24. března 2015
Obchod Evropské unie s Jihoafrickou republikou roste a díky němu se stále zvyšuje i objem přepravovaného zboží. Zásilky přicházejí do Evropy ve značné míře přes Německo, které hledá cesty, jak by se stalo skutečnou logistickou bránou vedoucí z Afriky do Evropy. O možnostech dalšího rozvoje jednali zástupci německého logistického sdružení Logistics Alliance Germany (LAG) na veletrhu nákladní letecké dopravy Air Cargo Africa, který se uskutečnil v jihoafrickém Johannesburgu na konci února.
Cílem LAG je zajistit, aby stále více jihoafrického zboží přicházelo do Evropy přes německé vzdušné přístavy. Podle Markuse Heinelta, ředitele divize Traffic Development Cargo na letišti v Mnichově, má Německo pro logistické spojení se zemí na jihu afrického kontinentu řadu výhod. Letecká přeprava představuje z hlediska hodnoty zboží největší podíl vývozu z Jižní Afriky do Evropy, německá letiště se nacházejí ve středu Evropy, mají dostatečné letecké spojení s Jižní Afrikou i velmi dobré napojení na celoevropské distribuční sítě. To umožňuje, aby se z Afriky dovezené zboží rychle dostávalo k příjemcům.
Dováží se hlavně květiny a ovoce
Rychlost přepravy a distribuce má pro obchod s Jižní Afrikou nezanedbatelný význam, neboť se dováží zejména rychle zkazitelné zboží, jako jsou květiny nebo ovoce. Naopak do země v rostoucí míře putuje řada spotřebních či průmyslových výrobků. Jižní Afrika na oplátku nabízí rozsáhlé přírodní zdroje nerostných surovin. Evropské logistické a dopravní firmy proto stále častěji hledají nové zakázky, a to nejen v Jihoafrické republice, ale na celém africkém kontinentu. Logistika zboží přicházejícího z Jižní Afriky tak nabývá na významu. Obchodní výměna mezi Evropskou unií a Jižní Afrikou dosáhla v roce 2013 hodnoty 28,5 miliardy € a má dále stoupající tendenci. „Jižní Afrika je trh, který je plný příležitostí pro německé firmy. Současně otevírá dveře na další africké trhy v regionu,“ zdůraznil v Johannesburgu Stefan Schröder, výkonný ředitel LAG.
Logistika pro obchod s Jižní Afrikou
Ačkoli obchod Evropské unie s Afrikou v posledních deseti letech rostl, je pomalejší, než by mohl být a než bychom si přáli, zaznělo na Air Cargo Africa. Pro evropskou dopravu a logistiku se v této zemi otevírá řada nových možností, kterých musí evropské firmy využít. Německá logistika si v tomto ohledu uložila jasný cíl – směrovat logistické toky evropského importu co nejvíce právě přes Německo. Dosáhnout tohoto cíle má pomoci právě společný projekt německého Spolkového ministerstva dopravy a německého logistického sektoru, kterým je Logistics Alliance Germany.
Pavel Toman