17. října 2015
„Vozík Linde stále výborně funguje.“ Tuto větu slyší zástupci společnosti Linde Material Handling (Linde MH) samozřejmě vždy rádi. A aby ji slyšeli co nejčastěji, je k tomu nutné všechny typy vozíků před jejich výrobou řádně otestovat. Mimo jiné právě k tomu společnosti Linde MH slouží vývojové centrum v německém Aschaffenburgu, které výrobce vysokozdvižných a skladovacích vozíků ukázal v polovině září i českým novinářům.
Hlavním cílem pro všechny modely vysokozdvižných vozíků Linde je zajištění jejich provozu v rozsahu nejméně 20 tisíc provozních hodin, a to i v těch nejnáročnějších podmínkách. Prostřednictvím vhodných zkušebních programů Linde MH zajišťuje, že všechny součástky, montážní celky a rovněž celé vozíky získají během vývojové fáze výrobku všechna nezbytná schválení. V rámci vývojového procesu každý nový typ vozíku Linde absolvuje 800 hodin zkoušek, při kterých jsou prověřeny jeho jízdní vlastnosti, je zatěžován a hodnocen – dvakrát ve fázi vývoje a jednou jako poslední instance schvalování před předáním k sériové výrobě. Na základě těchto testů vývojáři firmy zlepšují zejména spolehlivost celého vozíku, jeho vlastnosti, ergonomii a komfort při ovládání, vibrace a hluk, rozvíjení a zvyšování výkonu či funkčnost všech pohonů, ovládacích prvků atd. Kromě toho slouží 800 hodin zkoušení ke včasnému zjištění opotřebení součástek, odření hadic a kabelů, prověření spolehlivosti kabelových konektorů a odolnosti součástek. Zkušební cyklus odpovídá zatížení vozíku při náročném použití u zákazníka včetně jízdy po rampách, přes prahy na podlaze, zdvihání a spouštění vidlic vozíku s nákladem i bez něj a v různých výškách a prověřeno je i naklánění stožáru.
Zkoušky výrazně zrychlí a zlevní počítačové modely
Náklady na testování a ověření každého typu modelu v rámci reálné jízdní zkoušky by výrazně zvýšily cenu vývoje a nebyly by ani včas realizovatelné, aby mohl být nový model uveden na trh v zadaném termínu. Proto také Linde MH vytvořila celou řadu softwarových modelů svých vozíků, aby bylo možné ovládací zařízení a asistenční systémy zkontrolovat automatizovaně a s podstatně nižšími finančními i časovými náklady. Reálné zkoušky s vysokozdvižným vozíkem jsou však nezbytné pro bezpečnostní schválení před tím, než smí být nová modelová řada předá-na do sériové výroby nebo k použití u zákazníka.
Testy i v extrémních teplotách
Velmi zajímavé jsou teplotní testy, vozíky musí spolehlivě fungovat i v extrémních podmínkách, což v praxi znamená rozsah od minus 15 stupňů Celsia do plus 45 stupňů. Při zkoušce odolnosti vůči chladu stojí testovaný vozík alespoň 12 hodin v chladicí komoře s teplotou minus 15 stupňů Celsia. Poté, co je zcela prochlazený, se otestuje studený start. Kromě toho se prověří schopnost studeného startu i ve velké nadmořské výšce pohybující se většinou kolem 2500 metrů. V řidším vzduchu se snižuje výkon spalovacích motorů. Testuje se také samozřejmě funkčnost ovládacích prvků, jako jsou pákové ovladače a klávesnice, či jednotlivých komponentů, jako jsou například ložiska. Celý vozík pak absolvuje celou řadu testů, jako je třeba odolnost proti nárazu či pádu břemena na kabinu.
Tomáš Johánek