Podnikatelské svazy

Na setkání podnikatelských svazů zazněla současná palčivá logistická témata

V říjnu se v Praze uskutečnilo již druhé letošní setkání představitelů podnikatelských svazů v české dopravě a logistice, tentokrát pod záštitou Svazu dopravy. Na setkání zazněla řada aktuálních informací z Evropské unie. Z informačního materiálu jsme vybrali některé body.

Svazy odesílatelů celého světa ostře kritizují nový bezpečnostní zákon USA, podle nějž se musí všechny letecké zásilky od roku 2010 a námořní kontejnery od roku 2012 před nakládkou podrobit rentgenové kontrole. Generální tajemnice bruselské Evropské odesílatelské rady (ESC) (European Shipper’s Council) Nicolette van der Jagtová uvedla, že „tím na odesílatele přecházejí velké náklady, které nakonec musí zaplatit spotřebitelé“. Nizozemský svaz odesílatelů (EVO) si klade otázku, zda se nejedná o překážku v obchodu, kterou se bude muset zabývat Světová organizace pro obchod.

Problémy s paletovými pooly

Speditéři sběrných služeb v Hamburku chtějí skončit s paletovým poolem europalet. Škody způsobené krádežemi a rozbíjením europalet a přepravních skříní dosahují milionové výše. Navrhují proto, aby němečtí speditéři vystoupili z paletového poolu. Hamburští speditéři sběrného zboží ročně utrpí jen kvůli krádežím a zničením palet a přepravních skříní ztráty mezi 1,5 až 2,5 milionu €. Cílem iniciativy není skončit s pou-žíváním europalet; speditéři je však považují nikoliv za dopravní prostředek, ale za balicí materiál. To zavazuje odesílatele a musí s tím počítat příjemce.

V SRN chybějí vystudovaní logistici

Podle analýzy Berlínské univerzity by muselo v SRN opouštět vysoké školy každoročně o pět tisíc absolventů navíc, aby se vyrovnal nedostatek pracovníků v logistice s vysokoškolským vzděláním. Logistika v SRN potřebuje ročně zhruba dvanáct tisíc odborných sil, aby se mohla vyrovnat s ročním nárůstem logistického trhu, který se nyní pohybuje kolem šesti procent. V současnosti však vysoké školy v Německu vychovávají ročně jen asi tři tisíce logistiků.

Na silnici nové možnosti, ale i problémy

Dosud největší podporu pro šedesátitunové silniční soupravy Eurokombi o délce až 25,25 metru zaznamenávají v Nizozemsku, kde by mohly ideálně sloužit pro dopravu řezaných květin a sazenic do Německa. Vyplývá to z výsledků dotazníkové akce, kterou letos uspořádal nizozemský Svaz odesílatelů a logistiky (EVO) a které se účastnilo 31 firem. Respondenti u dlouhých souprav oceňovali nikoliv vyšší hmotnost, nýbrž větší ložný prostor. Zvýšením kapacity by bylo možné ušetřit jenom u dotázaných podniků každý týden 132 jízd nákladních vozidel.

V Německu existují k zavedení souprav Eurokombi v jednotlivých spolkových zemích různá stanoviska. Evropské železnice a operátoři kombinované dopravy se staví silně proti a Evropská komise zadala vypracování podrobné studie o dopadech, které by povolení dlouhých silničních souprav přineslo.

Další palčivou otázkou je nedostatek parkovacích míst pro řidiče nákladních vozidel, na který si stěžují zejména v Německu. Od zavedení nových dob řízení a odpočinku se citelně zvýšil nedostatek odstavných míst pro nákladní automobily na odpočinkových zařízeních a řidiči mají problémy s dodržováním pracovních přestávek.

Přetížené námořní přístavy

Již od srpna účtuje poskytovatel kontejnerové logistiky Contargo čekací paušál 15 € za kontejner pro některé terminály v Antverpách a Rotterdamu. Podnik tak reaguje na přetrvávající problémy s odbavením kontejnerových říčních lodí v těchto námořních přístavech. Také společnosti Wincanton a Rhinecontainer chtějí začít od příkazců požadovat příplatek 15 € za kontejner. Celkově vede přetížení námořních přístavů severozápadní Evropy a USA k prostojům námořních lodí, ovlivňuje jejich nedostatek v provozu a směřuje ke zvyšování sazeb. Přetížená bývá i doprava kontejnerů z přístavů do vnitrozemí. Ing. Jiří Kladiva

CBC/SSL

CO SE CHYSTÁ V EVROPSKÉ UNII Konzultace k emisní normě Euro 6 pro silniční vozidla. Evropská komise plánuje na konec letošního roku předložení balíku opatření ke snížení škodlivých emisí z nákladních automobilů a autobusů. Před vypracováním konečného návrhu pro normu Euro 6 požádala komise všechny zainteresované skupiny, aby se vyjádřily k budoucím mezním emisním limitům. Konzultace obsahuje více scénářů pro různě přísné mezní hodnoty. Postihy dopravních přestupků bez hranic již v příštím roce. Při předložení informace o statistice dopravní bezpečnosti za loňský rok sdělil dopravní komisař EU Jacques Barrot, že již několikrát oznámený návrh příslušné směrnice bude s jistotou k dispozici do konce letošního roku. Vzájemné uznávání katalogů pokut a kontrolních systémů nyní ověřuje generální ředitelství EK pro spravedlnost a správu. Konzultace ke změně systému DPH. V rámci současných debat o koordinované strategii boje proti podvodům s DPH se některé státy vyslovovaly pro možnost změny systému DPH s ohledem na možné zavedení optimálního mechanismu účtování platby reverse charge). Koncem srpna Evropská komise zahájila veřejnou konzultaci k tomuto tématu s cílem zjistit pohledy a názory obchodní sféry. Evropský parlament a obchod s leteckými emisemi. Ve výborech EP probíhalo projednávání zamýšleného zařazení letecké dopravy do obchodu se škodlivými emisemi. Rozhodnutí o tom, kdy a jak to provést, padlo v listopadu v rámci hlasování v plénu parlamentu. EP chce jasné lhůty pro schvalování železničních vozidel. Vyslovil se pro to dopravní výbor Evropského parlamentu. Je-li například lokomotiva uznána v jedné členské zemi, měly by ostatní členské země vystavené certifikáty v co největší míře uznávat. Dodatečné předpisy se mohou týkat pouze ověření konformity, na to však může být nárok maximálně po dobu osmi měsíců. Jsou-li dané lhůty překročeny, platí uvedení vozidla do provozu jako povolené.

spinner