„Nový průkaz dokládá kvalifikaci pracovníků obsluhujících manipulační techniku“

Miroslav Zelený (ČSMM-L) pro DN

Pracovníci, kteří v logistických skladech obsluhují manipulační techniku, mohou od počátku letošního roku prokazovat svou odbornou způsobilost novými dokumenty. Na přípravě dvojjazyčných, česko-anglických průkazů obsluhy motorových vozíků se podílela i Česká společnost pro manipulaci s materiálem – logistiku

(ČSMM-L). O nových průkazech jsme hovořili s jejím předsedou Miroslavem Zeleným.

„ČSMM-L o potřebě vytvořit dvojjazyčné průkazy hovořila již před více než rokem. Co vše bylo nutné učinit, aby se nové profesní dokumenty staly skutečností?“

„Naše společnost byla jedním ze spoluautorů tohoto projektu.

Iniciativa k němu vzešla z obou akreditovaných certifikačních orgánů (ČSMM-L a IVBP Brno), které v této oblasti dlouhodobě působí, a také od několika školicích středisek na Slovensku. Ve Slovenské republice je sice legislativa v této oblasti poněkud jiná než u nás, smysl věci je však stejný. Projekt se tak stal mezinárodním a v závěrečné fázi ho podpořili i představitelé orgánů státního odborného dozoru pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (BOZP) obou států. V současné době již nové průkazy vydávají a evidují akredi-

tované certifikační orgány, které v tomto systému pracují – naše sdružení ČSMM-L a IVBP Brno.“

„Jaký je smysl nových průkazů?“

„Potřeba vnést alespoň určitý řád do oblasti získávaní a prokazování kvalifikace obsluh technických zařízení. Mám na mysli taková zařízení, která nepatří do tzv. vyhrazených technických zařízení, i když ani v jejich případě není stav jistě ideální. Podnětem myšlenky vedoucí k novému průkazu však byly především informace o problémech s prokazováním kvalifikace, zejména u našich občanů, kteří chtějí pracovat s manipulační technikou v zahraničí.

Průkaz samozřejmě není samospasitelný, je pouze závěrečným produktem procesu výcviku, školení a přezkušování obsluh a udržování jejich kvalifikace. Klíčovým bodem projektu je proces výcviku a udržování získané kvalifikace a zajištění jeho důvěryhodnosti. Proto klademe velký důraz na věcný obsah osnov školení a jejich dodržování školiteli – instruktory a zkušebními komisaři, držiteli akreditovaných certifikátů. Jsem přesvědčen o tom, že právě opření projektu o akreditační normu ČSN EN ISO/IEC 17024 a její dodržování je zatím tím nejlepším, co pro realizaci tohoto záměru máme.

Nový průkaz umožňuje pracovníkům obsluhujícím manipulační techniku prokázat zaměstnavateli i dozorovým orgánům, že jsou pro svou práci odpovídajícím způsobem kvalifikováni. Podnikatelům přináší přiměřenou jistotu, že pro ochranu zdraví, životů i svého majetku udělali vše, co bylo třeba.

V současné době již nové průkazy vydávají a evidují akreditované

certifikační orgány

Od počátku bylo samozřejmě jasné, že je třeba řešit i další otázky, například srozumitelnost průkazu (mimo jiné i proto je dvojjazyčný), ochranu průkazu (vedeme evidenci vydaných průkazů), a že je třeba učinit další kroky ke sjednocení kategorizace vozíků a podobně.“

Klíčovým bodem projektu je proces výcviku a udržování získané kvalifikace

„Co vám působilo největší potíže při přípravě nových průkazů?“

„V průběhu práce probíhaly poměrně tvrdé diskuse, které jsou však běžné při každém projektování. Skutečné problémy byly a zřejmě i nadále budou při dalším prosazování projektu v praxi. Řada podnikatelů stále nechápe smysl BOZP – představuje pro ně jen nevítanou restrikci, která je stojí mnoho peněz. V této souvislosti bych uvedl slova mého kolegy Vladislava Čermáka, dipl. tech., který loni na semináři BOZP v Brně řekl: ,Je paradoxem, že za volant drahého osobního vozidla neradi pouštíme i zkušeného profesionála, protože se bojíme, že by ho mohl poškodit. Naproti tomu je běžnou realitou, že podnik svěří mladému, sotva teoreticky vyškolenému a v praxi nezkušenému pracovníkovi jeřáb v hodnotě třeba deseti milionů Kč.‘ Proto je třeba neustále vysvětlovat, že BOZP peníze firmě chrání, nikoli tahá z kapes.“

„Jaké jsou současné problémy, s kterými se ČSMM-L v oblastech svého působení setkává?“

„V současnosti nám působí problémy skutečnost, že se v přípravě odborné způsobilosti vyskytují i pracovníci (působící mimo systém akreditované certifikace), kteří nemají pro tato školení dostatečnou odbornou způsobilost. Do praxe proto mnohdy vstupují obsluhy vozíků, které nejsou dostatečně teoreticky vyškoleny a prakticky zaučeny. Někteří ,školitelé‘ mnohdy ještě nepostřehli, že existuje rozdíl mezi jednotlivými kategoriemi vozíků, a proto ani nepovažují za nutné provádět na nich potřebné praktické zaučení. Určitě můžeme tuto skutečnost považovat za jednu z příčin vzniku nehod s často značnými materiálovými škodami; v horším případě i s tragickými následky.“

Klademe velký důraz na věcný obsah

osnov školení a jejich dodržování

školiteli

„Co plánuje ČSMM-L do budoucna?“

„Naším hlavním záměrem je stabilizovat a dále rozvíjet naši současnou činnost. Za jeden z významných úkolů považuji především vytváření podmínek pro odbornou diskusi při posuzování problémů manipulace s materiálem a logistiky, legislativy a podobně. Počátkem příštího roku se sejde nejvyšší orgán ČSMM-L – konference. Stanoví směr dalšího vývoje a nové úkoly.

V současné době se rozbíhá diskuse o dalších oblastech, kde by společnost mohla začít nově působit. Zatím však ještě nemohu uvést konkrétnější informace.“

Pavel Toman

spinner