11. května 2015
Koncem března ve francouzském Châtellerault představily společnosti Linde Material Handling (Linde MH) a Balyo nové robotické vozíky Linde Robotics. První modely, robotický stohovací vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC L HP a robotický tahač Linde P–MATIC, již byly uvedeny na trh a další budou následovat. Nové vozíky s technologií „driven by Balyo“ jsou vhodné pro nejrůznější aplikace ve skladech a v logistice a mohou být připojeny k systémům pro řízení skladů WMS a ERP systémům.
Robotizované vozíky tak již směřují k vizi Industry 4.0, která předpokládá, že v budoucnu by se stroje mohly z velké části samostatně organizovat a vzájemně mezi sebou komunikovat. Zavádění robotických skladových řešení je vhodné především pro firmy, jejichž manipulační procesy mají nízkou přidanou hodnotu, pravidelně se opakují a probíhají na delší vzdálenosti. Navíc pokud budou vozíky použity ve dvou- a vícesměnném provozu, budou splněny všechny základní předpoklady pro využití všech výhod robotických vozíků. Mezi ně patří například zprůhlednění logistických procesů a s tím spojené zvýšení produktivity. Další potenciál úspor spočívá v optimalizaci provozních prostředků.
Inteligentní standardní vybavení
Robotický stohovací vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC L HP má nosnost 1,2 tuny a maximální rychlost 1,6 m/s, a to jak se zátěží, tak bez ní. Robotický tahač Linde P-MATIC disponuje tažnou kapacitou 5 tun a dosahuje maximální rychlosti 2 m/s. Oba robotické modely odpovídají standardnímu provedení Linde s výkonným bezúdržbovým hnacím třífázovým AC elektromotorem o výkonu 3 kW, automatickou parkovací brzdou výhodnou pro použití na nakloněné rovině, boční výměnou baterie a snadným přístupem pro údržbu a dalšími možnostmi volitelné výbavy, jako je například Linde BlueSpot. Kromě toho je verze Linde-MATIC vybavena navigačním laserem, předními a zadními bezpečnostními skenery, 3D kamerou nebo plošným laserem, zabudovaným počítačem se sedmipalcovým LCD displejem, vizuálními a akustickými varovnými indikátory, a navíc disponuje na každé straně nouzovým tlačítkem pro zastavení. Tyto inovativní funkce umožňují robotickým vozíkům pracovat ve stejném prostředí společně s lidmi a jinými vozidly. Překážky jsou detekovány v reálném čase a chování vozíku se jim dynamicky přizpůsobí.
Pohyb bez doplňkové infrastruktury
Ve srovnání s tradičními automaticky řízenými vozíky (AGV) nebo automatizovanými manipulačními vozíky s laserovými odrazkami jsou robotické vozíky Linde „driven by Balyo“ schopny pohybu bez nutné doplňkové infrastruktury. Využívají stávajících strukturálních prvků, jako jsou zdi, regály nebo sloupy. Toto řešení je úspornější, jednodušší na instalaci a snadno přizpůsobitelné změnám v pracovním prostředí. Díky tomu mohou být vozíky snadno integrovány do stávajících flotil nebo skladových řešení a umožňují jejich postupné rozšiřování.
Chystají se další modely
Další robotické modely „driven by Balyo“ budou uvedeny pod hlavičkou Linde Robotics v tomto a následujícím roce. Již brzy k modelům Linde L-MATIC L HP a Linde P-MATIC přibydou nízkozdvižné paletové vozíky, těžké stohovací vysokozdvižné vozíky, protizátěžové stohovací vysokozdvižné vozíky, retraky a VNA vozíky pro úzké uličky. Robotické vozíky řady Linde-MATIC se již osvědčily při aplikaci u zákazníků v chemickém a automobilovém průmyslu. Společnost Linde MH také uvedla na trh svůj nový produkt pro správu flotil – systém connect:, který poskytuje manažerům flotil přehledná data o řidičích a vozících a o jejich využití a místě užívání. Analýzy těchto dat zvyšují bezpečnost v interní logistice, přinášejí vyšší využitelnost zařízení díky optimalizaci, zajišťují méně poškození a efektivnější využívání vozíků – používání flotil se tak stává úspornějším ve všech ohledech.Hardwarové a softwarové komponenty modulárního systému connect: byly testovány u osmi zákazníků, a to celkem na 800 vozících.
Lze připojit i stávající řešení
Výhodou je, že také uživatelé stávajících řešení Linde MH mohou převést své systémy do nového, tzv. connect:desk analytického a řídicího softwaru nebo získat on-line přístup k svým datům o flotilách přes connect:portal, který je dostupný na cloudových serverech Linde MH. Všechny komponenty pro vozíky, jako přístupové jednotky a jednotky pro přenos dat a čidla mohou být objednány také jako sada pro dovybavení vozíků jiných značek, takže connect: může být využit i pro smíšené flotily. Ve srovnání s úsporným potenciálem jsou vzniklé náklady pro uvedení do provozu a provoz zvládnutelné. Instalace standardního Linde Bluetooth modulu pro lokální užití je velmi jednoduchá a není ani vyžadována, pokud jsou data zpracovávána na connect: portálu a přenášena na Linde servery pomocí GPRS. Nové vozíky jsou komponenty vybaveny již z výrobního závodu a stávající vozíky a vozíky jiných značek mohou snadno dovybavit servisní technici. Aktualizace aplikace firmwaru a další funkce jsou do vozíků přenášeny bezdrátově a instalovány automaticky.
Čtyři skupiny produktů connect:
Rodinu produktů connect: zatím tvoří čtyři funkční skupiny. První z nich, Access, zahrnuje kontrolu přístupu pomocí RFID čipu nebo PIN kódu, jedná se o základ pro plánované využití flotily. Další skupina, Data, zaznamenává motohodiny, detekuje nárazy a zajišťuje přenos chybových kódů – jedná se o moduly, které pomáhají optimalizovat provoz a údržbu a slouží jako prevence poškození vozíků. Modul pro analýzu využití vozíků v čase, který sleduje zvedání, spouštění a přejezdy a také rychlost a další parametry, je součástí funkční skupiny Analysis. Skupina Tracking v současnosti zatím zahrnuje vnitřní a venkovní moduly. Čidlo detekuje, jestli je vozík používán v hale nebo ve venkovním prostředí. To umožňuje automatické snížení rychlosti jako prevenci nehod. Dále je možné definovat přístupová omezení pro konkrétní vozíky.
(lan)