Logistika přechází na syntetické palivo

Logistika přechází na syntetické palivo

28.7. - Téma ochrany životního prostředí a s ním spojené redukování emisí uhlíku a jeho ekvivalentů (CO2e) je stále na pořadu dne a v logistice obzvlášť. Přeprava nákladu a skladové operace jsou totiž zodpovědné až za 11 % vypouštěných emisí, a zatímco v osobní dopravě může být jedním z řešení elektromobilita, v mezinárodní nákladní přepravě je tento milník ještě poměrně daleko. Dostupnější alternativou mohou být biopaliva.

HVO100 (Hydrogenated Vegetable Oil) je druh obnovitelného dieselu, který se vyrábí hydrogenací rostlinných olejů a tuků. Tento proces odstraňuje kyslík a saturuje molekuly uhlovodíku, čímž vzniká čisté palivo bez zápachu, které je chemicky podobné běžnému dieselu, avšak s nižším obsahem škodlivin. O velkém potenciálu tohoto paliva pro logistiku hovořili mimo jiné odborníci na konferenci společnosti Raben v Rokycanech.

„Syntetické palivo HVO100 je v poměru cena/výkon z hlediska snižování emisí CO2e v dopravě zatím ta nejlepší dostupná volba. Do konce roku plánujeme toto palivo používat ve všech vozidlech naší vlastní flotily,“ uvedl Jakub Trnka, generální ředitel Raben Logistics Czech & Slovakia. Podle studie provedené Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA) může použití HVO100 snížit emise CO2 až o 90 %. „Odhadujeme, že se reálně snížení může pohybovat zhruba kolem 70 %,“ doplnil Jakub Trnka.

Racionální redukce emisí stojí na dvou pilířích

Jakub Trnka na odborné konferenci v Rokycanech představil koncept reálné snahy o snížení dopadu přepravy a skladování na přírodu, který rozdělil do dvou kategorií. Laika může překvapit, že jedna z nich se vůbec netýká alternativních pohonů, ale efektivnější organizace dopravy a změn v infrastruktuře. „Podle našich výpočtů se vyplatí soustředit se na velká vozidla, která při efektivním vytížení uvezou větší množství nákladu, a znatelně tak redukují emise připadající na jednu převezenou paletu,“ vysvětlil Jakub Trnka. Nákladní vozidlo cityliner například pojme až 27 palet, a oproti běžnému osmnácti paletovému vozidlu tak vyprodukuje o 1,357 gramů CO2e na jednu paletu méně. Roli hraje průměrné denní vytížení, kdy cityliner rozveze 46 palet a běžné nákladní vozidlo pouze 24.

Druhou kategorií jsou alternativní paliva a pohony. Logistické společnosti dlouhodobě experimentují s elektromobilitou, ta je ale efektivní především v intralogistice nebo městském rozvozu, na mezinárodní přepravu ale prozatím není ideálně uzpůsobená. Raben Group v Polsku experimentuje s flotilou tří elektrokamiónů značky Volvo Trucks, rychlejším řešením je ale zmiňované HVO100, které oproti elektropohonu nebo vodíku sice není zcela bezemisní, vypouštěné skleníkové plyny ale redukuje významně. Jedná se tak o ideální překlenovací řešení než dojde k vyvinutí potřebné technologie a vybudování infrastruktury pro elektromobily nebo vodíková vozidla. V současnosti je HVO100 pro tankování dostupné ve stanici Eurowag – Modletice a na dalších šesti místech v Česku.

Na potřebu trhu reagují i výrobci kamiónů, spalovací motory na obnovitelná paliva jsou součástí dekarbonizační strategie společnosti Volvo Trucks: “Naši zákazníci požadují řešení, jak snížit své emise uhlíku, a obnovitelná paliva jsou atraktivní možností – je to jednoduše efektivní způsob, jak snížit emise z dopravy okamžitě,” řekl Jan Hjelmgren, vedoucí produktového managementu a kvality ve společnosti Volvo Trucks.

Šetrnější palivo mohou využívat i řidiči osobních aut, tankovat ho mohou vozidla s označením, „XTL“ na hrdlu nádrže. „Všechny aktuálně vyráběné modely Škoda s dieselovými motory jsou schváleny pro provoz s naftou B7 dle normy EN590 a HVO dle normy EN15940. Informace pro zákazníka je uvedena na palivovém štítku umístěném na vnitřní straně víčka palivové nádrže, kde B7 platí pro naftu dle EN590 a XTL platí pro HVO,“ uvedla Michaela Sklenářová, tisková mluvčí automobilky Škoda.

(pav)

Foto: Raben Group

spinner