Většina logistických společností zatím s železnicí nepočítá

Logistický průzkum

Společnost King Sturge provedla na počátku letošního roku průzkum mezi vybranými logistickými společnostmi činnými v České republice. Cílem průzkumu bylo zmapovat budoucí očekávání dotazovaných firem a získat přehled o potřebách těchto firem v oblasti průmyslových nemovitostí. O výsledcích průzkumu v únoru informoval vedoucí oddělení průmyslových nemovitostí King Sturge Martin Václavík. Průzkumu se zúčastnilo osmdesát společností zaměřených na logistiku a skladování, z nichž polovina využívá skladové prostory větší než 5000 m2. Celková rozloha skladových prostor všech dotazovaných společností činí zhruba 970 tisíc m2. Praha stále vede Které lokality jsou pro budoucnost logistiky zajímavé? Podle výsledků průzkumu lze hlavní aktivity stále očekávat především v Praze a Brně. Přitažlivost pro logistiky již sice zvýšily také Plzeň a Ostrava, ale pro téměř 60 procent dotázaných společností je klíčová poloha v pražské lokalitě a o jejím opuštění neuvažují. Na druhé straně 41 procent firem na pražské lokalitě nelpí a bylo by ochotno se přestěhovat za lákavější cenovou nabídkou. Zajímavé jsou nové sklady a průmyslové parky Sedmdesát procent z dotázaných plánuje využití nových objektů, necelá jedna čtvrtina pak objektů rekonstruovaných. Staré nerekonstruované objekty nejsou pro logistiky příliš zajímavé, a to především kvůli rostoucímu důrazu na kvalitu služeb ze strany klienta a tlaku konkurence, která začíná nabízet skladové prostory s vyšším standardem. Šedesát procent dotazovaných společností bude hledat nové prostory v průmyslových parcích, 40 procent z nich by do budoucna preferovalo samostatně stojící objekt. Pokud budou cenové podmínky v průmyslovém parku do budoucna výhodnější, začnou pravděpodobně i požadavky na samostatné sklady slábnout. Parametry skladu hrají významnou roli Důležitý faktor pro logistické společnosti představuje údaj o hloubce skladu, která je ovlivněna jak způsobem nakládání, tak i druhem používané manipulační techniky. Za ideální rozměr při oboustranné nakládce pokládá 72 procent dotázaných firem 80 až 100 metrů. Ostatní preferují menší rozměr. Při jednostranném nakládání převažuje vzdálenost 60 až 80 metrů, kterou upřednostňuje polovina firem. Některým firmám nevadí ani rozměr až do 100 metrů. Jako ideální výšku haly uvádí většina re-spondentů (55 procent) deset metrů, 17 procent označilo minimální výšku osm metrů. Několik respondentů by bylo ochotno slevit z požadavku na výšku haly v případě výhodnější ceny. Průzkum dále ukázal, že necelým 60 procentům dotazovaných pro provoz ve skladu nevadí šikmé stání kamionů. Naopak 40 procent společností označilo šikmé stání za problematické. Železnice: Zatím ne Vlečka – napojení na železnici – je v současné době důležitá jen pro 37 procent dotazovaných logistických společností. Většina z nich vlečce důležitost nepřikládá a neočekává, že v budoucnu železniční dopravu vy-užijí. Některé z firem se nicméně již dnes domnívají, že v důsledku změn v železniční, a hlavně silniční dopravě význam napojení na železnici poroste. Celkem 42 procent dotázaných považuje veřejné vlakové překladiště v rámci logistické zóny za zajímavou a do budoucna přínosnou věc. (pat) www.kingsturge.cz

spinner