SpeedChain 2013

Logistika zvyšuje konkurenceschopnost celého průmyslu

Logistika zvyšuje konkurenceschopnost celého průmyslu

Reprezentativní prostory Břevnovského kláštera v Praze hostí již tradičně na podzim mezinárodní logistickou konferenci SpeedChain. Letos se v historických prostorách sešlo několik stovek dopravních a logistických odborníků, podnikatelů a akademických pracovníků, kteří hovořili o aktuálních problémech a úkolech, před kterými dnes logistický obor stojí. Informacemi nabitý celodenní odborný program zakončilo večerní V.I.P. Logistic Rendezvous – tradiční společenské setkání logistických odborníků spojené s udělením ceny Gryf Supply Chain Award 2013 pro logistickou osobnost roku.

V dopolední části konference vystoupil jako první ředitel společnosti ZETES Solutions Milan Ludvík. Hovořil o praktických aplikacích moderních logistických trendů a o problémech, s nimiž se průmysl v současnosti potýká a k jejichž řešení může logistika přispět. O současných výzvách, s nimiž se logistika setkává, a trendech, s nimiž se musí vyrovnávat, hovořil prof. Gaylon Don Taylor z Virginia Tech University ve Spojených státech. Porovnal vývoj amerického a evropského hospodářství a způsoby, kterým na ně logistický obor reaguje. Za jeden hlavních trendů označil například spoléhání se na dovozy z Číny a očekávání dalšího rozvoje tohoto trendu. Hospodářské vztahy se však mohou měnit a logistika potřebuje neustálé inovace, aby těmto proměnám dostála, řekl.

Logistika zvyšuje výkonnost ekonomiky

Neustávající vývoj globální ekonomiky přináší do středoevropského regionu nutnost stále posilovat konkurenceschopnost průmyslu a logistiky, uvedl ve svém vystoupení náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti Martin Tlapa. Výkonost logistiky souvisí s výkonností ekonomiky, zdůraznil. Aby mohla Česká republika využívat příležitostí, které se pro dopravu a logistiku před ní otevírají, je třeba posílit její napojení na Evropu dobudováním koridorů. Martin Tlapa na závěr zmínil, že vidí nedostatky zejména v praktických krocích – ČR má hodně dopravních strategií, jejich implementace však vázne. Možnost využití družicového systému Galileo pro dopravu a logistiku nastínil zástupce ředitele odboru kosmických technologií a družicových systémů Martin Pichl. Představil jednotlivé části systému Galileo a zdůraznil, že tento systém přinese vyšší kvalitu a záruku na dostupnost signálu.

Logistika – katalyzátor změn

Odpolední program konference SpeedChain byl rozdělen do tří sekcí. První z nich s názvem Logistika – katalyzátor změn se zaměřila na budování zásobovacích řetězců. Vystoupilo v ní sedm přednášejících, například product manager Jan Rindt ze společnosti SSI Schäfer představil řešení pro automatizované skladové provozy v potravinářství. Výhody čárových kódů shrnuli Michal Bílý, obchodní ředitel GS1 Czech Republic, a obchodní ředitel pro východní Evropu společnosti Honeywell Marek Holešovský. S prezentací, která nesla název Zastřešení logistikou, vystoupili vedoucí logistiky a distribuce výrobce střešních krytin společnosti Tondach Josef Libotovský a obchodní a marketingový ředitel logistické společnosti DACHSER Jan Polter. Tématem byla logistika střešních krytin, kterou pro Tondach zajišťuje DACHSER s důrazem na rychlost dodání a kvalitu. Marketingový a obchodní ředitel společnosti DSV Road Karel Kváč hovořil o tom, jak krize změnila pohled na logistiku. Je třeba naslouchat zákazníkům, zdůraznil, aby logistická firma mohla rychle zachytit všechny nové příležitosti na trhu.

Svět výroby v pohybu

Druhá sekce odpoledního programu s názvem Svět výroby v pohybu představila mimo jiné evropský projekt ChemLog zaměřený na logistiku chemických látek. O zvláštnostech přepravy tohoto druhu zboží a řešeních, se kterými ChemLog přichází, zasvěceně hovořili například Ladislav Novák ze Svazu chemického průmyslu ČR, Jiří Došek ze společnosti DEKRA Automobil či Slávka Kepková, obchodní ředitelka OLTIS Group. Sekci moderovali Ladislav Špaček ze Svazu chemického průmyslu ČR a Jan Ekl, výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR.

Další téma druhé sekce neslo název Green & Lean. Námořní přístav v polském Štětíně jako námořní bránu pro Českou republiku v ní představil předseda představenstva Námořního úřadu přístavů Štětín a Svinoústí Ryszard Warzocha. O spolupráci železniční a silniční dopravy hovořil člen představenstva ČD Cargo Pavel Lamacz. Význam datové komunikace jako příspěvku ke zvýšení efektivity pro zákazníka i dodavatele zdůraznila obchodní ředitelka OLTIS Group Slávka Kepková a možnosti inovace v železniční a kombinované dopravě i s příkladem logistického řetězce představil obchodní ředitel nadnárodní dopravní skupiny AWT Edin Sose.

Best Practice v supply chain

Řada zajímavých vystoupení nechyběla ani ve třetí sekci s názvem Best Practice v supply chain. Transport manager Petra Lippertová a logistics & engineering manager Wilfried Catalanotti ze společnosti GEFCO představili široký záběr logistických služeb GEFCO s příkladem konkrétního řešení zásobovacího řetězce pro výrobce textilu Camaieu. O přidané hodnotě v logistice hovořili Ján Držík a Brice Rouanet ze společnosti FM Logistic, o situaci na trhu logistických nemovitostí a možnostech, které z ní pro logistické firmy vyplývají, mluvil Tomáš Míček ze společnosti Point Park Properties. Ferdinand Hlobil z poradenské společnosti Cushman & Wakefield se ve svém vystoupení zaměřil na rostoucí význam e-shopů a Jan Bláha z Erste Group Immorent ČR se zamyslel nad aktuálními trendy ve financování industriálních nemovitostí.

Silniční nákladní doprava

Poslední sekce nesla název Silniční nákladní doprava. Sekci moderoval generální tajemník sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar, který současně využil této příležitosti k rozloučení, neboť ke konci roku odchází ze své funkce. Daniel Priban, jednatel a výkonný ředitel společnosti TimoCom, hovořil o zajištění bezpečnosti zásilek v silniční dopravě a Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi, představil možnosti, které pro spolupráci silničních a železničních dopravců skýtá obor kombinované dopravy. Konferenční část uzavřel Logistický Hydepark moderovaný Vladimírem Železným, ve kterém v řízených rozhovorech vystoupily významné osobnosti české logistiky.

V.I.P. Logistic Rendezvous

Večerní program patřil tradičně společenskému setkání s názvem V.I.P. Logistic Rendezvous. Vrcholem bohatého programu bylo vyhlášení prestižní ceny Gryf Supply Chain Award 2013 pro logistickou osobnost roku. Letos se jí stal prezident Svazu spedice a logistiky České republiky Martin Drábek (viz DN 48/13).

Pavel Toman

spinner