28. listopadu 2015
Přestože podrobnější předběžné hodnocení letošního roku z pohledu společnosti DACHSER bude zveřejněno až v prosinci, již nyní je zřejmé, že v počtu přepravených zásilek i tun zboží v rámci exportní sběrné služby dojde k nárůstu. Minulý týden to mimo jiné uvedl Ing. Jan Polter, MBA, prokurista a obchodní a marketingový ředitel společnosti DACHSER Czech Republic, a. s.
„Nabídka služeb vaší společnosti je velice široká. Mění se nějak důraz na jednotlivé aktivity?“
„DACHSER je obecně, nejen v České republice, ale i v celé Evropě, jeden z největších poskytovatelů ve sběrné službě. Takže exportní sběrná služba nás stále zaměstnává nejvíce a v této oblasti také zaznamenáváme největší nárůst. Máme zde rovněž patrně největší konkurenční výhodu a tou je integrovaná síť poboček s vlastním informačním systémem. V Evropě disponujeme 23 vlastními organizacemi, 333 vlastními logistickými centry a 61 centry našich partnerů. Mezi nimi je denně v provozu na čtyři tisíce linek, které obsluhují především soupravy s výměnnými nástavbami.“
„Systém výměnných nástaveb, má-li skutečně přispívat k optimalizaci přeprav a logistiky, klade velké nároky na plánování a kontrolu…“
„Hlavní linky mezi našimi pobočkami zajišťujeme s výměnnými nástavbami, jež jsme začali používat jako první v roce 1971. Ty jsou naším majetkem a v Evropě jich máme v provozu více než deset tisíc. Pro jejich přepravu využíváme dopravce, kteří od nás mají garantovanou stálou práci. My zajišťujeme celý management, sledujeme, kdy, kde a v jakém stavu se každá nástavba nachází, a dbáme na to, aby vozidla dojížděla do našich eurohubů přesně na minutu. Pokud se tak nestane, jsme centrálou penalizováni. Ovšem tato důslednost je na místě, jen tak můžeme našim zákazníkům garantovat celoevropsky definované doručovací produkty. Například v eurohubu v německém Überherrnu překládáme denně přes tisíc tun zboží a ve špičkách do něj a z něj každé dvě minuty přijíždí a odjíždí kamion se dvěma výměnnými nástavbami.
Přestože současná dopravní situace u nás a dopravní infrastruktura neodpovídají našim představám, máme s provozem zkušenosti, a navíc většina linek u klasické sběrné služby odjíždí v noci, takže jsme schopni i v rámci České republiky dosáhnout poměrně přesných dojezdů. Co se týče dopravy na větší vzdálenosti, využíváme i štafetovou dopravu, kde se na přesně definovaných meeting pointech během cesty přepřáhnou výměnné nástavby.
„Jedou z možností, jak vyhovět větší poptávce, je zkracovat dobu přepravy…“
„Abychom toho dosáhli, přicházíme průběžně s novými řešeními. Například loni jsme začali využívat pro mezikontinentální spojení z Číny do Evropy železnici a pro naše zákazníky jsme spustili i další produkt – námořní LCL kontejnery z Asie pro zásilky menších objemů. Zaměřujeme se na propojení pozemní evropské a mezikontinentální letecké a námořní logistiky v projektu zvaném Interlock-ing, a to jak z pohledu zbožových toků, tak z pohledu informačních systémů i prodeje našich služeb. Díky tomu můžeme zákazníkům nabídnout řešení Track & Trace v evropské i mezikontinentální části přepravy. Důležitá je rovněž jednotná obchodní politika k zákazníkům a přístup k nim, a to i v globálním měřítku. To nám pomáhá zkracovat dobu realizace přepravy, tedy klasický lead-time, a také řešit otázku kapacit, protože jako globální firma využíváme společné zdroje. Disponujeme jedinečnou sítí evropských poboček, cross-docků, skladů a další rozsáhlou infrastrukturou. A mimochodem, každý náš smluvní dopravce, který projde náročným prověřením na jedné pobočce, může pak pracovat i pro kteroukoli jinou v naší síti.“
„Jak vám při jednání se zákazníky pomáhá skutečnost, že DACHSER je stále rodinnou firmou?“
„Skutečnost, že jsme rodinná firma, se promítá do společných hodnot v rámci všech poboček a také do naší vize být nejintegrovanějším logistickým providerem, který vytváří pro zákazníky inteligentní řešení, jež jim přinášejí konkurenční výhodu. Navíc naše plánování a strategie mohou být dlouhodobější, protože existuje dohoda mezi majitelkami (což jsou dcery zakladatele firmy Thomase Dachsera) a vedením společnosti, že společnost nebude v dlouhodobém horizontu zfúzována s jiným podnikem. Kromě toho předsedou korporátního představenstva je i další člen rodiny, vnuk zakladatele firmy Bernard Simon. A tato dlouhodobá stabilita má pochopitelně příznivý dopad jak na naše zákazníky, tak dodavatele, kteří vidí, že spolupráce s námi má perspektivu a mohou s námi růst.“
„Kladete důraz na inteligentní řešení. Jak na jejich vývoji spolupracujete s vašimi zákazníky?“
„Vždy existují určité hranice dané možnostmi a kompetencemi našich partnerů i jejich ochotou naslouchat našim doporučením. Nabízíme jim i poradenství, a to jak co se týče kontraktní logistiky, tak vnitropodnikových logistických procesů. Provádíme také mapování jednotlivých procesů s důrazem na nalezení možností pro vytváření přidané hodnoty a dosahování úspor, tzv. value stream mapping. Příkladem projektu, který se podařilo úspěšně implementovat do praxe, je spolupráce s břeclavskou společností OTIS. Začínali jsme tam v roce 2004 se čtyřmi pracovníky. Dnes jich máme více než sto a zajišťujeme s nimi pro divize OTIS Elevators a Escalators kompletní logistiku, nákupní, interní i distribuční. Optimalizovali jsme procesy zákazníka a náš projekt interní logistiky mu přinesl značné úspory. Samozřejmě pro úspěch takového projektu je základním předpokladem oboustranná důvěra a kvalitní přenos všech relevantních dat. Pokud zde tato otevřenost je, máme k dispozici náš tým, který dovede implementovat potřebné řešení nejen u nás, ale i mimo rámec České republiky, jak tomu bylo později ve francouzském Otisu.“
„Vaše společnost letos spustila nové přímé linky sběrné služby z České republiky do Nizozemska a Belgie…“
„Nové každodenní spojení do nizozemského Zevenaaru a belgického Willebroeku bylo naší reakcí na nárůst počtu zásilek (téměř o 80 procent) do obou zemí. V letošním roce jsme však otevřeli více linek, například z Ostravy do polského Sosnowce, do Francie, Maďarska i Slovenska. Na tomto rozvoji se podílí pochopitelně rostoucí ekonomika – jsme spolehlivý barometr exportu České republiky. K velké části tohoto nárůstu došlo na základě rozšíření spolupráce s našimi stávajícími zákazníky, ale i díky úspěšné integraci naší celoevropské sítě získáváme nové zakázky.“
„Nakolik rozšiřování nabídky služeb vychází z vlastní iniciativy národních zastoupení?“
„Většinou to vychází přímo od nás a jedná se o bilaterální dohody mezi pobočkami v různých zemích, které jsou zárukou, že nová linka bude vytížená v obou směrech. Samozřejmě jsme integrovaný logistický provider, takže všechny důležité informace jsou k dispozici na centrále a linku mohou v případě potřeby využívat i ostatní pobočky. U nových zemí, jako je třeba Španělsko, do vyjednávání vstupuje také centrála, jako to bylo třeba u přípravy nové linky z Kladna do Barcelony a zpět.“
„DACHSER před dvěma lety koupil španělskou firmu Azkar a vy osobně i vaši čeští kolegové se na jejím začleňování do skupiny přímo podílíte…“
„Španělsko je pro nás opravdu velice zajímavý trh, ale vzhledem k větší vzdálenosti potřebujeme mít jistotu, že supply chain bude fungovat spolehlivě. Azkar má tři tisíce zaměstnanců, je jedničkou na trhu v paletové i balíkové distribuci a podle mého názoru také jednička v oblasti využívání nových technologií. I v době recese byl jednou z mála profitabilních firem na tamním trhu. DACHSER s Azkarem spolupracoval již dříve a před dvěma lety koupil jeho devadesátiprocentní podíl. A mohu říci, že pracovníci Azkaru jsou hrdi na to, že jsou součástí naší skupiny, protože mají jistotu, že jejich práce bude mít smysl i v dlouhodobém horizontu. Naše české zastoupení spolupracuje s Azkarem i na základě programu partnerství, a to jak v oblasti lidské, tak produkční. Pořádáme také společné obchodní snídaně pro naše zákazníky, aby se mohli se situací ve Španělsku podrobněji seznámit.“
Milan Frydryšek