Vývojové centrum Linde MH

Linde MH poodhalila zákulisí svého vývojového centra

Linde MH poodhalila zákulisí svého vývojového centra

„Vozík Linde stále výborně funguje.“ Tuto větu slyší zástupci společnosti Linde Material Handling (Linde MH) samozřejmě vždy rádi. A aby ji slyšeli co nejčastěji, je k tomu nutné všechny typy vozíků před jejich výrobou řádně otestovat. Mimo jiné právě k tomu společnosti Linde MH slouží vývojové centrum v německém Aschaffenburgu, které výrobce vysokozdvižných a skladovacích vozíků ukázal v polovině září i českým novinářům.

Hlavním cílem pro všechny modely vysokozdvižných vozíků Linde je zajištění jejich provozu v rozsahu nejméně 20 tisíc provozních hodin, a to i v těch nejnáročnějších podmínkách. Prostřednictvím vhodných zkušebních programů Linde MH zajišťuje, že všechny součástky, montážní celky a rovněž celé vozíky získají během vývojové fáze výrobku všechna nezbytná schválení. V rámci vývojového procesu každý nový typ vozíku Linde absolvuje 800 hodin zkoušek, při kterých jsou prověřeny jeho jízdní vlastnosti, je zatěžován a hodnocen – dvakrát ve fázi vývoje a jednou jako poslední instance schvalování před předáním k sériové výrobě. Na základě těchto testů vývojáři firmy zlepšují zejména spolehlivost celého vozíku, jeho vlastnosti, ergonomii a komfort při ovládání, vibrace a hluk, rozvíjení a zvyšování výkonu či funkčnost všech pohonů, ovládacích prvků atd. Kromě toho slouží 800 hodin zkoušení ke včasnému zjištění opotřebení součástek, odření hadic a kabelů, prověření spolehlivosti kabelových konektorů a odolnosti součástek. Zkušební cyklus odpovídá zatížení vozíku při náročném použití u zákazníka včetně jízdy po rampách, přes prahy na podlaze, zdvihání a spouštění vidlic vozíku s nákladem i bez něj a v různých výškách a prověřeno je i naklánění stožáru.

Zkoušky výrazně zrychlí a zlevní počítačové modely

Náklady na testování a ověření každého typu modelu v rámci reálné jízdní zkoušky by výrazně zvýšily cenu vývoje a nebyly by ani včas realizovatelné, aby mohl být nový model uveden na trh v zadaném termínu. Proto také Linde MH vytvořila celou řadu softwarových modelů svých vozíků, aby bylo možné ovládací zařízení a asistenční systémy zkontrolovat automatizovaně a s podstatně nižšími finančními i časovými náklady. Reálné zkoušky s vysokozdvižným vozíkem jsou však nezbytné pro bezpečnostní schválení před tím, než smí být nová modelová řada předá-na do sériové výroby nebo k použití u zákazníka.

Testy i v extrémních teplotách

Velmi zajímavé jsou teplotní testy, vozíky musí spolehlivě fungovat i v extrémních podmínkách, což v praxi znamená rozsah od minus 15 stupňů Celsia do plus 45 stupňů. Při zkoušce odolnosti vůči chladu stojí testovaný vozík alespoň 12 hodin v chladicí komoře s teplotou minus 15 stupňů Celsia. Poté, co je zcela prochlazený, se otestuje studený start. Kromě toho se prověří schopnost studeného startu i ve velké nadmořské výšce pohybující se většinou kolem 2500 metrů. V řidším vzduchu se snižuje výkon spalovacích motorů. Testuje se také samozřejmě funkčnost ovládacích prvků, jako jsou pákové ovladače a klávesnice, či jednotlivých komponentů, jako jsou například ložiska. Celý vozík pak absolvuje celou řadu testů, jako je třeba odolnost proti nárazu či pádu břemena na kabinu.

Tomáš Johánek

spinner