Ing. Jiří Kladiva (SSL) pro DN

„Na Bali jsme byli příjemně překvapeni značným zájmem o Českou republiku“

O kongresu Světové federace národních spedičních svazů FIATA, který na přelomu září a října hostil indonéský ostrov Bali, jsme hovořili s jedním z jeho českých účastníků – výkonným ředitelem Svazu spedice a logistiky ČR ing. Jiřím Kladivou.

„Kdo všechno se zúčastnil jednání kongresu na Bali za Českou republiku?“

„Ve smyslu našeho plánu na letošní rok se kongresu za SSL účastnil předseda SSL Martin Drábek a já. Přijelo ovšem i několik zástupců českých firem, které jsou přidruženými členy FIATA.“

„Jaký byl příspěvek české delegace k jednání speditérské unie?“

„Přijeli jsme na kongres se třemi tématy. Za prvé, v pracovní skupině Evropa jsme otevřeli otázku NCTS, tedy clení v tranzitním režimu, protože jsme chtěli v této věci slyšet informace od některých zástupců západních zemí. V diskusi následující po našem příspěvku se projevila dosti rozdílná stanoviska – v některých zemích jsou se systémem spokojeni, v jiných nikoli. Pro nás bylo cenné to, že jsme získali přehled o situaci přímo z úst zástupců jednotlivých evropských svazů.

Další náš příspěvek byl určen pro skupinu jednající o odborné výchově. V něm jsme vyslovili připomínky k organizování světové soutěže o cenu mladého speditéra. Podle našich zkušeností jsme doporučili určitá zlepšení, která byla po následné diskusi a upřesňování stanovisek zapracována do příslušných materiálů. Naším cílem bylo, aby se soutěž nestala záležitostí velkých hráčů v oblasti logistiky, ale otevřela se i pro takzvaný střední stav. Vždyť FIATA je celosvětovou organizací právě tohoto středního stavu, zatímco skuteční obři našeho oboru mají svou vlastní skupinu.

A nakonec jsme ve skupině pro nebezpečné zboží kongres informovali o zřízení naší pracovní skupiny pro bezpečnostní poradce. Ukázalo se, že je to vlastně první taková skupina na světě a žádný jiný svaz ji nemá. Tato naše iniciativa vzbudila u účastníků značný zájem a museli jsme opakovaně vysvětlovat, jak naše skupina pracuje.

Obecně mohu konstatovat, že jsme byli příjemně překvapeni zájmem o Českou republiku, s nímž jsme se na Bali setkávali. Přivezli jsme například několik balíků našich informačních materiálů a účastníci si je rozebrali prakticky již během prvního dopoledne. Zájem zahraničních firem o spolupráci s partnery v ČR je opravdu velký.“

„Co bylo největším úspěchem indonéského zasedání kongresu FIATA?“

„Vzhledem k nepříznivým okolnostem byl vlastně úspěchem už sám fakt, že se kongres vůbec konal. Letos byla jeho příprava nesmírně klopotná a jednu chvíli nebylo vůbec jasné, zda se FIATA na tomto místě bude moci sejít: nejdříve se v asijském regionu včetně Indonésie objevila epidemie nemoci SARS, která vystrašila světovou veřejnost, a krátce nato vypukla válka v Iráku. Všichni jsme si rovněž až příliš dobře pamatovali krvavé atentáty, k nimž došlo právě na ostrově Bali a při nichž zahynulo velké množství lidí. Za těchto okolností bylo indonéské

zasedání kongresu skutečně ohroženo.

Nakonec však navzdory všem nepříznivým předpovědím na Bali přijelo 600 delegátů z více než sedmdesáti zemí. Stále to bylo sice o něco méně, než je běžné, ale i tak byla účast dostatečně reprezentativní. Organizátoři byli skvělí, dokázali zajistit bezpečnost na velmi vysoké úrovni a speditéři ukázali, že se nebojí přijet.“

„Jedním z projednávaných témat byly problémy spojené se zvyšováním bezpečnosti přepravy v USA. Měli k postupu amerických úřadů delegáti závažné připomínky?“

„Přivezli jsme z Bali o této problematice velmi rozsáhlé informace a už jsme o nich jednali i na domácí půdě, konkrétně na zasedání našeho klubu námořní přepravy. Všechny naše firmy i celá odborná veřejnost nyní mají možnost se s těmito informacemi seznámit. Pro řadu z nich to může mít velký význam: neznalým totiž hrozí nebezpečí z prodlení, neboť americký zákon začne platit zřejmě ve velmi krátké době, jakmile skončí připomínkové řízení. Některá opatření navíc platí už letos, americké úřady například již uplatňují takzvanou dvacetičtyřho­dinovou předhlašovací lhů­tu.

Opatření se týká obrovského množství zásilek, vždyť jen námořních kontejnerů, které jsou potenciálním prostředkem k pašování zbraní do USA, přichází do této země každým rokem na 11 miliónů. Ovšem, když se americká vláda rozhodne uplatňovat určitá opatření v otázce dovozu na své území, pak tomu tak bude a nikdo na tom nic nezmění. FIATA jako nevládní organizace těžko může kterékoli vládě cokoli přikazovat, takže veškeré připomínky mají jen charakter doporučení.“

„V čem spatřovali účastníci konference hlavní problémy?“

„Například se ptali, zda způsob, který USA zvolily k dosažení protiteroristických cílů, je pro tento účel optimální, a zda není spojen s nadměrnými byrokratickými opatřeními. Například když elektronicky nahlásíte, že posíláte lodí z Hamburku na území Spojených států nějaké zboží, a oni s tím během dvou minut vysloví souhlas, pak se přímo vnucuje otázka, zda během těchto dvou minut dokázali američtí bezpečnostní pracovníci skutečně něco prověřit, anebo zda nejde jen byrokratickou hru. Existují na to různé názory, jak se ostatně ukázalo přímo na kongresu.

Je ovšem ještě další věc, která vůbec není nevinná. Týká se hloubky údajů, které americká strana vyžaduje, aby bylo možné zásilku do Spojených států poslat. A v této věci se někteří delegáti na velkém fóru kongresu FIATA vyjadřovali dosti nezaobaleně, a na leteckém fóru dokonce od předsednického stolu padla slova o nové formě obchodní špionáže, kterou tato opatření údajně umožňují. Například v námořní dopravě mají být zveřejnitelné údaje na konosamentu, což znamená, že tímto způsobem budou informace o výrobci, ceně, druhu či množství dováženého zboží zcela dostupné konkurenci. V mnoha našich členech tato záležitost vyvolává velmi nepříjemný pocit, a i proto se snažíme americké úřady přesvědčit, aby provedly změnu a tyto velmi citlivé údaje nakonec označily za důvěrné. O tom všem se na Bali vedla velmi podrobná a intenzivní jednání.“

„Zazněly na konferenci ještě další zajímavé informace?“

„Od vedení British Airways jsme vyslechli celkovou prognózu letecké nákladní dopravy a informaci, že letecké společnosti v posledních dvou letech vykázaly ztrátu 30 miliard USD. Představitel IATA zase uvedl, že letecká doprava se vzpamatovává značně nerovnoměrně, v některých oblastech ano, jinde zatím příliš ne. Z oblasti námořní dopravy byla představena studie, podle níž skončí pokles sazeb a ceny se začnou zvyšovat. V Rusku začíná Transsib vážně konkurovat námořní dopravě, a to třeba i z hlediska bezpečnosti. Německá delegace zase delegáty informovala, že se z mýtného stává fraška a jeho zavádění bylo příliš uspěchané. To představuje i vážný politický problém. V oblasti informačních technologií se hovořilo o některých nových systémech v rámci logistických řetězců a elektronické kontroly zásilek.“

„Přivezli jste si z kongresu FIATA konkrétní podněty, které budete moci využít ke své práci?“

„Velmi na mě zapůsobila jedna věc, kterou pokládám pro budoucnost za velmi přínosnou právě pro náš region. Na kongresu zasedalo několik odborných fór věnovaných problematice logistiky a dopravy v oblasti, která se nyní nazývá jako ASEAN plus 3. Samotný ASEAN je sdružením jedenácti zemí regionu jihovýchodní Asie, třemi dalšími přidruženými zeměmi jsou Čína, Japonsko a Indie. Dohromady v těchto čtrnácti zemích žije tři a půl miliardy lidí a vytváří se v nich obrovský společný hospodářský prostor, který je zcela neporovnatelný s Evropskou unií. Ta bude mít i po přijetí nových zemí jen nějakých 350 miliónů obyvatel…

Za dva či za tři roky se má konat kongres FIATA v Číně. My jsme přivezli velké množství kontaktů na firmy a lidi z této dramaticky se rozvíjející asijské oblasti, která možná za nedlouhou dobu bude představovat nejdůležitější ekonomický prostor světa a už dnes je pro nás velice zajímavá.

A zajímavá pro nás byla i řada poznatků z jednotlivých zasedání. Velmi nás například zaujaly kanadské zjednodušené spediční podmínky. V Kanadě se usnesením parlamentu nesmírně zjednodušily všechny předpisy a také standardní spediční podmínky se zkrátily na polovinu původního rozsahu. Jedná se zřejmě o opatření na podporu přistěhovalců, kteří se často nedokáží orientovat ve složitých právních předpisech. Tak jim to prostě důkladně zjednodušili. Nebylo by něco takového možné i u nás?“

„Jakým způsobem tedy SSL zapracuje konkrétní poznatky z kongresu do své pravidelné agendy?“

„Teď probíhá naše každoroční podzimní šňůra třinácti zasedání pracovních skupin. Zatím je účast velice slušná a my se při nich snažíme využívat právě poznatků z kongresu. Kromě již zmíněného námořního klubu jsme jednali i o celní problematice. Světová celní organizace přišla s řadou námětů, jednou z nich je zavádění celosvětového číselníku pro zásilky, aby je bylo možné od samého počátku identifikovat.

V oblasti letecké dopravy, ale i v dalších dopravních odvětvích jsme dostali určité varování, týkající se kontejnerů. Ze strany pojišťoven letos často zaznívá kritika, že kontejnery bývají špatně naloženy a způsobují problémy při nakládání na loď i při vlastní plavbě. Například letos v létě spadlo v Tichém oceánu při nevelké bouři z jedné kontejnerové lodi do moře nějakých padesát kontejnerů, což pro pojišťovny představovalo velkou ztrátu. Podobným problémem je vysoká ,rozbitnost‘ leteckých kontejnerů, která následně způsobuje jejich nedostatek.“

„Čím se bude zabývat SSL v nejbližších měsících?“

„Posledních zhruba dvanáct měsíců jsme se velmi intenzivně věnovali problematice EU. Přišli jsme s iniciativou jedenácti svazů a podepsali společnou rezoluci. Spolupráce funguje a naše podniky díky tomu získávají pravidelně informace. V opačném směru je to však stále problém. Co vědí firmy v EU o nás? Podíváme-li se do zahraničního odborného tisku, jak píše – či spíše příliš nepíše – o spedičním a logistickém oboru v České republice, je bilance velmi smutná. Informace o nás v Evropě prostě chybějí. A netýká se to jen ČR, ale v podstatě všech přistupujících ze­mí.

Chceme tento stav radikálně zlepšit a budeme se snažit dodávat pravidelně informace do významných zahraničních sdělovacích prostředků o všem významném, co se u nás v oboru spedice a logistiky děje. Součástí této iniciativy bude i rozsáhlá inzertní kampaň, kterou chystáme na období před vstupem.“

Pavel Toman

spinner