6. dubna 2014
PRAHA (6.4.) – Během uplynulých osmi let se v České republice výrazně navýšil dovoz i vývoz zboží. Ačkoli v obou případech kontinuálně rostlo množství přepraveného zboží ve všech regionech, s patrným propadem v době ekonomické krize, nejrychleji stoupají oblasti států SNS nebo Číny. Ukázaly to aktuální statistické údaje, které prezentovala společnost GEFCO na základě analýzy dat poskytnutých ČSÚ. Ty také naznačují trendy, jak se bude nadále vyvíjet doprava z a do České republiky.
Celkově zahraniční obchod České republiky za posledních osm let vykázal nárůst o 40 procent, když vzrostl ze 4 249 386 milionů korun v roce 2006 na 5 963 488 milionů korun v roce 2013. Ačkoli se na nárůstu podílely všechny regiony, nejrychleji se rozvíjel obchod s Čínou, který za sledované období vzrostl o více než 260 procent, a s oblastí Společenství nezávislých států (SNS), u kterých byl zaznamenán nárůst o 140 procent. Zahraniční obchod s Evropskou unií za tutéž dobu vzrostl o 20 procent.
„Z pohledu logistických společností a jejich dlouhodobého plánování nejsou ani tak důležitá konkrétní čísla, jako trendy, které naznačují, že dopravní kapacity se v dalších letech budou soustředit především do těchto oblastí. Společnost GEFCO dlouhodobě zaznamenává například zvýšený zájem českých společností o přepravu zboží do států SNS. Díky dobré infrastruktuře, která z České republiky na tyto trhy vede, lze přitom velmi dobře využít například železniční či pozemní dopravy. Pro vzdálenější oblasti Ruska pak doprava putuje také po moři, případně letecky“, říká Petr Zaoral, obchodní ředitel GEFCO v České republice. Jak dodává, Česká republika bude i v dalších letech těžit také z toho, že je důležitým přepravním centrem mezi EU a Východními trhy.
„Česká republika by měla tohoto potenciálu plně využít. Nabízí totiž mnohem více, než jen přepravu – stále častěji jsou její součástí doplňkové služby. Logistika navíc zaměstnává stále více lidí a je důležitou součástí národní ekonomiky,“ upozorňuje Zaoral. Pokud Česká republika svého potenciálu plně nevyužije, může její místo na logistické mapě střední Evropy zaplnit některý ze sousedních států – Polsko, Slovensko, nebo Maďarsko.
Podle společnosti GEFCO se i v dalších letech nárůst dovozu a vývozu zboží do těchto oblastí bude zvyšovat podobným tempem. Mimo jiné proto GEFCO v nedávné době otevřelo svou novou pobočku v Ostravě, do které by rádo soustředilo dopravní služby na spojnici Východ – Západ. „Podle nás má Ostrava a celý širší region silný potenciál v logistice, který by měl být využit. Může to být jedno z řešení složité ekonomické situace v regionu, který jinak disponuje kvalitní infrastrukturou, dostatečnou kapacitou pracovní síly, včetně té kvalifikované,“ doplňuje Zaoral.
V zemích, se kterými Česká republika nejvíce obchoduje, je stále na prvním místě Německo, které se na zahraničním obchodu podílí 29 procenty, následované Polskem a Slovenskem, které mají každý podíl 7 procent. Čína dosahuje podílu 6 procent, a Ruská federace 5 procent. „Vzhledem ke sledovaným trendům a nárůstu objemů, které se mezi Ruskou federací a Českou republikou a mezi Čínou a Českou republikou odehrávají, lze předpokládat, že jejich význam i nadále poroste a v rozmezí dalších deseti let by mohl překročit hranici desetiprocentního podílu na českém ochodu,“ říká Zaoral.
Stanou se tak velmi pravděpodobně významnějším obchodním partnerem, než je dnes Slovensko nebo Polsko, když se zařadí za Německo na druhé a třetí místo v objemu přepraveného zboží. Navíc právě v případě Slovenska a Polska se v posledních letech téměř zastavil nárůst vzájemného obchodu, spíše se ustálil na stabilních hodnotách.
(tj)