FIATA

Na jednání FIATA v Curychu nechyběla česká stopa

Na jednání FIATA v Curychu nechyběla česká stopa

Každý rok v březnu zamíří zástupci speditérských organizací z celého světa sdružení ve Federaci spedičních svazů (FIATA) do švýcarského Curychu na pracovní zasedání. Speditéři na víkendové akci hovoří o aktuálních otázkách spedice, logistiky i dopravy obecně. Letošní curyšské setkání se neslo ve znamení přípravy na vrcholnou událost světové spedice a logistiky – zářijový kongres FIATA, který se uskuteční v Tchaj-peji na Tchaj-wanu. Na pracovním setkání byla česká spedice zastoupena Svazem spedice a logistiky ČR. Do Curychu přijeli výkonný ředitel svazu Ing. Jan Ekl a předseda pracovní skupiny SSL pro dopravní právo JUDr. Miloš Pohůnek.

Mezinárodní nevládní organizace FIATA založená ve Vídni v roce 1926 bývá nazývána architektem světové dopravy. FIATA v současné době sdružuje sto národních speditérských svazů. Za každou zemi světa je ve federaci přítomna vždy jen jedna organizace typu Svazu spedice a logistiky. Členové FIATA zastupují zhruba 40 tisíc spedičních a logistických firem s přibližným počtem osm až deset milionů pracovníků.

Českou delegaci bylo v Curychu slyšet

První den zasedání jsou účastníci rozděleni do čtyř skupin podle světadílů, (Evropa, Afrika/Střední východ, Asie/Pacifik a Amerika) a na programu skupin jsou otázky regionů. „Sekci Evropa vede dr. Ivan Petrov, který je velkým příznivcem naší republiky. Na pozvání českého svazu se již před čtyřmi lety zúčastnil jednání představenstva SSL ČR. Tentokrát do Curychu přiletěl právě z Prahy, kde se účastnil Mezinárodní konference železniční dopravy ERRIC/IRFC 2015, která se uskutečnila pod organizačním vedením společnosti OLTIS Group,“ uvedl Ing. Jan Ekl.

Výkonný ředitel SSL ČR v sekci Evropa přednesl na základě žádosti sekretariátu FIATA prezentaci o vývoji logistiky v České republice. Ing. Jan Ekl v krátkém přehledu podtrhl geografickou pozici ČR ve středu Evropy, zdůraznil vysokou kvalifikovanost a odbornost pracovní síly v ČR nejen v logistice, ale i dalších oborech a upozornil na stále se zvětšující kapacitu skladových prostor, která představuje dobrou příležitost pro distributory zboží po celé Evropě. „Vyjmenoval jsem přednosti a pozitiva ČR pro logistiku a spedici, dobré napojení na evropskou dálniční síť, husté železniční pokrytí ČR a spojení s nejdůležitějším přístavem Severního moře Hamburkem. Zdůraznil jsem, že doprava a logistika v České republice mají stále ohromný potenciál k dalšímu růstu,“ řekl Ing. Jan Ekl.

Další český příspěvek zazněl v programu informací ze zahraničí. Po vystoupení zástupce Číny na téma daň z přidané hodnoty v mezinárodním obchodu informoval JUDr. Miloš Pohůnek o změnách, které do práva České republiky od začátku loňského roku přinesl nový občanský zákoník. Pozorně naslouchajícím účastníkům JUDr. Miloš Pohůnek vysvětlil zejména ty změny právních pojmů, k nimž došlo v oblastech, které se týkají zasilatelů, logistiky, skladování a podobně.

Německá minimální mzda je téma v současnosti probírané snad téměř všude. Nevyhnulo se ani curyšskému jednání FIATA. Podle očekávání se k minimální mzdě rozpoutala rozsáhlá debata, ve které zazněla všechna známá fakta o fungování (či nefungování) systému. V jedné řadě k této věci přednesli připomínky k tomuto podle většiny „nepřípustnému kroku“ zástupci Slovenska, Polska i České republiky. Nakonec se i zástupci německého spedičního svazu s ostatními shodli na tom, že jde o nepřipravený a velmi sporný čin německé administrativy.

Pavel Toman

spinner