18. dubna 2012
V polovině března se ve švýcarském Curychu každoročně scházejí speditéři ze světové Federace spedičních svazů (FIATA). Nechybějí mezi nimi ani zástupci České republiky, které na zasedání reprezentuje Svaz spedice a logistiky ČR. S výkonným ředitelem SSL ČR Ing. Janem Eklem jsme po skončeném zasedání hovořili o aktuálních otázkách, o nichž se letos v Curychu nejvíc mluvilo.
„Sešli se letos zástupci FIATA v Curychu v hojném počtu?“
„Jarní zasedání federace FIATA mělo, stejně jako každým rokem, především pracovní charakter. Po poněkud rozpačitém světovém kongresu organizace loni na podzim v Káhiře mne potěšilo pozitivní naladění účastníků a také jejich hojná účast. Letos jich přijelo do Curychu zhruba 370, což je na jarní zasedání opravdu pěkné.
Curyšské zasedání vedli nový prezident, Singapurec Stanley L. Hwee Hong, a nový generální ředitel FIATA Marco Sorgetti. Za Svaz spedice a logistiky ČR jsem se do Bruselu vydal já spolu s předsedou pracovní skupiny SSL pro právní pro-blematiku JUDr. Milošem Pohůnkem a účastnili jsme se jednání ve skupinách FIATA. Ve skupinách zasedají zástupci národních asociací, kteří se scházejí několikrát ročně nezávisle na jednání vedení světové organizace speditérů a připravují návrhy, kterými se pak FIATA dále zabývá.“
„Jakými otázkami se zabývala například skupina pro silniční dopravu?“
„Z této skupiny vzešla v Curychu konkrétní výzva: aby státy otevřely silnice pro neomezenou kabotáž. Tato myšlenka je samozřejmě zajímavá především pro země střední a východní Evropy včetně České republiky, ovšem zástupci západních zemí neskrývali obavu z narušení dopravního trhu kvůli nižším mzdovým nákladům na východě.
Pokud jde o silniční dopravu, FIATA se na nás obrátila s žádostí o zástupce do pracovní skupiny. Po dosti náročném hledání vhodné osoby, která musela mít nejen přehled a zkušenosti v oboru a koncepční myšlení, ale také odpovídající jazykové vybavení, se naším delegátem stal obchodní ředitel děčínské logistické společnosti Bohemia Cargo Martin Mach. Pokládám to za velmi dobrou volbu. Nový člen pracovní skupiny pro silniční dopravu FIATA se již aktivně zúčastnil zasedání. Přejeme mu hodně úspěchů a předpokládáme, že bude pro pracovní skupinu velkým přínosem.“
„Silničních témat ovšem v Curychu zaznělo více…“
„Speditéři volali po povolení provozu dlouhých souprav v celé Evropě. Ačkoli jsou již v běžném provozu v některých neevropských zemích, například v Austrálii, v Evropě se s nimi běžně setkáme zatím jen ve Skandinávii, jinde mohou jezdit pouze se zvláštním povolením. Speditéři a silniční dopravci by zavedení dlouhých souprav uvítali, neboť umožňují ekonomickou přepravu. Pro tzv. megasoupravy ovšem nemají zatím plné pochopení třeba Německo, Francie či státy Beneluxu, tedy země, kde je silniční doprava značně přehuštěná a dlouhé těžké soupravy by se mohly stát překážkou i hrozbou bezpečnosti provozu.
Obecně lze říci, že v Evropě je podpora dlouhým soupravám dosti opatrná, megasoupravy totiž pochopitelně představují spíše opak k jinak prosazovanému převodu zboží ze silnice na železnici. FIATA se však k zavádění megasouprav staví kladně a přijala stanovisko, že podpoří země, které by se rozhodly tato vozidla povolit.
Na jednání pracovní skupiny pro silniční dopravu FIATA dále zaznělo, že se v zemích Evropské unie konečně začíná uvažovat o harmonizaci pokut. Pokládám to za docela důležité téma, ovšem jsem v této věci spíše skeptický – když si uvědomím, že dosud nebylo sjednoceno ani dopravní značení na silnicích. Ale věřím, že pomalu se to vše bude měnit.“
„O čem se hovořilo na jednání dalších skupin?“
„Skupina pro železniční dopravu položila důraz na podporu budování infrastruktury v jednotlivých zemích. Ačkoliv je železnice stále preferována, rozvoj její infrastruktury neodpovídá potřebám dopravy.
FIATA proto bude podporovat národní projekty jednotlivých zemí v oblasti rozšiřování železniční sítě, zejména budování koridorů, nových tratí a podobně.
Rovněž železniční skupina sdružení FIATA má vlastního českého zástupce. V současné době je jím Radim Procházka z ČD Cargo, ovšem FIATA nám nabídla místo ještě pro dalšího zástupce z České republiky, o které se v současnosti uchází AWT Čechofracht. Český hlas bude tedy na zasedání světové organizace speditérů výrazně slyšet.
V námořní dopravě jsou stálicí jednání Rotterdamská pravidla. Pokud jde o proces jejich přijímání, nenastal zatím žádný velký pohyb. Nová pravidla nesou podpis 21 zemí a mohou se pochlubit zatím jen španělskou ratifikací. Všichni nicméně čekají, kdy Rotterdamská pravidla ratifikují Spojené státy a Čína, protože pak se celý proces ratifikací zřejmě dá do pohybu. Je ovšem třeba připomenout, že i přijímání již existujících dohod trvalo velmi dlouhou dobu.“
„Stálicí však nejsou pouze Rotterdamská pravidla, ale také otázky bezpečnosti. Hovořili speditéři rovněž o vývoji kontroverzního požadavku na stoprocentní skenování kontejnerů?“
„O požadavku na stoprocentní skenování kontejnerů mířících do USA se vede dlouhá diskuse. Američané chtějí skenovat naprosto všechny kontejnery a předpokládají, že by se o to postaraly odesílající přístavy. Ovšem provozovatelé přístavů a rejdaři i obchodníci se proti tomuto jejich požadavku bouří, protože jeho důsledné dodržování by znamenalo značné zdržování pohybu zboží. Obávají se samozřejmě také vysokých výdajů na pořizování potřebného vybavení, jako jsou třeba skenovací rámy a podobně.
Zatím to však vypadá tak, že by vývoj mohl jít i jinou cestou. Zřejmě se bude stále více využívat postupů, jako je předhlašování, či systému prověřených partnerů (AEO, C-TPAT). Začínají se rovněž objevovat nové systémy pro vyhodnocování rizikovosti zásilek pomocí velmi sofistikovaných počítačových programů a jejich následné fyzické kontroly. V tuto chvíli se tedy zdá, že se avizovaný termín zavedení stoprocentní kontroly 14. června 2014 nedodrží.“
„Jakými dalšími otázkami se speditéři v Curychu zabývali?“
„Na pořadu jednání se ocitla například digitalizace dokumentů FIATA – FBL, FCR, FWB. Speditérská federace má na digitalizaci těchto dokumentů velký zájem. Členské svazy FIATA s tímto trendem vyjádřily souhlas a curyšské zasedání rozhodlo zahájit na toto téma konkrétní jednání s Mezinárodní obchodní komorou (ICC) a s Konferencí OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD).
Tradičně dobře byla navštívena pracovní skupina pro vzdělávání. Zejména rozvojové země projevují stále rostoucí zájem o podporu studia speditérů.
Na závěr setkání v Curychu zaznělo, že letošní světový kongres FIATA se uskuteční v Los Angeles v USA, příští rok bude vrcholnou akci světové spedice hostit Singapur a v roce 2014 se speditéři sejdou v Berlíně.“
Pavel Toman