6. dubna 2015
City logistika už řadu desetiletí pomáhá zlepšovat dopravní obsluhu velkých měst a aglomerací. Velká města potřebují ke svému životu intenzivní dopravní obsluhu, která však vytváří v omezeném městském prostoru dopravní kongesce, brání efektivní distribuci zboží a zatěžuje životní prostředí. Vhodná aplikace city logistických principů dokáže nejen zmírňovat negativní vlivy silniční dopravy ve městech, ale také dopravním firmám snižovat náklady na přepravu a zvyšovat efektivitu jejich distribučních systémů.
V současné době směřují hlavní využívané principy city logistiky ve městech České republiky zejména k omezování vjezdu vozidel nad určitou hmotnost včetně výjimek pro zásobovací vozidla, případně k vyhrazování míst pro ně. Jedná se tak stále spíše jen o uplatňování regulace dopravy obsluhovaných oblastí než konsolidaci zásilek na vstupu do města, což je hlavní podstatou city logistiky.
V ČR chybí městská logistická centra, která byměla hrát hlavní roli při zásobování měst
Podle slov Ing. Pavla Mandy, jednatele poradenské společnosti INTENS Corporation, u nás scházejí například městská logistická centra. Ta by měla hrát hlavní roli při zásobování velkých měst pomocí konsolidovaných zásilek, což by umožnilo v maximální míře využívat kapacitu nákladního prostoru vozidel. Samotné stanovení citylogistických principů však nestačí. „Na jedné straně je nutné tyto principy zavést a na druhé je úspěšně vymáhat, dohlížet na nastavená pravidla,“ uvedl Ing. Pavel Manda. „Důležitým faktem je také přijatelnost ze strany samotných dopravců. Nestačí se však omezit pouze na dílčí opatření regulující dopravu. Z mého pohledu je nutné chápat city logistiku jako komplexní nástroj, který respektuje urbanistické členění daného území a záměr jeho využití. Tím myslím shodu představitelů města na takovémto záměru a s tím související ochotu a vytrvalost daný režim obsluhy území nastavit. Svědky jsme ale spíše stále se rozšiřujícího počtu nákupních center, která ničí obchodní potenciál přirozených center měst a ta v důsledku toho ,umírají‘. Žádnou významnější podobu city logistiky, jak ji lze vidět třeba v Německu či v Itálii, u nás stále nenacházím,“ zdůraznil Ing. Pavel Manda.
Inteligentní dopravní systémy jsou přirozeným nástrojem City logistiky
Součástí city logistického řešení dopravy ve městech mohou být také inteligentní dopravní systémy. Vzhledem k tomu, že city logistika v podstatě řeší dopravně-inženýrský problém, inteligentní dopravní systémy s ohledem na jejich rozsah a podstatu fungování představují vhodný nástroj pro tato řešení. Inteligentní dopravní systémy se tak přirozeně stávají nástrojem pro některé z principů city logistiky. „V přístupech k city logistice se může jednat především o nasazení dopravně-telematických aplikací spojených s dohledem (například kontrolou výšky vozidel, jejich aktuální hmotnosti), zádržnými systémy, rezervačními systémy poskytujícímu informace o aktuální obsazenosti vyhrazeného místa apod. Může se ale také jednat o naváděcí systém do citylogistického centra s ohledem na denní dobu,“ dodal Ing. Pavel Manda.
O opatřeních regulujících dopravu je nutno uvažovat v širším kontextu
V širším kontextu lze principy city logistiky spatřovat již například v časových oknech, ve kterých je umož-ňováno zásobování řešené oblasti, omezování hmotnosti vstupujících vozidel, vyhrazená místa pro zásobování atd. To jsou základní principy, které jsou nejjednodušší z pohledu jejich zavedení. Respektovat je však nutné i potřeby konkrétních dopravců zajišťujících přepravu zboží. Oni sami se již ze své podstaty činnosti snaží optimalizovat rozvoz zboží, a mohou tak principy city logistiky vnímat spíše jako překážku. Z toho důvodu je tak i nad těmi nejjednoduššími opatřeními regulace dopravy nutné uvažovat v širším kontextu.
Pavel Toman