29. září 2005
(Automotive), zasilatelství a kusová pozemní přeprava (Network) a dále logistika a nákladní námořní a letecká přeprava (Supply). Velkou devízou logistické firmy je podle jejích představitelů to, že dokáže pod jednou značkou skloubit prakticky všechny způsoby nákladní dopravy, které existují, tedy zejména silniční, železniční a námořní. V České republice je jejím největším zákazníkem kolínská automobilka TPCA, pro níž zajišťuje dodávku automobilových dílů od prvovýrobců z celé Evropy a také odvoz vyrobených vozidel. Díly pro vozy vyráběné v Kolíně přicházejí z továren na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Portugalsku, Francii a Velké Británii. Přibližně 80 procent dílů, z nichž vzniká nový automobil, však dodávají české firmy. V praxi to znamená, že do Kolína denně přijíždějí desítky kamionů, neboť drtivá většina dodávek se děje prostřednictvím silniční dopravy. Jako základní sběrná místa pro veškeré logistické přepravy nejen pro TPCA slouží momentálně na území ČR Praha (průmyslová zóna v Čestlicích), Kolín a Brno. Jen středisko v Praze zpracuje měsíčně zhruba 450 přepravních kontraktů pro řadu zákazníků, jako například Koyo Steering, Dura Automotive či Kimberly Clark.
Vozí se i z továrny Nové distribuční centrum GEFCO v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry zajišťuje rovněž distribuci vozů Peugeot a Citroën ve směru do západní Evropy. Denně se v něm expeduje kolem 500 vozidel, maximální kapacita je přitom zhruba dvakrát větší. Automobilka TPCA by měla naplno rozjet výrobu do konce letošního roku. Pak bude denně vyrábět kolem tisíce vozidel. Dvě třetiny z nich by měly tvořit vozy značek Peugeot a Citroën a expedovat je bude právě GEFCO. S posledním kolínským výrobcem, značkou Toyota, zatím logistický partner spolupracuje pouze při distribuci vozidel do Itálie, do dalších zemí je vyvážejí jiné firmy. Kolínské distribuční centrum se zaměřuje také na prodej vozů českým zákazníkům. Centrum o rozloze 24 hektarů má celkovou kapacitu až 10 tisíc vozidel. Peugeot a Citroën takovou kapacitu nepotřebují, GEFCO proto jedná i s dalšími importéry vozidel. Uvažuje také o tom, že by se ČR mohla stát jeho distribučním centrem pro střední Evropu, hlavně pro Slovensko, Maďarsko a Polsko. V kolínském distribučním centru pracuje zhruba 125 osob, z nichž asi 50 jsou zaměstnanci GEFCO; zbytek tvoří brigádníci a zaměstnanci agentur. S rozvojem výroby v TPCA se očekává i nárůst počtu pracovníků společnosti.
Automobilová logistika dá zabrat Logistiku zaměřenou na dodávání dílů pro výrobu nových automobilů do Kolína má v GEFCO na starosti Christian Zbylut, výkonný viceprezident pověřený vedením skupiny sběrné a kusové silniční přepravy. Podle jeho slov patří logistika pro automobilový průmysl k vůbec nejtěžším v oboru. Výrobci automobilů totiž nedisponují žádnými skladovacími prostory na skladování většího množství potřebných dílů a dodávky dílů tedy musí být naprosto přesně naplánovány. Stanovený časový harmonogram se navíc musí tvrdě dodržovat, protože případný výpadek by mohl výrazně ovlivnit výrobu nových vozidel. „Musíme shromáždit obrovské množství dílů od celé řady výrobců, samotná montáž nového vozu pak trvá několik hodin,“ uvedl Christian Zbylut. V této souvislosti si postěžoval na to, že v současné době ještě nejsou zcela rozvinuty všechny sítě mezi jednotlivými zeměmi střední a východní Evropy. Konkrétně vypadá výroba nového automobilu z hlediska logistiky tak, že od všech dodavatelů (pouze evropských) svezou kamiony díly do kolínské továrny, kde se vyrobí nový vůz značky Peugeot nebo Citroën. Hotové vozidlo skončí v distribučním skladu firmy GEFCO, kde se naloží znovu na kamion nebo na železniční vůz a směřuje do dalších překladišť. Pokud jsou jeho zákazníci z Brazílie či Argentiny, čeká vůz cesta do francouzského přístavu v Le Havre, odkud pokračuje lodí do Jižní Ameriky. Zvládnout tak náročnou logistiku by samozřejmě nešlo bez stálého zlepšování informačních a komunikačních technologií. GEFCO se podle svých představitelů zaměřuje zejména na pokrok v oblasti bezpečnosti přepravy a její kvality a zvyšování rozsahu nabízených služeb. Přestavba informačního systému společnosti vedla k vytvoření tak zvaného ERP (podnikového plánování zdrojů) pro integrovanou operační logistiku ve všech dceřiných společnostech skupiny. Tento nástroj pokrývá celou délku logistického řetězce bez ohledu na požadavek zákazníka a zemi, z níž pochází. Informační systém GEFCO dokáže přímo generovat návrhy na zlepšení přepravy a logistiky, portál GefcoNet zákazníkům zase umožňuje sledovat každou etapu operace s jejich zásilkou (objednávku, uskladnění, dopravu či dodání). Zákazník může do systému v případě potřeby zasáhnout a svůj požadavek změnit. Tomáš Johánek