Ing. František Kyncl, Ph. D. (ČLA) pro DN

Největší hrozbou je nedostatek financí pro dopravní infrastrukturu

Největší hrozbou je nedostatek financí pro dopravní infrastrukturu

Obor logistiky loni v České republice těžil z celkového mírného ekonomického oživení, jeho vyhlídky na letošní rok již však nejsou zcela jasné. O situaci v dopravě a logistice jednala na podzim Česká logistická asociace (ČLA), na sklonku roku jsme se pak na prezidenta tohoto sdružení logistických firem Ing. Františka Kyncla, Ph.D., obrátili s několika otázkami. Zajímal nás vývoj na logistickém trhu i činnost ČLA v loňském roce.

„Čím se ČLA v loňském roce zabývala?“

„ČLA pokračovala v činnosti s obnoveným prezidiem, které zvolila zhruba před rokem. Loňský rok jsme naplnili řadou činností, jejichž cílem bylo dále rozvíjet působení aliance v logistickém oboru a seznamovat s aktuálním vývojem na poli logistiky podnikatelskou a odbornou veřejnost. Uvedl bych třeba projekt vzdělávání s názvem Posílení adaptability zaměstnanců členů ČLA na měnící se podmínky logistického trhu, do kterého se zapojilo celkem 17 členských společností asociace s více než 350 zaměstnanci. Zmíním také účast ČLA na březnovém pražském veletrhu For Logistic, kde jsme zorganizovali workshop s účastí 36 firem.

Zástupci asociace rovněž loni v březnu jednali s tehdejším minis-trem dopravy Gustavem Slamečkou o podpoře logistiky. ČLA připomínkovala dokument Strategie podpory logistiky z veřejných zdrojů a je rovněž zastoupena v nově vzniklé sektorové radě pro dopravu, logistiku, poštovní a doručovací služby, kterou ustanovil současný ministr dopravy Vít Bárta.“

„ČLA je rovněž členem Evropské logistické asociace (ELA)…“

„V rámci našeho členství v ELA jsme se loni aktivně účastnili zasedání Evropské logistické asociace, které se v květnu uskutečnilo v Polsku. Probíhaly rovněž práce na dopracování zkušebních otázek Evropské certifikační rady pro logistiku (ECBL) k získání evropského certifikátu. Na evropské úrovni se ČLA účastnila vyhlášení soutěže o Evropský logistický projekt.“

„V listopadu se v Praze uskutečnila výroční konference ČLA. Hodnotily logistické podniky situaci ve svém oboru pozitivně?“

„Logistické firmy samozřejmě přivítaly růst, který logistika ve druhém pololetí zaznamenala. Rádi bychom věřili, že tento trend bude trvalý, i když odborníci předpokládají v letošním roce spíše mírný pokles. Poskytovatelé logistických služeb zaznamenali výrazné snižování neobsazenosti logistických skladů, současně však náš obor trápí vysoká cena nafty i rozšiřování a zdražování mýta. Naštěstí se podařilo alespoň částečně zvýšit ceny za přepravu zboží.

Na výroční konferenci od zástupců členských firem ovšem opakovaně zaznělo, že za jednu z největších hrozeb pro dopravu a logistiku pokládají plánované omezení financí do výstavby dopravní infrastruktury.“

„Projevila se nedávná ekonomická krize na činnosti ČLA a na její členské základně?“

„Ačkoli vývoj ekonomiky v České republice i ve světě představoval pro řadu členských firem zvýšenou zátěž, krize se na počtu členů ČLA nijak neprojevila. Naopak, počet členů v loňském roce vzrostl z 50 na 55, přitom pět firem ukončilo činnost. Asociace loni rovněž provedla řadu změn, jejichž cílem byly úspory a dosažení finanční stabilizace organizace. Úspor jsme dosáhli například přesunem sídla a kanceláře ČLA na novou adresu. Dále se nám podařilo výrazně zlepšit platební morálku v oblasti členských příspěvků, což je určitě zejména zásluha nového tajemníka, kterého ČLA loni získala. Dalších úspor jsme dosáhli například změnou účetní firmy.“

„V čem bude spočívat jádro činnosti ČLA v letošním roce?“

„Doprava a logistika v ČR potřebují především jasnou a dlouhodobou koncepci dopravy. Proto budeme tuto zásadní otázku zdůrazňovat při jednání s dopravními odborníky i se státní správou. Podnikatelská veřejnost rovněž potřebuje, aby stát pomohl při investování do některých podnikatelských aktivit, například při nákupu ekologičtějších silničních vozidel či při budování veřejných logistických center. V těchto oblastech je ovšem návratnost finančních prostředků delší než jedno volební období, a snad i proto jsou tato jednání tak nesnadná…“

Pavel Toman

spinner