transport logistic 2009

Mnichov se připravuje na dvanáctý ročník

nejvýznamnějšího světového veletrhu dopravy a logistikyČtyři velké evropské veletrhy v oboru museli letos jejich pořadatelé zrušit, ale nejvýznamnější přehlídka dopravy a logistiky – mnichovský transport logistic – očekává v květnu přinejmenším stejný počet vystavovatelů a hostů jako při posledním „předkrizovém“ ročníku 2007. Pronajatá výstavní plocha se při dvanáctém ročníku akce dokonce o desetinu zvýší a poprvé překročí sto tisíc metrů čtverečních.

„Pro účast na transport logistic se i v současné turbulentní době rozhodly prakticky všechny významné podniky oboru,“ konstatoval koncem února na prezentaci veletrhu v tureckém Istanbulu člen obchodního vedení pořádající Messe München Eugen Egetenmeier.

Největší světový veletrh dopravy a logistiky v Mnichově podle jeho informací ve dnech 12. až 15. května přivítá 600 až 700 poskytovatelů logistických služeb, na 300 firem z oboru informačních technologií, 200 účastníků z oboru letecké dopravy zboží, stovku přístavů a zhruba stejný počet drážních společností. Celkový počet vystavovatelů bude sice srovnatelný s posledním ročníkem, ale zaujmou větší plochu. Aby jim mohl pořadatel vyhovět, rozšíří veletrh o další, již osmou halu nového mnichovského výstaviště.

„Když podniky hledí na náklady, soustředí se na veletrh, od nějž si slibují nejvyšší návratnost investovaných prostředků,“ naznačil Eugen Egetenmeier důvod, proč se pozice vrcholného světového veletrhu posiluje i v době hospodářských těžkostí.

Kromě toho se ovšem podle něj také před poskytovateli služeb právě v dobách hospodářského poklesu otevírají nové možnosti. Výrobní podniky hledají cesty k úspoře nákladů a roste jejich ochota outsourcovat logistické služby, což vytváří zajímavé nové obchodní příležitosti například pro smluvní logistiku, řekl.

Česko opět mezi největšími vystavovateli

Bienální svátek logistiky letos v Mnichově nabídne přehled všech relevantních trhů, aktuálních trendů a novinek v oblasti logistiky, dopravy, telematiky a souvisejících oborů. Stejně jako přede dvěma lety na něm budou významně zastoupeni i čeští vystavovatelé.

„Věřím, že Česká republika i letos zůstane mezi pěti největšími vystavovateli. Přes hospodářskou, lépe řečeno finanční krizi registrujeme rekordní počet jak českých (42), tak i slovenských vystavovatelů (10). Celkově se bude Česká republika prezentovat na výstavní ploše kolem 1000 m2 a Slovensko kolem 600 m2,“ uvedl minulý týden Ing. Jaroslav Vondruška z českého zastoupení Messe München.

Samostatně bude na veletrhu vystavovat 28 českých vystavovatelů, dalších čtrnáct využilo výhodnou nabídku na prezentaci v rámci národní české expozice. Díky finanční podpoře agentury CzechTrade získají za poplatek 30 tisíc Kč hotovou expozici o rozměru 9 m2 na klíč a přístup do společného VIP Czech Lounge s obsluhou a občerstvením.

Vedle společné české expozice největší stánky v Mnichově otevřou Čechofracht, ČD Cargo, OLTIS Group a ČSA Cargo.

České ministerstvo průmyslu a obchodu, které transport logistic pravidelně zařazuje na seznam akcí s oficiální českou účastí, vystavovatelům přislíbilo dotaci v průměrné výši ceny za 8 m2 výstavní plochy, tedy asi 35 tisíc Kč. Ministerstvo hradí i veškerou doprovodnou propagaci české účasti, mimo jiné i vydání speciální tištěné přílohy se seznamem českých vystavovatelů.

Doplňkem české expozice by se měl také letos stát Český den, který se při posledním ročníku osvědčil jako součást doprovodného programu veletrhu.

Vystavovatelé ze šedesáti zemí

Nejen Česká republika, ale i celá řada dalších zemí bude pokračovat v osvědčené tradici společných expozic, mimo jiné Belgie, Litva, Nizozemsko a Španělsko. Itálie bude zastoupena se svými regionálními logistickými centry, poprvé se společně představí francouzské přístavy. Vlastní expozice na veletrhu otevřou i jednotlivé spolkové země Německa, v nichž patří logistika ve-dle maloobchodu a automobilového průmyslu k oborům s největším obratem. K nejatraktivnějším expozicím bude nicméně zřejmě patřit společný pavilon Eurasia, v němž se letos poprvé spojí podniky z obchodní trasy Evropa – Asie, která se táhne přes střední Asii, Rusko, Střední východ až do jihovýchodní Asie. Dohromady do Mnichova přijedou vystavovatelé z celkem zhruba šedesáti zemí.

Reprezentativní diskusní fóra a konference

Veletrh transport logistic 2009 nabídne kromě široké palety produktů a služeb na stáncích vystavovatelů v osmi veletržních halách a na volném prostranství v průběhu všech čtyř dnů také špičkový doprovodný konferenční program s četnými mezinárodními fóry a kongresy, jejichž leitmotivem by letos měly být „zelená logistika“ a rizikový management globálních sítí.

Jedním z jeho vrcholů bude hned úvodní diskusní fórum, v němž si s německým spolkovým ministrem dopravy Wolfgangem Tiefenseem vymění názory na aktuální stav odvětví předseda německého Spolkového svazu logistiky BVL Reimund Klinkner, prezident koncernu Kühne + Nagel International AG Klaus-Michael Kühne, předseda představenstva Německé dráhy Hartmut Mehdorn, prezidentka Panalpina World Transport Holding Monika Ribarová a generální ředitel Generálního ředitelství pro dopravu a energetiku Evropské komise Matthias Ruete.

Čtvrtý ročník dvoudenní mezinárodní konference Air Cargo Europe do Mnichova přivede podnikatelské špičky a experty z oboru nákladní letecké dopravy, pátý ročník mezinárodního kongresu námořní logistiky mariLOG je zase jednou z hlavních událostí roku v diáři manažerů pří-stavních správ, rejdařů, přístavních spedic, lodních makléřů a překladových společností. Oba osvědčené formáty letos doplní novinka v podobě konference Eurasia.

Pokročilá fáze globalizace si žádá stále větší sítě a omezené energetické zdroje, změna klimatu zase vývoj alternativních pohonů a hospodářský pokles redefinování efektivnosti dodavatelských řetězců. To vše bude odrážet složení a obsah jednotlivých seminářů a diskusních fór. Z jejich bohatého programu lze jmenovat například kulaté stoly o potenciálu satelitního systému Galileo a na aktuální vnitroněmecké téma vládního plánu rozvoje nákladní dopravy a logistiky.

Společnou prezentaci Eurasia doprovodí první den konání veletrhu i odborná konference Eurasie – místo, které by měla změnit logistika. Odborníci na ní nastíní potenciál rozvoje dopravy a logistiky na spojení mezi Evropou a Asií přes Rusko a Kazachstán, především v souvislosti s pokračujícím přemísťováním výrobních kapacit z Evropy do Asie. Významná část doprovodného programu bude věnována vybraným zemím, například potenciálu logistického trhu v Brazílii, perspektivám Chorvatska jako multimodální křižovatky jihovýchodní Evropy a evropskému trhu budoucnosti – Turecku.

Luboš Spálovský

www.transportlogistic.de

www.expocs.cz

info@expocs.cz

spinner