstříc německý výrobce Krone. Inovovaný speciální návěs Paper Liner a kombinaci pokročilých systémů pro zajištění papírových rolí na vozidle Multi Lock a Multi Block Paper v květnu novinářům jeho zástupci představili přímo v závodě papírenského koncernu UPM v hornorakouském Steyrermühlu.

Papírenská varianta standardního návěsu Profi Liner je ve výrobním programu závodu Krone v severoněmeckém Werlte již prakticky od začátku jeho výroby v roce 1971. Od té doby však prošla mnoha technickými inovacemi. V podobě zatím posledního provedení návěsu Paper Liner Krone zákazníkům poskytuje dopravní prostředek, který se ideálně hodí na přepravy těžkého zboží s malou plochou dotyku, například velkých rolí papíru.

Hmotnost jedné role se dnes již v závislosti na formátu pohybuje mezi několika sty kilogramy až několika tunami. Základem vozidla je proto podvozek Krone s hustě umístěnými podélnými nosníky dovolujícími maximální zatížení. Koleje přišroubované přímo k podvozku slouží k bezpečnému pohybu manipulačního vozíku. Doplňují je děrované lišty sloužící k bezpečnému zajištění nákladu. Masivní, důkladně upevněná, 30 milimetrů silná podlaha umožňuje pohyb vozíku s nápravovým tlakem až sedmi tun.

K mimořádně účinnému zajištění nákladu slouží vnější rám Multi Lock se zhruba 130 příchytnými body na každé straně vozidla, který společnost přihlásila jako patent v roce 2001. Stejný účel plní i osm děrovaných lišt v podlaze návěsu. V jakémkoli bodě na ně lze náklad rychle, jednoduše a zcela bezpečně upevnit. V kolmém směru role zajišťují příčníky Multi Block s 22 otvory pro uvázání nákladu až o hmotnosti dvou tun. Každý příčník udrží 13,5 tuny. Kombinace obou systémů, Multi Lock a Multi Block, zajišťuje celkem tři tisíce upevňovacích bodů a v Německu i dalších zemích je certifikována podle několika oborových norem. Posledním bodem bezpečnosti je klínový systém zajištění rolí Multi Block Paper, který Krone poprvé představil v roce 2005. Dohromady podle odborníka společnosti Krone Franka Nordhoffa tvoří nepřekonatelný standard bezpečnosti při přepravách papíru.

Pomocí plastových lišt lze vozidlo upravit i do podoby univerzálního návěsu. Stejně jako u ostatních vozidel z produkce společnosti Krone jsou všechny jeho součásti ošetřeny kataforézou a práškováním. Navzájem jsou spojeny šrouby, takže lze každou z nich v případě potřeby rychle vyměnit. Paper Liner (stejně jako další speciální návěs Coil Liner pro přepravu plechu) je odvozen od univerzálního návěsu Profi Liner. Všechny tyto modely stejně jako objemný Mega Liner Krone od letošního roku nabízí i v provedení pro kombinovanou dopravu.

Papír ze Steyrermühlu

Závod UPM-Kymmene Austria GmbH v Steyrermühlu je jedním ze 68 provozů finského koncernu UPM, který je druhým největším evropským a pátým světovým producentem novinového papíru. Z loňské produkce 475 tisíc tun papíru

(450 tisíc rolí o hmotnosti mezi 450 až 4600 kilogramy) směřovalo celkem 81 procent na evropský trh.

Vlastní spediční oddělení závodu sjednává přepravu po železnici (49 procent produkce; například na vlacích ICF do Turecka) a námořní přepravu v kontejnerech přes Hamburk nebo pomocí speciálně vybavených plavidel zařízených na ukládání rolí přes Rostock. Zbytek přeprav – na většinu rakouského trhu, ale i zhruba polovina dodávek do jiných evropských zemí – se uskutečňuje po silnici. „Výrobci a dopravci zpravidla nelitují žádného úsilí a nákladů, pokud jde o tahače. U návěsů však často chybí i tak základní vybavení jako dostatek bodů pro ukotvení nákladu. Každé jednotlivé vozidlo proto musíme zvlášť kontrolovat, protože dopravci ani řidiči bohužel upevnění nákladu neberou dost vážně,“ postěžoval si Christian Polzinger z UPM-Kymmene Austria GmbH. V zájmu zvýšení bezpečnosti podle něj společnost připravila powerpointovou prezentaci v patnácti jazycích, kterou musí každý řidič při příjezdu do závodu absolvovat. „Jen díky tomu nemáme v posledních sedmnácti měsících při nakládání a zajišťování nákladu žádný úraz,“ dodal Christian Polzinger.

Většinu silniční přepravy pro UPM zajišťuje specializovaná soukromá rakouská spediční společnost Angermayer se sídlem v Riedu a jejích zhruba 60 partnerských dopravců. Angermayer se na logistiku papíru specializuje již delší dobu a jeho pečlivě proškolení řidiči pro UPM ročně zajišťují patnáct tisíc zásilek o hmotnosti mezi 20 a 25 tunami. Kromě toho Angermayer pro závod provozuje i mezisklad s roční kapacitou 5000 tun napojený na železniční vlečku.

Svá vlastní vozidla Angermayer po vzoru některých nizozemských německých dopravců vybavil progresivním systémem Joloda s inteligentním držákem rolí. To mu umožňuje v režimu just-in-time zásobovat tiskárny třeba i v německém Hamburku. Navzdory lukrativní spolupráci s velkým výrobcem papíru se však potýká i s mnoha problémy, marně například již dlouhou dobu hledá potřebných 25 dalších kvalifikovaných řidičů. Především jej však trápí klesající ceny za dopravu. „Loni na podzim se zdálo, že se to začne obracet, ale v lednu a únoru přišel další pokles a jsme zase tam, kde jsme byli,“ konstatoval v Steyrermühlu zástupce společnosti Gerhard Ditz. „Od léta nás navíc čeká zvýšení mýta a daně z minerálních olejů, které naše náklady ročně zatíží dalším zhruba půlmilionem €. Přitom se musíme také soustavně potýkat s ostrou konkurencí z východní Evropy, která stále těží z asi třetinových nákladů na řidiče,“ povzdechl si.

Problém si však musí vyřešit sám. Ani výrobce totiž nemůže zvýšené náklady na dopravu promítnout do cen. „Papír má světové ceny, kdybychom tak učinili, přestali bychom být konkurenceschopní,“ konstatoval Christian Polzinger.

Krone: letos další investice kolem pěti milionů €€

Rodinnou firmu Krone založil v roce 1905 v severo­německém Spelle Bernard Krone. O dvacet let později již patřila ke středně velkým podnikům. Původně jen výrobce zemědělské techniky se v posledních třiceti letech – po otevření nového výrobního závodu ve Werlte – zařadil i mezi největší evropské výrobce návěsů s ročním obratem kolem

650 milionů €. V jeho výrobním portfoliu jsou chladírenské, skříňové a valníkové návěsy, podvozky na přepravu kontejnerů, přívěsy a výměnné nástavby. V roce 2005 Krone získal certifikát kvality podle ISO 9001 a v roce 2000 byl vývoj firmy v této oblasti dovršen převzetím dánské firmy Norfrig, v níž se nyní pod značkou Krone vyrábějí chladírenské přívěsy a návěsy.

Dynamický rozvoj výroby užitkových vozidel Krone zažívá zejména od roku 2000. Od té doby se jeho roční výroba zvýšila ze sedmi na

31 tisíc kusů (ve finančním roce 2006/2007), z nichž 37 procent odebrali němečtí zákazníci a 14 procent dopravci ze zemí střední a východní Evropy.

V příštím finančním roce 2007/2008 již společnost očekává dosažení hranice padesáti tisíc vozidel. Od srpna do ledna (v prvním čtvrtletí současného finančního roku) evidovala meziroční zvýšení počtu zakázek o 84,5 procenta při nárůstu obratu o 28,9 procenta. Po průměrném ročním nárůstu odbytu o zhruba 20 procent se však Krone v posledních letech potýká s nedostatkem výrobních kapacit. Vedení společnosti proto po loňských investicích kolem

10 milionů € letos do rozvoje výroby v závodě Werlte plánuje další investice ve výši pěti milionů €. Přijatý investiční program by měl denní výrobní kapacitu závodu zvýšit z původních padesáti až na dvě stě kusů, přechodně mimo jiné i ve spolupráci se společností Brüggen, která již pro Krone vyrábí skříňové nástavby.

Luboš Spálovský

spinner